:: Zakończyło się 94. posiedzenie Sejmu

12.06.2015

Zakończyło się 94. posiedzenie Sejmu

Od uczczenia chwilą ciszy pamięci zmarłego posła III i IV kadencji Andrzeja Umińskiego Sejm rozpoczął ostatni dzień 94. posiedzenia. W głosowaniach Izba zdecydowała m.in. o wprowadzeniu ułatwień dla małych firm w prowadzeniu rachunkowości, nowego systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych oraz wydłużeniu ważności tzw. decyzji środowiskowych, dzięki czemu sprawniej będą przebiegać inwestycje drogowe. Ponadto Izba jednoznacznie wskazała, że za organizację powrotów klientów niewypłacalnych biur podróży do kraju odpowiadają marszałkowie województw.
 
Przez aklamację posłowie podjęli uchwałę w sprawie ustanowienia 1 lipca Dniem Sejmu Polskiego – więcej informacji o tej decyzji posłów www.sejm.gov.pl/Sejm7.nsf/komunikat.xsp. Jednogłośnie ustanowili także 4 czerwca Narodowym Dniem Pamięci Ofiar Niemieckich Nazistowskich Obozów Koncentracyjnych i Obozów Zagłady. 
 
Posłowie za regulacjami dostosowującymi polskie prawo do międzynarodowych przepisów chroniących własność intelektualną
Sejm przyjął nowelizację Prawa własności przemysłowej oraz niektórych innych ustaw. W związku z podpisaniem przez Polskę Traktatu singapurskiego o prawie znaków towarowych nowe przepisy wprowadzają postanowienia dotyczące rejestrowania licencji na używanie znaku towarowego oraz ustanawia maksymalne wymagania dotyczące wniosków o rejestrację, zmianę lub umorzenie postępowania w sprawie znaku towarowego. Ponadto nowelizacja określa procedurę uznawania w Polsce międzynarodowej rejestracji wzorów przemysłowych. Polska, jako strona Aktu genewskiego Porozumienia haskiego, uczestniczy w systemie międzynarodowej rejestracji wzorów przemysłowych. Umożliwia on właścicielowi wzoru przemysłowego uzyskanie ochrony na terytorium wszystkich wskazanych krajów, przez dokonanie tylko jednego zgłoszenia w Biurze Międzynarodowym Światowej Organizacji Własności Intelektualnej w Genewie. Zgłoszenie jest dokonywane w jednym języku i jest od niego uiszczany tylko jeden zestaw opłat. W konsekwencji rejestracja taka wywołuje takie same skutki w każdym ze wskazanych państw, jak gdyby wzór został zarejestrowany bezpośrednio w tych państwach. W nowelizacji znalazły się też przepisy uwzględniające orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości UE, m.in. dotyczące ochrony prawnej wynalazków biotechnologicznych. Ponadto zwiększono zwolnienie z opłaty za zgłoszenie wynalazku, wzoru użytkowego, znaku towarowego lub wzoru przemysłowego. W określonych w ustawie przypadkach Urząd patentowy będzie mógł zwolnić zgłaszającego z 80 proc. tej opłaty – w obowiązujących przepisach zwolnienie może wynieść maksymalnie 70 proc. opłaty. Nowelizacja wprowadza też odrębny rejestr dodatkowych praw ochronnych. Są to prawa odrębne od patentów podstawowych, które są udzielane dla produktów leczniczych oraz produktów ochrony roślin. W nowelizacji znalazły się także m.in. rozwiązania mające upowszechnić dokonywanie zgłoszeń w postaci elektronicznej. Prace nad ustawą będą kontynuowane w Senacie.
 
Wzory dokumentacji medycznej, w tym książeczki zdrowia dziecka, będą jednolite w całym kraju
Będzie to możliwe dzięki uchwalonej dziś przez posłów nowelizacji ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. Zgodnie z nowymi przepisami Minister Zdrowia, po zasięgnięciu opinii Naczelnej Rady Lekarskiej, Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych oraz Krajowej Rady Diagnostów Laboratoryjnych, określi w rozporządzeniu wzory niektórych rodzajów dokumentacji medycznej, w szczególności książeczki zdrowia dziecka. Otwarty katalog takich wzorów umożliwi jego rozszerzanie w miarę potrzeb bez konieczności wprowadzania kolejnych zmian w ustawie. Nowelizacja pozwoli na szybszy dostęp do informacji mających kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa pacjenta i określenia sposobu postępowania w sytuacji zagrożenia życia. Teraz nad ustawą będą pracować senatorowie.
 
