03.12.2014
Projekt zezwalający na ratyfikację umowy stowarzyszeniowej między UE i Euratomem a Mołdawią to tylko jeden z punktów porządku obrad 81. posiedzenia Sejmu. Posłowie będą też pracować m.in. nad nowelizacją ustawy o zasadach finansowania nauki, która ma ułatwić kierowanie funduszy do najlepszych placówek. Izba zajmie się również propozycjami ustanowienia 2015 r. rokiem: św. Jana Pawła II, Jana Długosza oraz Polskiego Teatru. W związku z awansem generalnego inspektora ochrony danych osobowych Wojciecha R. Wiewiórowskiego na zastępcę europejskiego inspektora ochrony danych, posłowie mają też formalnie go odwołać z funkcji polskiego GIODO.
28 listopada br. Wojciech R. Wiewiórowski złożył na ręce marszałka Sejmu Radosława Sikorskiego rezygnację ze stanowiska. Jest to jedna z przesłanek odwołania GIODO, dokonywanego przez Sejm za zgodą Senatu (art. 8 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych). Sejm podejmuje uchwałę w tej sprawie zwykłą większością głosów (art. 120 Konstytucji).
Posłowie zagłosują też nad wnioskiem o odrzucenie w pierwszym czytaniu rządowego projektu ustawy o rybołówstwie morskim.
Izba rozpatrzy w drugim czytaniu rządowy projekt nowelizacji ustawy – Prawo farmaceutyczne oraz ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii. Projekt wykonuje dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/62/UE zmieniającą dyrektywę 2001/83/WE w sprawie wspólnotowego kodeksu odnoszącego się do produktów leczniczych stosowanych u ludzi - w zakresie zapobiegania wprowadzaniu sfałszowanych produktów leczniczych do legalnego łańcucha dystrybucji. Proponowana nowelizacja wdraża też częściowo dyrektywę 2001/83/WE. Zmiany mają uszczelnić nadzór nad wytwarzaniem i obrotem produktami leczniczymi oraz przyczynić się do zmniejszenia zagrożeń dla zdrowia, które mogą powstać na skutek przenikania do obrotu sfałszowanych produktów leczniczych. Projekt wprowadza m.in. definicję „sfałszowanego produktu leczniczego”. Proponowane zmiany ujednolicają także przepisy dotyczące zezwoleń na wytwarzanie i import produktów leczniczych poprzez wprowadzenie wspólnych regulacji dla obu rodzajów zezwoleń i rezygnację z określenia odrębnego wzoru na import. Ponadto, w myśl projektu importerzy i dystrybutorzy substancji czynnych będą podlegać inspekcjom, których celem będzie sprawdzenie, czy spełniają oni wymagania Dobrej Praktyki Wytwarzania oraz Dobrej Praktyki Dystrybucyjnej substancji czynnych. Na importera substancji czynnej nałożono obowiązek importowania wyłącznie tych substancji czynnych, do których dołączono pisemne potwierdzenie od właściwego organu kraju trzeciego (spoza UE), m.in. że zasady Dobrej Praktyki Wytwarzania stosowane przez wytwórcę substancji czynnej przeznaczonej na eksport są zgodne z prawem UE. Do projektu wprowadzono również pojęcie certyfikatu Dobrej Praktyki Dystrybucyjnej, który będzie wydawany na podstawie inspekcji przeprowadzanych na wniosek oraz na koszt przedsiębiorcy prowadzącego hurtownię farmaceutyczną. Proponowana nowelizacja przewiduje też m.in., że pacjent będzie mógł zwrócić produkt leczniczy do apteki w przypadku jego sfałszowania. Projekt przewiduje także kary za fałszowanie produktów leczniczych. Rząd przyjął projekt 29 lipca 2014 r. Projekt wpłynął do Sejmu 21 sierpnia 2014 r. 29 sierpnia 2014 r. został skierowany do pierwszego czytania w Komisji Zdrowia. 10 września 2014 r. odbyło się posiedzenie komisji, na którym projekt skierowano do podkomisji. Podkomisja rozpatrzyła projekt 23 października 2014 r. Sprawozdaniem podkomisji 27 listopada br. zajęła się komisja i proponuje przyjęcie projektu z poprawkami. Zaproponowano m.in. skreślenie przepisu, zgodnie z którym wytwórca produktów leczniczych zobowiązany jest zapewnić hurtowniom farmaceutycznym stałe dostawy produktów leczniczych, w ilości niezbędnej do zaspokojenia bieżących potrzeb pacjentów. Poza tym komisja proponuje, aby odmowa sprzedaży produktu leczniczego podmiotowi uprawionemu do obrotu miała formę pisemną i zawierała uzasadnienie oraz była przekazywana do Głównego Inspektora Farmaceutycznego. Komisja chce też wydłużenia podstawowego vacatio legis nowelizacji z 14 do 30 dni od jej ogłoszenia. Sprawozdanie komisji na posiedzeniu Sejmu przedstawi posłanka Janina Okrągły.
