:: Rozpoczyna się 71. posiedzenie Sejmu RP

09.07.2014

Rozpoczyna się 71. posiedzenie Sejmu RP

Podczas 71. posiedzenia Sejmu posłowie zajmą się m.in. wnioskiem dotyczącym tzw. konstruktywnego wotum nieufności wobec rządu oraz wnioskiem o wyrażenie wotum nieufności szefowi MSW. Izba będzie także pracować nad przepisami ułatwiającymi dostęp do studiów wyższych osobom dojrzałym. Sejm rozpatrzy też np. informacje o działalności sądów administracyjnych w 2012 i 2013 r., jak również sprawozdanie dotyczące prac Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa w ubiegłym roku. Posłowie zajmą się również projektami zmian w Kodeksie karnym, w tym propozycją surowszego karania kierowców pod wpływem alkoholu. W porządku obrad będzie także rozpatrzenie projektu ustawy o utworzeniu Polskiej Agencji Kosmicznej.

Izba rozpocznie obrady od rozstrzygnięcia, czy będzie zajmować się informacją Rady Ministrów na temat inwestycji w korytarz transportowy od Sławkowa do granicy z Republiką Czeską. W głosowaniach otwierających posiedzenie Sejm podejmie również decyzję w sprawie wniosku o uzupełnienie porządku dziennego o punkt: Informacja Prezesa Rady Ministrów na temat sytuacji polskich przedsiębiorstw prowadzących wymianę handlową z Ukrainą oraz planowanej przez rząd pomocy dla przedsiębiorców, którzy znaleźli się w trudnej sytuacji, spowodowanej kryzysem politycznym na Ukrainie. Posłowie rozstrzygną też, czy do porządku zostanie włączona Informacja Ministra Gospodarki na temat stanu zaawansowania budowy terminalu przeładunkowego skroplonego gazu ziemnego (LNG), tzw. gazoportu w Świnoujściu.

Sejm zajmie się złożonym przez grupę posłów KP PiS wnioskiem o wyrażenie wotum nieufności Radzie Ministrów i wybranie prof. Piotra Glińskiego na premiera. Wniosek został wniesiony do laski marszałkowskiej 26 czerwca 2014 r. na podstawie art. 158 ust. 1 Konstytucji RP oraz art. 115 ust. 1 regulaminu Sejmu. Do reprezentowania wnioskodawców upoważniono posła Jarosława Kaczyńskiego. 26 czerwca 2014 r. Marszałek Sejmu skierowała wniosek do rozpatrzenia na posiedzeniu Sejmu.

Izba rozpatrzy również wniosek o wyrażenie wotum nieufności wobec ministra spraw wewnętrznych Bartłomieja Sienkiewicza. Wniosek wpłynął do Sejmu 16 czerwca 2014 r. z inicjatywy grupy posłów KP PiS. 18 czerwca 2014 r. Marszałek Sejmu skierowała go do Komisji Spraw Wewnętrznych. 8 lipca 2014 r. komisja zaopiniowała wniosek negatywnie.