Prezesi Sądu Najwyższego będą powoływani na maksymalnie dwie 5-letnie kadencje
Taką zmianę wprowadził dziś Sejm, uchwalając nowelizację ustawy o Sądzie Najwyższym. Dotychczas zasada kadencyjności w sprawowaniu funkcji kierowniczych była stosowana tylko w przypadku Pierwszego Prezesa Sądu Najwyższego (powołanie na 6 lat). Nie dotyczyła ona stanowisk prezesów kierujących poszczególnymi izbami SN (np. cywilną, karną). Zgodnie z nowelizacją, po 12 miesiącach od wejścia w życie nowych przepisów obecni prezesi Sądu Najwyższego utracą swoje stanowiska, chyba że wcześniej zostaną odwołani. Ponadto, w myśl ustawy, po ukończeniu 70 lat sędzia SN nie będzie mógł pełnić funkcji prezesa tego sądu oraz przewodniczącego wydziału izby. Obowiązująca dotychczas możliwość wydłużenia okresu zajmowania stanowiska sędziego SN do 72 lat będzie obejmować tylko orzekanie, a nie czynności związane z zarządzaniem. Następnie nowelizacja trafi pod obrady Senatu.
 
Podstawowym sposobem dystrybucji uprawnień do emisji gazów cieplarnianych będzie sprzedaż na aukcjach
Posłowie uchwalili ustawę o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych. Wprowadza ona do polskiego prawa przepisy unijnej dyrektywy 2009/29/WE, która zmienia system handlu uprawnieniami do emisji w latach 2013-2020. Zmiany dotyczą przede wszystkim sposobu dystrybucji tych uprawnień. Zawarte w ustawie regulacje w zakresie energetyki wpisują się też w działania zapobiegające podwyżkom cen energii elektrycznej dla gospodarstw domowych. Ustawa przewiduje stopniowe odchodzenie od darmowego przydziału uprawnień do emisji gazów cieplarnianych na rzecz systemu aukcyjnego. Wprowadza m.in. możliwość sprzedaży uprawnień do emisji gazów cieplarnianych na krajowej platformie aukcyjnej. Dotychczas Polska tymczasowo korzystała ze wspólnotowej platformy prowadzonej przez EEX (European Energy Exchange). Wpływy ze sprzedaży przez Polskę uprawnień na aukcji będą stanowić dochód budżetu państwa, przy czym połowa z tych środków będzie przeznaczona na politykę klimatyczną. W ustawie przewidziano dwa wyjątki od systemu aukcyjnego: „derogacje dla energetyki” oraz „krajowe środki wykonawcze”. Celem pierwszego jest umożliwienie podmiotom prowadzącym instalacje wytwarzające energię elektryczną (np. zakładom energetycznym) otrzymania określonej liczby bezpłatnych uprawnień do emisji. Z kolei w ramach krajowych środków wykonawczych będzie można ubiegać się o przydział bezpłatnych uprawnień do emisji na inną produkcję niż produkcja energii elektrycznej (np. cementownie, hutnictwo). W obu przypadkach prowadzący instalacje będą musieli spełnić określone wymagania jak np. coroczne rozliczenie się z zadań inwestycyjnych dotyczących m.in. modernizacji istniejącej infrastruktury energetycznej. Teraz ustawa trafi do Izby drugiej.
 
Rozwiązania wspierające walkę z korupcją i dopingiem w sporcie
Zmiana ustawy o sporcie, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych to kolejna decyzja podjęta przez parlamentarzystów w piątkowym bloku głosowań. Uchwalone przez Sejm przepisy mają wesprzeć walkę z korupcją i dopingiem. Nowelizacja rozszerza ograniczenia prowadzenia działalności dodatkowej przez członków zarządu polskich związków sportowych. Osoby takie m.in. nie będą mogły prowadzić działalności gospodarczej w jakikolwiek sposób związanej z działalnością statutową związku. Uchwalone regulacje zabraniają im też bycia wspólnikiem w spółce osobowej prawa handlowego prowadzącej działalność gospodarczą związaną z realizacją przez ten związek jego zadań statutowych. Ponadto członek zarządu polskiego związku sportowego nie będzie mógł posiadać więcej niż 10 proc. udziałów lub akcji w spółce kapitałowej, której działalność łączy się z działalnością statutową związku. Na zakończenie działalności gospodarczej, zbycie akcji lub wystąpienie ze spółki nowo wybrani członkowie zarządów będą mieć 30 dni od objęcia funkcji. Ustawa doprecyzowuje też przepisy dotyczące obowiązków sprawozdawczych polskich związków sportowych. Zgodnie z nowymi regulacjami przesyłanie rocznych sprawozdań finansowych do badania przez biegłego rewidenta byłoby obowiązkowe.  Poza tym w myśl nowelizacji każdy polski związek sportowy będzie musiał należeć do międzynarodowej federacji sportowej działającej w sporcie olimpijskim lub paraolimpijskim bądź innej uznawanej przez Międzynarodowy Komitet Olimpijski. W przeciwnym razie stanie się organizacją działającą jako związek stowarzyszeń. Spod tego rygoru będą mogły być wyłączone związki działające w sporcie osób niepełnosprawnych, jeśli otrzymają specjalną zgodę Ministerstwa Sportu i Turystyki. Zmiany przyjęte przez Sejm dostosowują przepisy w zakresie walki z dopingiem do standardów międzynarodowych. Termin „kontrola dopingowa” został zastąpiony terminem „kontrola antydopingowa”. W zakresie zmian w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych nowelizacja zwalnia z podatku od nieruchomości obiekty o szczególnym znaczeniu dla sportu. Chodzi o budowle Centralnego Ośrodka Sportu – Ośrodka Przygotowań Olimpijskich m.in. we Władysławowie i Zakopanem. Ponadto posłowie zdecydowali o podwyższeniu świadczenia olimpijskiego (przysługującego medalistom m.in. igrzysk olimpijskich, którzy ukończyli 40 lat). Tak jak dotychczas, będzie ono corocznie ustalane na podstawie kwoty bazowej dla członków korpusu służby cywilnej, ale mnożnik zostanie podniesiony z 1,3255 do 1,4. Ustawą zajmą się teraz senatorowie.  
 