Kolejnym punktem 81. posiedzenia Sejmu będzie drugie czytanie rządowego projektu nowelizacji ustawy o składkach na ubezpieczenie zdrowotne rolników za lata 2012-2014. Projekt przedłuża na lata 2015 i 2016 obecnie obowiązujące reguły dotyczące wysokości i sposobu opłacania składek na ubezpieczenie zdrowotne rolników i ich domowników. Oznacza to, że w gospodarstwach o powierzchni poniżej 6 hektarów przeliczeniowych użytków rolnych, przyjętych do celów ustalania wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne rolników, składkę będzie opłacać Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS). Natomiast w przypadku gospodarstw od 6 ha przeliczeniowych, składkę ma opłacać rolnik. Przez rolnika będą także odprowadzane składki zdrowotne za domowników, jeśli prowadzi on wyłącznie działy specjalne produkcji rolnej. Składki będą wpłacane do KRUS w okresach kwartalnych, w terminach przyjętych dla składek na ubezpieczenie społeczne rolników. Rząd przyjął projekt 12 listopada 2014 r. Do Sejmu wpłynął on 19 listopada br. 21 listopada br. został skierowany do pierwszego czytania do Komisji Polityki Społecznej i Rodziny. Komisja 27 listopada br. zaproponowała przyjęcie projektu bez poprawek. Sprawozdawcą komisji będzie poseł Rajmund Miller.
W drugim czytaniu Sejm rozpatrzy projekt nowelizacji ustawy o zasadach finansowania nauki oraz niektórych innych ustaw, który powstał w Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży na podstawie dwóch propozycji: rządowej i komisyjnej. Celem proponowanych zmian jest wzmocnienie polskiego udziału w Europejskiej Przestrzeni Badawczej, ułatwienie finansowania infrastruktury służącej do badań oraz umożliwienie kierowania większych pieniędzy do najlepszych jednostek naukowych. Projekt wprowadza definicję strategicznej infrastruktury badawczej, która będzie finansowana na podstawie Polskiej Mapy Drogowej Infrastruktury Badawczej (PMDIB). Znajdą się na niej najważniejsze, strategiczne dla polskiej nauki obiekty i urządzenia badawcze. Wnioski o zamieszczenie na mapie będą mogły składać jednostki i konsorcja naukowe, centra naukowo-przemysłowe oraz centra naukowe uczelni PAN. Ich wykaz przygotuje Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Ponadto, projekt zakłada efektywniejsze wydawanie środków na popularyzację nauki. W ramach działalności upowszechniającej naukę dofinansowywane będzie m.in. promowanie rozwiązań innowacyjnych (wykorzystujących wyniki badań naukowych) na targach, wystawach i ekspozycjach za granicą lub w kraju. Biblioteki naukowe będą mogły pozyskać środki np. na utrzymanie unikalnych zbiorów bibliotecznych. W zakresie usprawnienia procedur dotyczących finansowania nauki projekt zakłada, iż z postępowania o przyznanie środków finansowych na naukę wyłączone będą jednostki naukowe, pozostające pod zarządem komisarycznym bądź w stanie likwidacji lub upadłości. Od decyzji o nieprzyznaniu środków finansowych, w myśl projektu, przysługiwać będzie prawo odwołania, jednak tylko w przypadku naruszenia procedury konkursowej lub naruszeń formalnych. Zgodnie z projektem środki finansowe rozdzielane będą na podstawie algorytmów opartych o dane liczbowe, a nie w oparciu o opinie ekspertów. Przy podziale środków pod uwagę będą brane m.in.: poziom prac naukowych prowadzonych w danej jednostce, użyteczność uzyskanych wyników oraz ich znaczenie dla rozwoju nauki i innowacyjności gospodarki. Jednocześnie wysokość dotacji na budowę dużej infrastruktury badawczej zostanie uzależniona od wpisania na Polską Mapę Drogową Infrastruktury Badawczej i programu badań naukowych. Projekt przewiduje także włączenie pełniejszych danych o finansowaniu nauki do systemu informatycznego POL-on. W ramach niego powstanie System Informacji o Nauce zawierający m.in. informacje o osiągnięciach badawczych jednostek naukowych, publikacjach czy patentach. System ma m.in. ułatwić nawiązywanie współpracy naukowej. Rozpatrująca projekt Komisja Edukacji, Nauki i Młodzieży wprowadziła poprawki o charakterze redakcyjno-doprecyzowującym. Zaproponowała też np., aby środki na działalność statutową uczelni mogły być również wydawane na zadania związane z zapewnieniem warunków udziału niepełnosprawnych naukowców i doktorantów w badaniach naukowych i pracach rozwojowych. Rządowy projekt wpłynął do Sejmu 17 stycznia 2014 r., natomiast komisyjny 12 września br. Oba projekty zostały skierowane do pierwszego czytania w Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży: rządowy - 31 stycznia 2014 r. komisyjny - 21 października 2014 r. 6 lutego br. odbyło się pierwsze czytanie rządowego projektu, a 5 listopada 2014 r. komisyjnego. Oba projekty zostały skierowane do podkomisji. 5 listopada br. komisja podjęła uchwałę o wspólnym rozpatrzeniu projektów. Przy przygotowywaniu jednego projektu wiodąca była propozycja rządowa. 26 listopada br. komisja przyjęła sprawozdanie, w którym wnosi o przejęcie jednego projektu z poprawkami. Sprawozdawcą komisji będzie poseł Jan Kaźmierczak.
Drugie czytanie rządowego projektu nowelizacji ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych będzie kolejnym punktem 81. posiedzenia Sejmu. Projekt zakłada, że orzeczenia w sprawach cywilnych i handlowych, a także ugody sądowe oraz dokumenty urzędowe wydane przez sądy innych państw członkowskich Unii Europejskiej, będą mogły być egzekwowane w Polsce bez konieczności uzyskania klauzuli wykonalności. Analogiczne zasady mają dotyczyć polskich orzeczeń i ugód sądowych oraz dokumentów urzędowych w sprawach cywilnych i handlowych, które będą wykonywane w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej. Projekt uzupełnia i dostosowuje prawo polskie do przyjętych przez Parlament Europejski oraz Radę rozporządzeń: 1215/2012 w sprawie jurysdykcji i uznawania orzeczeń sądowych oraz ich wykonywania w sprawach cywilnych i handlowych oraz 606/2013 w sprawie wzajemnego uznawania środków ochrony w sprawach cywilnych. Zdaniem wnioskodawcy rozwiązanie to ułatwi wierzycielom egzekwowanie unijnych orzeczeń i ugód sądowych oraz dokumentów urzędowych w sprawach cywilnych i handlowych. W praktyce nowe przepisy mają skrócić czas ściągania długów i zmniejszyć koszty obsługi tego procesu. Jednocześnie niezbędną ochronę interesów dłużnika zapewni procedura odmowy uznania iwykonania orzeczenia – uruchamiana na jego wniosek. Nowe rozwiązania mają też ułatwić uznawanie i wykonywanie, orzeczonych za granicą w sprawach cywilnych, tzw. środków ochrony np. zakazów zbliżania się do poszkodowanego i przebywania w miejscu jego zamieszkania. Projekt wpłynął do Sejmu 22 października br. 24 października został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu, które odbyło się 6 listopada. Następnie projekt trafił do dalszych prac w Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka. Komisja rozpatrzyła projekt 25 listopada br. i wnosi o jego przyjęcie z poprawkami przeważnie o charakterze redakcyjnym i doprecyzowującym. Sprawozdanie komisji przedstawi posłanka Ligia Krajewska.
Izba będzie także pracować w drugim czytaniu nad rządowym projektem ustawy o Karcie Dużej Rodziny. Rząd proponuje, aby od 1 stycznia 2015 r. rodziny wielodzietne otrzymały dokument zapewniający im specjalne uprawnienia, niezależnie od osiąganych przez nie dochodów. Program ma objąć rodziny, w których rodzic (rodzice) lub małżonkowie rodziców wychowują co najmniej troje dzieci poniżej 18. roku życia, a w przypadku dzieci uczących się lub studiujących – poniżej 25. roku życia. Dzieci spełniające te kryteria mają zachować uprawnienia pomimo zmniejszania się liczby dzieci w rodzinie wielodzietnej – np. w przypadku ukończenia przez jedno z rodzeństwa 25. roku życia. W przypadku rodzin posiadających dzieci o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności, Karta będzie przyznawana bez względu na ich wiek. Do otrzymania Karty będą też uprawnieni rodzice zastępczy i osoby prowadzące rodzinne domy dziecka. Dokument ma być wydawany bezpłatnie na czas nieokreślony przez wójtów, burmistrzów lub prezydentów miast. Rada Ministrów proponuje, by dokument przyznawał prawo do zniżek m.in. w niektórych muzeach, rezerwatach przyrody i obiektach rekreacyjno-sportowych, a także w opłatach paszportowych. Posiadacze Kart mają też otrzymać 37-proc. ulgę na jednorazowe przejazdy koleją i 49-proc. na bilety miesięczne. Wnioskodawca proponuje też przyznanie tym osobom prawa bezpłatnego wstępu do parków narodowych. Rząd zakłada, że uprawnienia dla posiadaczy kart będą mogły przyznawać także jednostki podległe samorządom oraz przedsiębiorstwa prywatne. Każdy uczestnik programu będzie mógł posługiwać się znakiem „Tu honorujemy Kartę Dużej Rodziny”. Rząd przyjął projekt 25 listopada 2014 r. Tego dnia rządowa propozycja wpłynęła do Sejmu. 26 listopada 2014 r. projekt został skierowany do pierwszego czytania na forum Izby. Po pierwszym czytaniu, które odbyło się 28 listopada 2014 r. projekt trafił do dalszych prac w Komisjach: Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Polityki Społecznej i Rodziny.