Marszałek województwa zorganizuje powrót turystów do kraju w przypadku bankructwa biura podróży
Sejm przyjął nowelizację ustawy o usługach turystycznych. Nowe przepisy jednoznacznie doprecyzowują, że do zadań marszałka województwa lub wskazanej przez niego jednostki należy organizacja powrotu turystów z urlopów w sytuacji, gdy nie zapewnia tego niewypłacalny organizator wyjazdu lub pośrednik turystyczny. Na brak jasnych przepisów zwracali uwagę marszałkowie województw po serii zdarzeń w 2012 r. związanych z niewypłacalnością organizatorów wycieczek. Od 1 stycznia 2006 r. zadania te są realizowane przez marszałków jako zadania zlecone z zakresu administracji rządowej na podstawie art. 2a ustawy z 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych. Następnie nad nowelizacją będą pracować senatorowie.
 
Będzie łatwiej wykupić mieszkania wybudowane przez TBS-y z kredytów BGK
Posłowie przyjęli ustawę zmieniającą ustawę o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego oraz ustawę o zmianie ustawy o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne, ustawy o Banku Gospodarstwa Krajowego oraz niektórych innych ustaw. Nowelizacja ma ułatwić ustanawianie odrębnej własności lokali w ramach towarzystw budownictwa społecznego oraz spółdzielni mieszkaniowych. Zmiany mają wyeliminować wątpliwości prawne dotyczące przekształceń własnościowych mieszkań, które zostały wybudowane przy wykorzystaniu kredytu udzielonego przez Bank Gospodarstwa Krajowego ze środków istniejącego do 2009 r. Krajowego Funduszu Mieszkaniowego. Teraz ustawa będzie rozpatrywana w Senacie.
 
Współwłaściciele zbiorowi lokalu we wspólnotach mieszkaniowych będą mieli większe prawa
Posłowie wprowadzili zmiany w ustawie o własności lokali, które mają ułatwić zarządzanie wspólnotami mieszkaniowymi. Dzięki nowelizacji współwłaściciele zbiorowi lokalu w częściach ułamkowych będą mieli prawo głosu w podejmowaniu uchwał przez wspólnoty mieszkaniowe na równi z właścicielami. Chodzi tu np. o współwłaścicieli garażu z licznymi miejscami postojowymi, gdzie każdy z właścicieli stanowiska posiada udział w tej nieruchomości. Do tej pory prawo głosu przysługiwało współwłaścicielom niepodzielnie, co oznacza, że przed głosowaniem powinni oni uzgodnić jedno wspólne stanowisko. W praktyce, kiedy współwłaścicieli jest kilkunastu, jest to często niewykonalne. Nowelizacja przewiduje, że przy głosowaniu tzw. udziałami każdy współwłaściciel będzie mógł oddać głos zgodnie z wielkością udziału w lokalu. Natomiast w głosowaniu na zasadzie „jeden właściciel – jeden głos” współwłaściciele będą ustanawiać swojego pełnomocnika większością głosów. Nowelizacja będzie następnie przedmiotem prac senatorów.
 
Za pieniądze ze sprzedaży mieszkania z gminną bonifikatą będzie można kupić także spółdzielcze mieszkanie własnościowe
Sejm uchwalił nowelizację ustawy o gospodarce nieruchomościami. Doprecyzowuje ona obowiązujące przepisy. Obecnie osoby, które zakupiły od gminy mieszkanie z bonifikatą, mogą je sprzedać przed upływem 5 lat i nie są zobowiązane do jej zwrotu, jeżeli środki ze sprzedaży przeznaczą w ciągu 12 miesięcy na zakup innego lokalu mieszkalnego. Obowiązująca ustawa nie wskazuje jednoznacznie, że dotyczy to także spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu i samorządy często w takich sytuacjach żądają zwrotu bonifikat. W myśl nowelizacji także zakup spółdzielczego mieszkania własnościowego będzie zwalniał z obowiązku zwrotu upustu. W przypadku kupna takiego mieszkania o wartości niższej niż przyznana bonifikata kupujący będzie musiał zwrócić gminie niewykorzystaną część upustu. W dalszej kolejności nowelizacja będzie rozpatrywana w Senacie.
 