Posłowie zajmą się też w pierwszym czytaniu poselskim projektem nowelizacji ustawy o samorządzie gminnym. Wnioskodawcy proponują zniesienie zakazu łączenia funkcji wójta (burmistrza, prezydenta miasta) i jego zastępcy z mandatem senatora. Argumentują, że w Senacie powinni być reprezentowani także przedstawiciele szczebla gminnego samorządu terytorialnego. Zdaniem autorów projektu taka zmiana wzmocni także pozycję politycznoustrojową Senatu. Projekt wpłynął do Sejmu 16 września 2014 r. z inicjatywy grupy posłów KP SLD. 4 listopada 2014 r. został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. W pracach nad projektem wnioskodawców reprezentuje poseł Zbyszek Zaborowski.
Sejm rozpocznie prace nad poselskim projektem ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i o zmianie niektórych innych ustaw. Autorzy projektu podkreślają, że obecnie nie ma przepisów umożliwiających realną kontrolę sprawców przestępstw seksualnych, przez co osoby te niejednokrotnie dopuszczają się kolejnych, podobnych czynów. W projekcie ustawy wnioskodawcy proponują przyjęcie szczególnych środków ochrony obywateli przed przestępczością na tle seksualnym, która w rozumieniu projektu obejmuje przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności wymienione w rozdziale XXV Kodeksu karnego. Proponowane szczególne środki ochrony społeczeństwa, w szczególności małoletnich, obejmują m.in.: utworzenie rejestru sprawców przestępstw na tle seksualnym oraz wprowadzenie zakazów wykonywania przez te osoby niektórych zawodów lub podejmowania określonych rodzajów zajęć. To także nałożenie obowiązków na pracodawców i innych organizatorów przedsięwzięć z udziałem dzieci, jak również określenie miejsc szczególnego zagrożenia i zasad ich monitoringu oraz obowiązków organów państwa i samorządu terytorialnego (stworzenie tzw. policyjnej mapy zagrożeń). Projekt wpłynął do Sejmu 18 grudnia 2013 r. jako inicjatywa ustawodawcza grupy posłów KP SP. 8 lipca 2014 r. wnioskodawcy wnieśli autopoprawki do projektu m.in. uprawniające osoby, które byłyby umieszczone w rejestrze sprawców przestępstw na tle seksualnym do zmiany lub poprawienia swoich danych. 29 października 2014 r. został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. Uzasadnienie projektu przedstawi posłanka Beata Kempa.
Izba wysłucha ponadto informacji bieżącej w sprawie zakupu i przygotowania infrastruktury technicznej niezbędnej do eksploatacji pociągów Pendolino. O przedstawienie informacji wnioskował KP Prawo i Sprawiedliwość. Na posiedzeniu posłowie będą również zadawać przedstawicielom rządu pytania na temat aktualnych kwestii, m.in. realizacji postanowień Konwencji o prawach dziecka oraz polityki surowcowo-energetycznej państwa.
Posłowie zapoznają się z Informacją Rady Ministrów z realizacji w roku 2013 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Dokument przedstawia m.in. jak w ubiegłym roku działał system wspierania rodziny, piecza zastępcza oraz podsumowuje wydatki związane z realizacją tej ustawy. Zgodnie z informacją w 2013 r. zatrudnionych było ponad 3 tys. asystentów rodziny – o 43 proc. więcej niż w roku poprzednim. W 2013 r. o 120 proc. wzrosła liczba rodzin korzystających z ich usług (w 2012 było ich 693). Informacja wskazuje, że w 2013 r. funkcjonowało ponad 1,5 tys. gminnych placówek wsparcia dziennego, w tym ponad połowa (59 proc.) to placówki niepubliczne. W roku sprawozdawczym uczęszczało do nich ok. 38,2 tys. dzieci. Zgodnie z dokumentem, na koniec 2013 r. zatrudnionych było 954 koordynatorów rodzinnej pieczy zastępczej (wzrost o 16,3 proc. w stosunku do 2012 r.). W 2013 r. pod ich opieką znalazło się 26 205 rodzin zastępczych i rodzinnych domów dziecka. W roku sprawozdawczym przeszkolono do pełnienia funkcji rodziny zastępczej, prowadzącego rodzinny dom dziecka lub do prowadzenia placówki opiekuńczo-wychowawczej typu rodzinnego łącznie 12 981 osób. W 2012 r. powstało 228 rodzinnych domów dziecka, natomiast na koniec 2013 r. funkcjonowało ich 330, co stanowi wzrost o 44,7 proc. W różnych formach pieczy zastępczej umieszczono o 88 dzieci mniej niż w 2012 r. W 2013 r. o 104 zwiększyła się liczba placówek opiekuńczo-wychowawczych w stosunku do 2012 r., w tym o 17 liczba placówek opiekuńczo-wychowawczych typu specjalistyczno-terapeutycznego (w 2012 r. – 13 placówek, w 2013 r. – 30 placówek). Zgodnie z dokumentem wzrosły wydatki na zawodowe formy pieczy zastępczej, w tym wydatki na wynagrodzenia rodzin zastępczych i prowadzących rodzinne domy dziecka. Średni miesięczny koszt utrzymania dziecka w rodzinnej pieczy zastępczej wynosił w 2013 r. ok. 1 058 zł, a w rodzinie zastępczej zawodowej i rodzinnym domu dziecka – 1 870 zł. (w 2012 r. było to odpowiednio 1 052 zł i 1 809 zł). Średni miesięczny koszt utrzymania dziecka w placówce opiekuńczo-wychowawczej wynosił w 2013 r. ok. 3 923 zł, co oznacza wzrost o 163 zł w stosunku do roku 2012. Dokument wpłynął do Sejmu 28 sierpnia 2014 r., a 29 sierpnia br. został skierowany do rozpatrzenia do Komisji Polityki Społecznej i Rodziny. 9 października 2014 r. komisja przejęła sprawozdanie, w którym wnosi o przyjęcie Informacji. Informację na posiedzeniu Sejmu przedstawi Minister Pracy i Polityki Społecznej, a sprawozdanie komisji – posłanka Magdalena Kochan.
Sejm zajmie się też w pierwszym czytaniu poselskim projektem nowelizacji Kodeksu wyborczego. Zdaniem autorów projekt ma zwiększyć przejrzystość i rzetelność procedur wyborczych, wzmocnić rolę społeczeństwa w ich przeprowadzaniu oraz wyeliminować ryzyko nieprawidłowości. Przyjęcie proponowanych zmian ma też umożliwić rzetelniejsze rozpatrywanie protestów wyborczych oraz zwiększyć gwarancje tajności głosowania. Praca komisji ma być nagrywana, głosowanie ma być możliwe w warunkach całkowitej izolacji od innych osób ze wszystkich stron, urna do głosowania ma być wykonana z przejrzystego materiału, a w lokalu wyborczym w widocznym miejscu ma być umieszczone godło państwowe. Autorzy doprecyzowują i modyfikują zasady udostępniania protokołu wyborczego. Jego kopia ma być wywieszana w lokalu wyborczym niezwłocznie po podpisaniu, jeszcze przed przekazaniem oryginału do komisji wyborczej wyższego szczebla. Ponadto kopia ma być przekazywana członkom obwodowej komisji wyborczej, a także – na ich wniosek – mężom zaufania wyznaczonym do tej komisji. Z kolei wyborcy mają mieć wgląd do tego dokumentu przez 30 dni w siedzibie gminy. Autorzy proponują też zmianę składu Państwowej Komisji Wyborczej. Ma ona liczyć 9 osób: trzech sędziów zgłoszonych przez prezesów: TK, SN i NSA oraz 6 przedstawicieli klubów parlamentarnych, zgłoszonych spośród osób posiadających uprawnienia sędziowskie. W przypadku okręgowych i rejonowych komisji wyborczych autorzy proponują, by członkami komisji były osoby wskazane przez pełnomocników wyborczych, a nie sędziowie wyznaczani przez Ministra Sprawiedliwości. Przewodniczącymi komisji mają być jak dotąd sędziowie wskazani przez szefa tego resortu. Projekt zwiększa też skład osobowy tych komisji, a także komisji terytorialnych. Ponadto projekt przedłuża terminy na składanie i rozpatrywanie protestów wyborczych do odpowiednio 30 i 120 dni. Autorzy proponują też instytucję skargi do Sądu Najwyższego na niezgodność z prawem uchwał PKW z wytycznymi wiążącymi komisarzy wyborczych i komisje wyborcze niższego szczebla oraz wyjaśnieniami dla administracji rządowej i samorządowej oraz komitetów wyborczych i nadawców radiowych i telewizyjnych. Prawo do ich wnoszenia przysługiwałoby pełnomocnikom wyborczym w terminie 7 dni od ogłoszenia tych uchwał. Projekt przewiduje też areszt lub grzywnę za przeszkadzanie przemocą, groźbą lub podstępem m.in. w monitorowaniu i dokumentowaniu procedur wyborczych. Projekt wpłynął do Sejmu 7 sierpnia 2014 r. z inicjatywy grupy posłów KP PiS. 4 listopada 2014 r. został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. W pracach nad projektem wnioskodawców reprezentuje poseł Grzegorz Schreiber.
W drugim czytaniu posłowie rozpatrzą poselski projekt uchwały w sprawie ustanowienia roku 2015 Rokiem św. Jana Pawła II. W dokumencie przypomniano, że w kwietniu przyszłego roku przypada pierwsza rocznica kanonizacji tego wielkiego Polaka i mija też 10 lat od jego śmierci. W projekcie czytamy m.in., że Sejm Rzeczypospolitej Polskiej postanawia ustanowić rok 2015 Rokiem św. Jana Pawła II w poczuciu moralnego obowiązku i głębokiego szacunku wobec postaci, która wywarła tak znaczący wpływ na losy nie tylko naszego narodu ale i całego współczesnego świata. Autorzy projektu podkreślają także ogromne zaangażowanie papieża Polaka w proces odradzania się polskiej niepodległości oraz w propagowanie uniwersalnego przesłania o godności i prawach człowieka. Wnioskodawcy nawiązują do tych wartości i chcą, by towarzyszyły one działaniom podejmowanym w ramach obchodów Roku św. Jana Pawła II. Projekt wpłynął do Sejmu 23 października 2013 r. jako inicjatywa grupy posłów KP PO i KP PSL. 28 października 2013 r. został skierowany do pierwszego czytania w Komisji Kultury i Środków Przekazu. Komisja przeprowadziła pierwsze czytanie 7 listopada 2013 r. W przyjętym 27 listopada 2014 r. sprawozdaniu komisja przyjęła projekt z poprawkami redakcyjno-językowymi. Sprawozdanie na posiedzeniu Sejmu przedstawi posłanka Iwona Śledzińska-Katarasińska.