Regulacje usprawniające inwestycje drogowe
Zawiera je przyjęta dziś przez Sejm nowelizacja ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych. Nowe przepisy mają usprawnić przygotowania inwestycji drogowych i wykorzystywanie funduszy Unii Europejskiej na lata 2014-2020 przewidzianych na ten cel. Wydłużony z 4 do 6 lat został termin obowiązywania tzw. decyzji środowiskowych. Okres ten będzie mógł zostać przedłużony o kolejne 4 lata, jeśli realizacja przedsięwzięcia będzie przebiegała etapowo, a warunki jego realizacji nie ulegną zmianom. Dzięki temu nie trzeba będzie ponownie uzyskiwać decyzji środowiskowej. Zgodnie z nowelizacją możliwa będzie też zmiana decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej bez konieczności zmiany decyzji środowiskowej. Ustawa ma również przyspieszyć procedury administracyjne związane z przygotowaniem oraz prowadzeniem badań geologicznych i archeologicznych w przypadku inwestycji w drogi krajowe. Nowe rozwiązania umożliwią terminową realizację projektów drogowych, a także przyczynią się do gospodarnego wydatkowania środków publicznych. Ustawą zajmie się teraz Izba druga.
 
Zmiany w certyfikowaniu znajomości języka polskiego jako obcego zwiększające dostęp do egzaminów
Sejm znowelizował ustawę o języku polskim oraz ustawę o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych. Nowe przepisy umożliwią większej liczbie osób przystępowanie do egzaminów poświadczających znajomość języka polskiego jako obcego. Regulacje są adresowane do zagranicznych partnerów gospodarczych, cudzoziemców – kandydatów na studia, osób, które wiążą swoją działalność lub karierę zawodową z Polską, w tym ubiegających się o obywatelstwo polskie. Nowelizacja ułatwi tym osobom uzyskanie urzędowego poświadczenia znajomości języka polskiego jako obcego. Do tej pory takie egzaminy przeprowadzała Państwowa Komisja Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego. Po zmianach system będzie zdecentralizowany. Egzaminy będą mogły przeprowadzać uczelnie polskie i zagraniczne prowadzące studia w zakresie filologii polskiej oraz np. szkoły językowe działające w kraju lub za granicą, instytuty i szkoły polskie za granicą. Aby otrzymać uprawnienia do egzaminowania, instytucje te będą musiały od co najmniej trzech lat prowadzić lektoraty, kursy lub inne zajęcia dydaktyczne z języka polskiego jako obcego albo inne zajęcia dydaktyczne w języku polskim. W miejsce obecnej Komisji zostanie powołana Państwowa Komisja do spraw Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego, która będzie koordynowała i nadzorowała funkcjonowanie systemu. Uprawnienia do organizowania egzaminów będzie przyznawał minister właściwy do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii komisji. Pierwsze uprawnienia będą przyznawane na 2 lata, kolejne na maksymalnie 5 lat. Rozwiązanie to umożliwi ich okresową ocenę i zapewni należyty poziom. W nowelizacji uregulowano też kompleksowo procedurę przeprowadzania egzaminu. Nowe przepisy mają zapewnić spójność polskiego systemu z międzynarodowymi wymogami dotyczącymi certyfikacji znajomości języków obcych. W nowelizacji przewidziano dodatkowe poziomy biegłości językowej – w miejsce trzech obecnych poziomów: podstawowego, średnio-ogólnego i zaawansowanego, możliwe będzie uzyskanie certyfikatu na 6 poziomach: A1, A2, B1, B2, C1, C2. Jest to zgodne z Europejskim Systemem Opisu Kształcenia Językowego. Rozwiązanie to powinno ułatwić np. międzyuczelnianą wymianę studentów. Dla dzieci i młodzieży przewidziano możliwość uzyskania certyfikatu na dostosowanych do ich potrzeb poziomach: A1, A2, B1, B2. Natomiast zmiany w ustawie o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych przewidują, że co najmniej dwie osoby wchodzące w skład zarządu towarzystwa emerytalnego, w tym prezes zarządu, będą musiały posługiwać się językiem polskim. W przypadku cudzoziemców znajomość ta będzie musiała być potwierdzona certyfikatem. W dalszej kolejności nad nowelizacją będzie pracować Senat.
 