Sejm przeprowadzi też drugie czytanie projektu uchwały w sprawie ustanowienia roku 2015 Rokiem Jana Długosza. Projekt powstał w Komisji Kultury i Środków Przekazu w wyniku wspólnego rozpatrzenia dwóch poselskich propozycji zawartych w drukach nr: 2747 i 2817. Jak przypomniano w propozycji uchwały, w 2015 r. przypada 600. rocznica urodzin Jana Długosza – wybitnego polskiego historyka, dyplomaty i duchownego. Z tej okazji Sejm Rzeczypospolitej Polskiej oddaje Mu hołd i czci Jego pamięć, ustanawiając rok 2015 Rokiem Jana Długosza – czytamy w dokumencie. Autorzy projektu podkreślają też, że Jan Długosz jest uważany za ojca polskiej historiografii i heraldyki, twórcę największego dzieła opisującego dzieje państwa polskiego – „Roczniki, czyli Kroniki sławnego Królestwa Polskiego”. Wnioskodawcy podkreślają też szczególne znaczenie dzieł biskupa Jana Długosza dla polskiego dziedzictwa kulturowego. Projekt zawarty w druku nr 2747 wpłynął do Sejmu 12 września 2014 r. jako inicjatywa grupy posłów KP SP. 23 września br. projekt został skierowany do pierwszego czytania w Komisji Kultury i Środków Przekazu. Z kolei projekt z druku nr 2817 wniosła do Sejmu 8 października 2014 r. grupa posłów KP PSL, a 10 października br. został on skierowany do pierwszego czytania w tej samej komisji. Komisja przeprowadziła pierwsze czytanie projektów 27 listopada br., zdecydowała o ich wspólnym rozpatrzeniu i przyjęła sprawozdanie. Sprawozdanie komisji na posiedzeniu Sejmu przedstawi poseł Artur Bramora.
Posłowie zajmą się też w drugim czytaniu komisyjnym projektem uchwały w sprawie ustanowienia roku 2015 Rokiem Polskiego Teatru Publicznego. W projekcie uchwały czytamy, że w 250. rocznicę powołania Teatru Narodowego, a tym samym ustanowienia teatru publicznego w naszym kraju, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej postanawia oddać hołd ludziom i instytucjom tworzącym polski teatr, który jest jednym z najważniejszych obszarów życia kulturalnego i społecznego. Autorzy dokumentu przypominają, że 250-lecie istnienia będą w przyszłym roku świętować Teatr Narodowy w Warszawie oraz Teatr Wielki – Opera Narodowa. Wnioskodawcy zauważają, że to one są bezpośrednią kontynuacją teatru powołanego przez króla Stanisława Augusta Poniatowskiego w 1765 roku. W projekcie czytamy też, że w ciągu 250 lat istnienia teatr publiczny w Polsce służył sztuce i społeczeństwu, podejmując dialog z tradycją, komentując otaczającą rzeczywistość oraz wytyczając nowe drogi rozwoju sztuki. W związku z przypadającą w 2015 roku 100. rocznicą urodzin Tadeusza Kantora – malarza, grafika i reżysera – w projekcie podkreślono też wartość jego dorobku artystycznego, który silnie zaznaczył się w polskiej kulturze. Projekt wpłynął do Sejmu 5 listopada 2014 r. jako inicjatywa Komisji Kultury i Środków Przekazu. 7 listopada br. został skierowany do pierwszego czytania w komisji będącej jego inicjatorem. Komisja przeprowadziła pierwsze czytanie 27 listopada br. i przyjęła projekt z poprawkami językowymi. Komisja proponuje też m.in. zmianę tytułu uchwały na Uchwałę w sprawie ustanowienia roku 2015 Rokiem Polskiego Teatru. Sprawozdanie na posiedzeniu Sejmu przedstawi poseł Jerzy Fedorowicz.
Sejm będzie też pracować w drugim czytaniu nad rządowym projektem ustawy o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Federalnej Niemiec o współpracy służb policyjnych, granicznych i celnych, sporządzonej w Zgorzelcu dnia 15 maja 2014 r. W ustawie Sejm upoważnia Prezydenta do ratyfikowania tego porozumienia. Umowa rozszerza współpracę polskich i niemieckich służb ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego. Porządkuje dotychczasowe uzgodnienia między Polską a Niemcami w tym zakresie. Obecnie obowiązujące umowy (m.in. o ułatwieniach w odprawie granicznej z 29 lipca 1992 r. oraz o przejściach granicznych i rodzaju ruchu granicznego z 6 listopada 1992 r.) utracą moc wraz z wejściem w życie nowej umowy. Zdaniem rządu umowa pogłębi wzajemne relacje i będzie stanowić istotny wkład w zwalczanie przestępczości, w tym także tej zorganizowanej w Europie. Zakresem przedmiotowym umowy zostały objęte nie tylko przestępstwa, ale także i wykroczenia. Współpraca właściwych organów odbywać się będzie co do zasady na podstawie wniosku o współpracę, a przekazywane informacje, za zgodą instytucji je przekazującej, będą mogły być wykorzystywane jako dowody w postępowaniu karnym. Umowa przewiduje m.in. możliwość tworzenia wspólnych patroli na terenach przygranicznych, powoływania na podstawie porozumienia właściwych organów, grup operacyjno-śledczych oraz przeprowadzania obserwacji i pościgów transgranicznych. Rząd przyjął projekt ustawy ratyfikacyjnej 16 września 2014 r. Projekt wpłynął do Sejmu 16 października 2014 r., a 21 października został skierowany do pierwszego czytania w Komisjach: Spraw Wewnętrznych oraz Spraw Zagranicznych. Komisje rozpatrzyły go na posiedzeniu 26 listopada i wnoszą o jego przyjęcie bez poprawek. Sprawozdanie komisji przedstawi poseł Marek Krząkała.
Ponadto Izba zajmie się rządowym projektem ustawy o ratyfikacji Statutu Międzynarodowej Organizacji Policji Kryminalnej – Interpol, przyjętego w Wiedniu dnia 13 czerwca 1956 r. Zgodnie z projektem Sejm wyraża zgodę na ratyfikowanie statutu przez prezydenta. Interpol to organizacja, której celem jest zapewnienie i rozwój współpracy policji w zapobieganiu i zwalczaniu przestępczości. Obecnie do tej największej międzynarodowej organizacji policyjnej należy 190 państw. Interpolu zajmuje się w szczególności zwalczaniem przestępczości zorganizowanej, narkotykowej, gospodarczej (w tym cyberprzestępczości), terroryzmu, handlu ludźmi oraz przestępczości seksualnej. Organizacja ta zapewnienia też bezpieczeństwo i porządek publiczny. Jej działania opierają się na nowoczesnym, zinformatyzowanym systemie łączności, który umożliwia wymianę informacji pomiędzy Krajowymi Biurami Interpolu i Sekretariatem Generalnym oraz daje dostęp organom ścigania państw członkowskich do baz danych Interpolu. Podstawą prawną działania Interpolu jest Statut uchwalony w 1956 r. Polska Policja należy do Interpolu od 1923 r. W 1952 r., na skutek ówczesnych uwarunkowań politycznych, zerwała współpracę, chociaż formalnie nigdy z organizacji nie wystąpiła. Po wznowieniu członkostwa 27 września 1990 r. Polska została ponownie uznana za pełnoprawnego członka tej organizacji. Dzięki przynależności do Interpolu Policja uzyskała dostęp do zbiorów danych oraz nowoczesnego systemu wymiany informacji o globalnym zasięgu. Może bez zbędnej zwłoki kontaktować się z organami ścigania innych państw oraz gromadzić i przetwarzać informacje. Z zasobów Interpolu korzysta również m.in. Komenda Główna Straży Granicznej. Ratyfikując Statut, Polska zobowiązuje się akceptować dorobek prawny Interpolu, tj. akty prawne wydawane przez organizację, w tym listy gończe. Rząd przyjął projekt 17 października 2014 r. Projekt wpłynął do Sejmu 3 listopada br. i został skierowany do pierwszego czytania w Komisjach: Spraw Wewnętrznych oraz Spraw Zagranicznych. Komisje na posiedzeniu 26 listopada przyjęły projekt bez poprawek. Sprawozdanie w tej sprawie przedstawi poseł Józef Lasota.