Przepisy umożliwiające firmom hazardowym z krajów UE i EFTA prowadzenie działalności w Polsce
Sejm przyjął nowelizację ustawy o grach hazardowych. Nowe rozwiązania są zgodne z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej oraz wychodzą naprzeciw postulatom Komisji Europejskiej. Zgodnie z nowelizacją spółki akcyjne oraz spółki z o.o. mające siedziby na terenie jednego z krajów Unii Europejskiej lub Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA) będą mogły prowadzić w Polsce działalność dotyczącą określonych gier hazardowych. Chodzi o kasyna, salony gry w bingo, zakłady wzajemne oraz loterie audioteksowe. Działalność taka będzie mogła być prowadzona za pośrednictwem utworzonego w Polsce oddziału albo ustanowionego przedstawiciela. Przedstawicielem będzie mógł zostać przedsiębiorca prowadzący w Polsce działalność gospodarczą. Przy czym przedsiębiorcy, którzy są osobami fizycznymi, będą musieli mieszkać w Polsce oraz posługiwać się językiem polskim. Natomiast osoby prawne – mieć siedzibę w Polsce oraz przynajmniej jednego polskojęzycznego członka zarządu. Zgodnie z ustawą, decyzje, w których Minister Finansów rozstrzyga, czy gra wskazana we wniosku zainteresowanego przedsiębiorcy podlega ustawie czy też nie, będą mogły być wydawane także przez upoważnione przez niego organy. Zmiana ta powinna skrócić czas oczekiwania na wydanie takich rozstrzygnięć. Nowelizacja doprecyzowuje ponadto zasady funkcjonowania rynku gier i dokonywania rozliczeń. W zakresie rozwiązań podatkowych ustawa wprowadza wyraźny zakaz sumowania podstaw opodatkowania podatkiem od gier. Ma to rozstrzygnąć wątpliwości interpretacyjne dotyczące stosowania obecnych przepisów. W nowelizacji doprecyzowano również, że podatnikami podatku od gier nie są organizatorzy loterii promocyjnych. Podatkiem tym nie są obciążone także loterie fantowe i gry bingo fantowe, w których pula wygranych nie przekracza przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw. Prace nad ustawą będą teraz prowadzone w Senacie.
 
Instytucje gospodarki budżetowej będą działać według nowych zasad
Izba wprowadziła zmiany w ustawie o finansach publicznych. Nowelizacja uwzględnia postulaty Najwyższej Izby Kontroli przedstawione w informacji z 12 maja 2014 r. o wynikach kontroli: „Funkcjonowanie instytucji gospodarki budżetowej”. Instytucje gospodarki budżetowej (IGB) są stosunkowo nową formą organizacyjno - prawną sektora finansów publicznych – w 2009 r. zastąpiły tzw. gospodarstwa pomocnicze. Są to jednostki sektora finansów publicznych tworzone do realizacji zadań publicznych, odpłatnie wykonujące wyodrębnione zadania, pokrywające co do zasady koszty swojej działalności oraz zobowiązania z uzyskiwanych przychodów. NIK stwierdziła m.in. że większość IGB ma trudności z samofinansowaniem, a przepisy regulujące ich działalność wymagają doprecyzowania. W związku z tym w nowelizacji zmodyfikowano regulacje określające zasady ponoszenia kosztów oraz sporządzania planów finansowych instytucji, zadania dyrektora oraz zasady tworzenia funduszu zapasowego. Ponadto m.in. zdefiniowano pojęcie „środków z poprzedniego okresu” jako zysków wypracowanych przez IGB w poprzednich latach. Zgodnie z nowelizacją, IGB będą tworzyły z zysku netto fundusz zapasowy, z którego będą finansowane inwestycje oraz pokrywane straty. Przygotowanie rocznego sprawozdania z działalności IGB ma być zadaniem dyrektora, a zakres tego dokumentu określi Minister Finansów w rozporządzeniu. Ustawą zajmie się teraz Senat.
 
Nowy model finansowania nadzoru nad rynkiem kapitałowym
Został określony w uchwalonej przez posłów nowelizacji ustawy o nadzorze nad rynkiem kapitałowym oraz niektórych innych ustaw. Nowe regulacje rozszerzają katalog podmiotów zobowiązanych do wnoszenia opłat rocznych na rzecz Komisji Nadzoru Finansowego (KNF). Zgodnie z przyjętymi zmianami taki obowiązek będą miały wszystkie podmioty prowadzące działalność na rynku kapitałowym. Do tej pory roczne opłaty były uiszczane głównie przez Giełdę Papierów Wartościowych (GPW) i Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych (KDPW). Pozostali uczestnicy rynku kapitałowego ponoszą koszty jednorazowych czynności KNF (np. opłaty za wydawanie zezwoleń na wniosek danego podmiotu). W myśl nowelizacji część opłat rocznych (dla wskazanych w ustawie podmiotów) ma mieć charakter opłaty zryczałtowanej, wnoszonej w stałej wysokości, w części zaś będą to opłaty w wysokości ustalanej proporcjonalnie do skali prowadzonej działalności lub uzyskiwanych z jej tytułu przychodów. Zgodnie z ustawą roczne opłaty na pokrycie kosztów nadzoru oprócz GPW i KDPW będą wnosić m.in. towarzystwa funduszy inwestycyjnych, spółki prowadzące giełdę papierów wartościowych, spółki prowadzące rynek pozagiełdowy, domy maklerskie oraz spółki prowadzące giełdę towarową. Ustalone po zakończeniu roku budżetowego rzeczywiste koszty nadzoru nad rynkiem kapitałowym będą w części pokrywane także ze środków wnoszonych przez banki (13,5 proc.) oraz przez zakłady ubezpieczeń i reasekuracji (1,5 proc.). Bez zmian pozostaje zasada, że KNF poza opłatami rocznymi jest zasilana opłatami jednorazowymi (np. za wydawanie zezwoleń). Nowe rozwiązania mają przyczynić się do bardziej równomiernego udziału wszystkich uczestników rynku kapitałowego w ponoszeniu kosztów nadzoru prowadzonego przez KNF. Ustawa będzie teraz rozpatrywana w Senacie.
 
Sejm za kolejnymi ułatwieniami dla przedsiębiorców - będzie uproszczona rachunkowość dla małych firm
Wprowadza ją przyjęta w ostatnim dniu 94. posiedzenia Sejmu nowelizacja ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw. Nowe regulacje m.in. wdrażają dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE. Zmiany wpisują się w działania zmierzające do poprawy warunków wykonywania działalności gospodarczej i ograniczenia lub zniesienia barier hamujących rozwój przedsiębiorczości. Zgodnie z nowelizacją zostaną uproszczone sprawozdania finansowe tzw. małych jednostek zobowiązanych do stosowania przepisów ustawy o rachunkowości. Chodzi tu m.in. o spółki akcyjne, z ograniczoną odpowiedzialnością oraz komandytowo-akcyjne, spełniające dwa z trzech określonych w ustawie kryteriów. Pod uwagę brana jest suma bilansowa w roku obrotowym, za który przedsiębiorcy ci sporządzają sprawozdanie i za rok poprzedni, która nie może być wyższa niż 17 mln złotych. Kolejnym kryterium są przychody netto ze sprzedaży towarów i produktów, które nie mogą przekroczyć 34 mln zł, oraz przeciętne zatrudnienie, które nie może wynieść więcej niż 50 osób. Firmy spełniające część z tych wymogów będą mogły sporządzać skrócone sprawozdanie finansowe obejmujące jedynie uproszczony bilans, rachunek zysków i strat oraz informację dodatkową z ograniczoną liczbą danych. Mali przedsiębiorcy będą też zwolnieni ze sporządzania sprawozdania z działalności pod warunkiem, że niektóre informacje zostaną przez nich podane w informacji dodatkowej. Ponadto małe firmy nie będą już musiały sporządzać zestawienia zmian w kapitale własnym oraz rachunku przepływów pieniężnych. Nowelizacja dostosowuje przepisy do regulacji unijnych także w zakresie sporządzania skonsolidowanych sprawozdań finansowych. Dotyczy to m.in. doprecyzowania katalogu przypadków, w których jednostka ma status jednostki dominującej. Małe grupy kapitałowe, mające w swoim składzie jednostkę działającą na rynku finansowym (np. bank lub zakład ubezpieczeń) nie będą mogły korzystać ze zwolnienia dotyczącego sporządzania skonsolidowanych sprawozdań finansowych. Ponadto ustawa znosi obowiązek publikacji sprawozdań finansowych przez spółdzielnie w Monitorze Spółdzielczym. Jednocześnie nadal będą one składały te sprawozdania wraz z innymi dokumentami do Krajowego Rejestru Sądowego. Ustawa przewiduje też możliwość prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów – zamiast ksiąg rachunkowych – przez małe organizacje pozarządowe, z wyłączeniem spółek kapitałowych oraz stowarzyszeń jednostek samorządu terytorialnego. Z ułatwienia skorzystają m.in. NGO, które mają przychody do 100 tys. zł rocznie, a także organizacje pozarządowe nieprowadzące działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej lub nieposiadające statusu organizacji pożytku publicznego. Sposób prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów określi w rozporządzeniu Minister Finansów w porozumieniu z Ministrem Pracy i Polityki Społecznej. Teraz ustawa trafi do Izby Wyższej.
 
W Sejmie powstanie Komisja do Spraw Petycji
Zdecydowali o tym posłowie, przyjmując nowelizację Regulaminu Sejmu, która określa procedurę rozpatrywania petycji. Są one nową formą aktywności obywateli, przewidzianą w ustawie z 11 lipca 2014 r. o petycjach. Ustawa wchodzi w życie 6 września 2015 r. i z tego względu konieczne było uzupełnienie procedur sejmowych w tym zakresie. Nadawanie biegu petycjom będzie kompetencją Marszałka Sejmu. Do ich rozpatrywania zostanie powołana nowa komisja stała – do Spraw Petycji. Prezydium tej komisji ma wyznaczać posła, który będzie przedstawiał treść petycji na posiedzeniu komisji. Następnie przewidziano dyskusję oraz podjęcie decyzji o sposobie załatwienia petycji. Komisja będzie mogła m.in. wnieść w sprawie objętej petycją projekt ustawy lub uchwały, a także poprawkę lub wniosek do projektu rozpatrywanego przez inną komisję lub podkomisję. Będzie też mieć prawo wnosić poprawki do projektów ustaw w czasie drugiego czytania. Obecnie możliwość taką ma wyłącznie wnioskodawca, grupa 15 posłów, przewodniczący klubu lub koła oraz Rada Ministrów. Poza tym Komisja do Spraw Petycji będzie mogła przedstawić innej komisji sejmowej opinię, wystąpić do Najwyższej Izby Kontroli z wnioskiem o przeprowadzenie kontroli, a także podjąć decyzję o nieuwzględnieniu przez Komisję żądania będącego przedmiotem petycji. Komisja będzie miała obowiązek informowania Marszałka Sejmu o sposobie załatwienia sprawy, a ten przekaże tę informację podmiotowi, który wniósł petycję. Sprawy dotyczące petycji niezakończone przed upływem kadencji Sejmu będą kontynuowane w kolejnej kadencji Izby. Informacje dotyczące złożonych petycji będą umieszczane na stronie internetowej Sejmu. Nowelizacja Regulaminu Sejmu ma wejść w życie 6 września br., a więc w tym samym dniu, co ustawa o petycjach. Wyjątkiem będzie przepis powołujący komisję do Spraw Petycji - ma obowiązywać po upływie 14 dni od ogłoszenia zmian w Monitorze Polskim.
 