Posłowie rozpatrzą w drugim czytaniu rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Układu o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Republiką Mołdawii, z drugiej strony, sporządzonego w Brukseli dnia 27 czerwca 2014 r. W projekcie Sejm wyraża zgodę na ratyfikację tego dokumentu przez prezydenta. Umowa ma na celu pogłębienie i przyspieszenie integracji Mołdawii z UE. To z kolei, zdaniem rządu, przyczyni się do budowy stabilności polityczno-gospodarczej tego kraju oraz jego modernizacji. Układ o stowarzyszeniu ustanawia podstawy i kierunki dialogu politycznego, relacji handlowo-inwestycyjnych oraz współpracy między UE i jej państwami członkowskimi a Mołdawią. W opinii rządu wejście w życie umowy stowarzyszeniowej będzie także potwierdzeniem skuteczności, zapoczątkowanej przez Polskę i Szwecję w 2008 r., polityki Partnerstwa Wschodniego, stanowiącej wschodni wymiar Europejskiej Polityki Sąsiedztwa. Część układu dotycząca utworzenia Pogłębionej i Kompleksowej Strefy Wolnego Handlu (DCFTA) ma na celu wzmocnienie relacji gospodarczo-handlowych Mołdawii z UE poprzez zwiększenie wymiany handlowej. Umowa zakłada m.in. zniesienie lub obniżenie stawek celnych oraz usunięcie innych ograniczeń utrudniających swobodny przepływ towarów. Umowa stowarzyszeniowa zakłada również m.in. prowadzenie intensywnego dialogu na temat polityki zagranicznej i bezpieczeństwa, w tym Wspólnej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony, szerzenie pokoju i sprawiedliwości międzynarodowej poprzez ratyfikowanie i wykonanie Statutu Rzymskiego Międzynarodowego Trybunału Karnego, wspólne wysiłki na rzecz stabilizacji w regionie oraz zapobieganie konfliktom. Polska, podobnie jak w przypadku Ukrainy i Gruzji, wspierała dążenia Mołdawii do coraz ściślejszej współpracy z Unią Europejską. Umowy stowarzyszeniowe to rodzaj programu reform, jaki kraje stowarzyszone powinny przeprowadzić, aby zbliżyć się do standardów UE. Rząd przyjął projekt ustawy ratyfikacyjnej 6 października 2014 r. w trybie obiegowym. Projekt wpłynął do Sejmu 22 października br., a następnie 29 października został skierowany do pierwszego czytania w Komisjach: do Spraw Unii Europejskiej oraz Spraw Zagranicznych. Komisje rozparzyły projekt 26 listopada i wnoszą o jego przyjęcie bez poprawek. Sprawozdanie Komisji przedstawi posłanka Agnieszka Pomaska.
Porządek 81. posiedzenia Sejmu może być rozszerzony o rozpatrzenie stanowisk Senatu do kilku ustaw. Chodzi o nowelizację ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw, nowelizację ustawy o rolnictwie ekologicznym, nowelizację ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, a także nowelizację ustawy – Prawo energetyczne oraz ustawy o gromadzeniu, przetwarzaniu i przekazywaniu informacji kryminalnych.
W bloku głosowań zaplanowanym na piątek Sejm m.in. rozstrzygnie w sprawie wniosku o odrzucenie w pierwszym czytaniu poselskiego projektu nowelizacji ustawy – Kodeks karny oraz ustawy – Kodeks wykroczeń.
W ostatnim dniu obrad posłowie zapoznają się także z przedstawioną przez Ministra Środowiska „Informacją o gospodarowaniu wodami w Polsce w latach 2012-2013”. Dokument podsumowuje m.in. stan zasobów wodnych państwa oraz wykorzystanie i utrzymanie urządzeń wodnych. Zgodnie z informacją w roku 2012 łączne zasoby wód w Polsce wynosiły 49650,7 mln m3. Na koniec 2013 r. dostępne do zagospodarowania zasoby wód podziemnych były na poziomie 13,30 km3/rok. W latach 2012 – 2013 szacunkowa łączna objętość zmagazynowanej wody w zbiornikach retencyjnych wyniosła ok. 4 mld m3. Śródlądowe drogi wodne w Polsce obejmują ogółem 3 660 km rzek i kanałów, z czego 2 575 km stanowią drogi wodne przeznaczone do transportu towarów lub przewozu osób. Informacja wskazuje też, iż w 2012 r. produkcja energii elektrycznej z wody wyniosła 2 036,9 GWh. W 2012 r. w Polsce było 770 elektrowni wodnych, a w 2013 r. 784. W okresie sprawozdawczym na utrzymanie urządzeń wodnych wydatkowano 201 151 tys. zł, natomiast łączny koszt zapewnienia zimowej ochrony przeciwpowodziowej wyniósł 28 122 tys. zł. W latach 2012 - 2013 r., w ramach realizacji zadań związanych z usuwaniem skutków powodzi, w tym powodzi z 2010 r, regionalne zarządy gospodarki wodnej wydatkowały ponad 292 511 tys. zł (z budżetu państwa 270 220 tys. zł., z Funduszu Solidarności UE - w 2012 r. - 22 291 tys. zł). Wydatki inwestycyjne na gospodarkę wodną w 2012 r. według Informacji wyniosły 2 787,9 mln zł. Najwięcej środków wydatkowano na ujęcie i doprowadzanie wody – 1 119,6 mln zł, na budowę i modernizację stacji uzdatniania wody – 374,5 mln zł, na budowę zbiorników wodnych – 394,5 mln zł, na regulację i zabudowę rzek i potoków – 265,8 mln zł oraz na obwałowania przeciwpowodziowe – 564,3 mln zł. Dokument wpłynął do Sejmu 2 lipca 2014 r., a 7 lipca br. został skierowany do rozpatrzenia do Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa. 6 listopada 2014 r. komisja przyjęła sprawozdanie, w którym wnosi o przyjęcie Informacji. Sprawozdanie komisji na posiedzeniu Sejmu przedstawi posłanka Ewa Wolak.
Źródło: sejm.gov.pl
Fot. K.Białoskórski