Na decyzję o odmowie lub odebraniu obrońcy z urzędu będzie przysługiwać zażalenie
To zmiana wprowadzona przez Sejm na mocy nowelizacji Kodeksu postępowania karnego oraz niektórych innych ustaw. Nowe regulacje wykonują wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 8 października 2013 r. Zgodnie z nowelizacją, oskarżony i pozostałe strony postępowania będą mogli wnosić zażalenia na postanowienie sądu cofające wyznaczenie obrońcy z urzędu, a także na zarządzenie prezesa sądu o odmowie wyznaczenia obrońcy z urzędu. Zażalenia na postanowienia sądu będą rozpatrywały inne składy sędziowskie tego samego sądu, a zażalenia na zarządzenia prezesa sądu – sąd właściwy do rozpoznania sprawy. Ustawa dostosowuje do wyroku TK także Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia. W dalszej kolejności nowelizacja ustawę rozpatrzy Senat.
 
Będzie można zaskarżyć postanowienie sądu odwoławczego w sprawie kosztów procesu
Przewiduje to uchwalona dziś nowelizacja Kodeksu postępowania karnego. Ustawa umożliwia odwoływanie się od postanowień dotyczących zasądzonych po raz pierwszy przez sąd odwoławczy kosztów procesu - obejmują one np. nieopłaconą pomoc prawną udzieloną z urzędu. Zażalenie będzie można wnosić do innego równorzędnego składu sądu odwoławczego (tzw. instancja pozioma). Nowelizacja wykonuje wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 26 listopada 2013 r. TK uznał za niekonstytucyjny brak możliwości odwoływania się od postanowień dotyczących wynagrodzenia pełnomocników z urzędu w procedurze karnej, gdy jeden sąd działał jako odwoławczy w sprawie podstawowej i jednocześnie rozstrzygał w pierwszej instancji w kwestii pośrednio z nią związanej (np. kosztów pomocy prawnej z urzędu). Teraz prace nad ustawą będą prowadzone w Senacie.
 
Prace nad likwidacją bankowego tytułu egzekucyjnego będą kontynuowane w komisji
Do ponownego rozpatrzenia w Komisji Finansów Publicznych Sejm skierował poselski projekt nowelizacji Prawa bankowego oraz niektórych innych ustaw (druk 1441), przewidujący zniesienie bankowego tytułu egzekucyjnego. Zdaniem wnioskodawców tylko państwo powinno być uprawnione do wystawiania tytułów egzekucyjnych. Ponadto, jak wskazują, regulacja pozwalająca bankom na pominięcie postępowania przed sądem nie da się pogodzić z konstytucyjną zasadą, że wymiar sprawiedliwości sprawują jedynie sądy i trybunały. Autorzy projektu zwracają też m.in. uwagę, że bankowy tytuł egzekucyjny stosowany przez prywatne instytucje komercyjne, jakimi są banki, stawia je w uprzywilejowanej pozycji wobec klientów indywidualnych i podmiotów gospodarczych. Proponowana nowelizacja miałaby zacząć obowiązywać po upływie 14 dni od ogłoszenia. Projekt zawiera także przepis przejściowy, zgodnie z którym postępowania w sprawie nadania klauzuli wykonalności BTE, wszczęte przed wejściem w życie proponowanej nowelizacji, mają być prowadzone według dotychczasowych regulacji.
Izba wprowadziła także zmiany w składach osobowych kilku komisji sejmowych (druk nr 3496).
 
Propozycje uchwał w sprawie przewrotu majowego
Sejm przeprowadził drugie czytanie poselskich projektów uchwał dotyczących upamiętnienia ofiar przewrotu majowego z 1926 r., w wyniku którego doszło do obalenia rządu Wincentego Witosa i dymisji prezydenta Stanisława Wojciechowskiego. Nad propozycjami uchwał złożonymi przez grupy posłów KP SLD i KP PSL pracowali w pierwszym czytaniu posłowie zasiadający w Komisji Kultury i Środków Przekazu. Komisja przyjęła sprawozdanie, w którym zarekomendowała Sejmowi odrzucenie projektów. Wniosek komisji w tej sprawie zostanie poddany pod głosowanie na kolejnym posiedzeniu.
 
Rządowe sprawozdanie o działaniach Rzecznika Praw Pacjenta i przestrzeganiu praw pacjenta w 2013 r.
Izba zapoznała się z dokumentem przedstawionym przez rzecznik praw pacjenta Krystynę Barbarę Kozłowską. Zgodnie ze sprawozdaniem, w 2013 r. rzecznik podejmowała działania na rzecz wprowadzenia okołooperacyjnej karty kontrolnej, poprawy bezpieczeństwa pacjentek w zakresie opieki okołoporodowej, terminowej realizacji świadczeń zdrowotnych, a także dostępu do diagnostyki i leczenia w podstawowej opiece zdrowotnej, w tym dostępu do lekarzy pediatrów w ramach nocnej i świątecznej pomocy lekarskiej. Jednym z priorytetów była ochrona praw pacjentów hospitalizowanych w szpitalach psychiatrycznych, w tym monitorowanie realizacji założeń Narodowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego. W dokumencie zwrócono też uwagę na problem zwiększającej się liczby osób starszych i potrzebę zabezpieczenia ich dostępu do opieki geriatrycznej. W 2013 r. rzecznik podejmowała również liczne działania na rzecz edukacji pacjentów oraz popularyzacji wiedzy o prawach pacjenta. Zainicjowana została współpraca z Urzędem Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych w zakresie kampanii pt. „Lek Bezpieczny”, promującej prawo do zgłaszania niepożądanych działań produktów leczniczych. Rzecznik zainicjowała również program edukacyjny pt. „Elementarz małego pacjenta”, w ramach którego pracownicy Biura pełniący funkcję Rzecznika Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego spotykali się z pacjentami, w tym najmłodszymi, by przekazać informacje, które zwiększą świadomość przysługujących im praw. Rzecznik opracowała również materiał edukacyjno-informacyjny pt. „Wakacyjny poradnik pacjenta” oraz „Niezbędnik dla wnioskodawców”. W 2013 r. do Biura Rzecznika Praw Pacjenta wpłynęło 69 tys. zgłoszeń dotyczących przestrzegania praw pacjenta i spraw będących w kompetencji rzecznika. 53 proc. z nich skierowano za pośrednictwem infolinii, 23,3 proc.  - pisemnie, 23 proc. – w czasie wizyt u Rzeczników Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego, a 0,7 proc. - wizyt w Biurze Rzecznika Praw Pacjenta. Zgodnie ze sprawozdaniem, w omawianym okresie najczęściej stwierdzano naruszenie praw: do świadczeń zdrowotnych, do dokumentacji medycznej, do informacji oraz do poszanowania intymności i godności. Najwyższy procent stwierdzonych naruszeń praw pacjenta dotyczył psychiatrii, medycyny rodzinnej oraz ginekologii i położnictwa. Zgłoszony w dyskusji wniosek o odrzucenie rządowego sprawozdania zostanie rozstrzygnięty na następnym posiedzeniu Izby.
 
O wdrażaniu Programu Ograniczania Zdrowotnych Następstw Palenia Tytoniu w 2013 r.
Na forum Sejmu sekretarz stanu w Ministerstwie Zdrowia Beata Małecka-Libera zaprezentowała sprawozdanie z działań podejmowanych w ostatnim roku obowiązywania tego czteroletniego programu ustanowionego w 2010 r. Sejm przyjął dokument do wiadomości. Zgodnie ze sprawozdaniem wśród zadań wyznaczonych na ostatni rok realizacji POZNPT były m.in.: skuteczne i efektywne propagowanie stylu życia wolnego od dymu tytoniowego, pomoc w trwałym zerwaniu z nałogiem oraz ograniczenie negatywnych następstw biernego palenia. W tym celu Państwowa Inspekcja Sanitarna (PIS) w 2013 r. zorganizowała 474 szkolenia m.in. dla nauczycieli, pielęgniarek, Policji i Straży Miejskiej. Wzięło w nich udział 11 379 uczestników. Inspektorzy PIS przeprowadzili 290 062 kontrole przestrzegania zapisów ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. W 99,89 proc. obiektów kontrola nie wykazała łamania prawa. Narodowy Fundusz Zdrowia (NFZ) na poradnictwo antynikotynowe przeznaczył ok. 48,9  mln zł – z pomocy skorzystało 3 613 pacjentów. NFZ sfinansował też badania spirometryczne 5 271 pacjentów. Na ten cel wydano ponad 144 mln zł. W 2013 r. Telefoniczna Poradnia Pomocy Palącym działająca przy Zakładzie Epidemiologii i Prewencji Nowotworów w Centrum Onkologii – Instytucie im. Marii Skłodowskiej-Curie w Warszawie, udzieliła 5 496 konsultacji telefonicznych. W sprawozdaniu podsumowano też działania szkoleniowe organizowane przez takie instytucje jak np.: Ministerstwo Obrony Narodowej, Służba Więzienna, Państwowa Straż Pożarna i Biuro Ochrony Rządu.
 
Źródło: sejm.gov.pl
Fot. K.Białoskórski 

:: Komentarze

:: facebook