W drugim czytaniu Sejm rozpatrzy rządowy projekt nowelizacji ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym oraz niektórych innych ustaw. Proponowane zmiany mają wzmocnić szanse studentów i absolwentów na rynku pracy, dostosowując kształcenie do jego wymogów. Celem projektu jest też m.in. otwarcie drogi na studia dla osób dojrzałych – uczelnie będą mogły zaliczyć na poczet studiów ich wiedzę i umiejętności zdobyte w pracy zawodowej, na kursach czy szkoleniach. Umożliwi to podjęcie studiów w skróconym trybie osobom aktywnym zawodowo, które nigdy nie studiowały lub też chcą zmienić czy uzupełnić swoje kwalifikacje. Z tego rozwiązania będą mogły skorzystać osoby z minimum 5-letnim doświadczeniem zawodowym i świadectwem dojrzałości – w przypadku ubiegania się o studia pierwszego stopnia, jednolite studia magisterskie albo tytuł zawodowy licencjata (inżyniera). Osoby z 3-letnim doświadczeniem po ukończeniu studiów pierwszego stopnia będą mogły ubiegać się o przyjęcie na studia drugiego stopnia. System szkolnictwa wyższego ma się w przyszłości składać z dwóch typów uczelni: zawodowych i akademickich. Projekt nakłada też na uczelnie obowiązek organizowania co najmniej 3-miesięcznych praktyk zawodowych na kierunkach praktycznych. Ponadto wprowadza zmiany umożliwiające lepszą ocenę efektów kształcenia. Nowa definicja pracy dyplomowej będzie obejmowała nie tylko prace pisemne, ale także opublikowane artykuły, prace projektowe, konstrukcyjne, technologiczne i artystyczne. Projekt zobowiązuje także uczelnie do sprawdzania prac dyplomowych – przed ich obroną – z wykorzystaniem programu antyplagiatowego i ogólnopolskiego repozytorium pisemnych prac dyplomowych. Rada Ministrów przyjęła projekt  17 grudnia 2013 r. Do Sejmu wpłynął on 17 stycznia 2014 r., a 31 stycznia 2014 r. został skierowany do pierwszego czytania w Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży. Komisja przeprowadziła pierwsze czytanie 6 lutego 2014 r., a następnie skierowała projekt do podkomisji stałej ds. nauki i szkolnictwa wyższego. 5 czerwca 2014 r. komisja przyjęła projekt z poprawkami o charakterze porządkującym, uściślającym, legislacyjno-redakcyjnym i językowym. Sprawozdawcą komisji będzie posłanka Urszula Augustyn.

Posłowie zajmą się w drugim czytaniu rządowym projektem nowelizacji ustawy o bateriach i akumulatorach oraz niektórych innych ustaw. Projekt uszczelnia obowiązujący system gospodarowania zużytymi bateriami i akumulatorami. Zawiera także rozwiązania w pełniejszy sposób wykonujące prawo unijne. Zgodnie z projektem firmy wprowadzające na rynek baterie lub akumulatory będą zobowiązane do zorganizowania i sfinansowania zbierania, przetwarzania, recyklingu i unieszkodliwiania zużytych baterii i akumulatorów. Projekt upraszcza wymaganą przepisami treść wpisów w ewidencji baterii i akumulatorów wprowadzanych do obrotu. Obecnie obowiązkowe jest podanie ich liczby. Rząd proponuje, by wystarczało podanie ich rodzaju i masy. Projekt zawiera korzystne przepisy dla przedsiębiorców sprzedających niewielkie ilości baterii i akumulatorów (do 1 kg baterii lub akumulatorów przenośnych oraz do 100 kg baterii lub akumulatorów przemysłowych oraz samochodowych). Zgodnie z projektem przedsiębiorcy ci będą mogli uzyskać u marszałka województwa m.in. zwolnienie z uiszczania opłaty produktowej, organizowania i finansowania zbierania, przetwarzania, recyklingu i unieszkodliwiania zużytych baterii i akumulatorów, zawierania umów z firmami zbierającymi te odpady oraz prowadzącymi zakład ich przetwarzania. Projekt upraszcza system sposób obliczania wysokości udziału finansowego przedsiębiorców w kosztach publicznych kampanii informacyjnych. Będzie to 0,02 zł od kilograma sprzedanych baterii lub akumulatorów. Rząd przyjął projekt 18 lutego 2014 r. Projekt wpłynął do Sejmu 11 marca 2014 r. 25 marca 2014 r. został skierowany do pierwszego czytania w Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa, która 24 czerwca 2014 r. przyjęła sprawozdanie, w którym wnosi o przyjęcie projektu z poprawkami. Komisja zaproponowała m.in. uzupełnienie projektu o rozwiązania wdrażające do polskiego systemu prawnego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/56/UE z dnia 20 listopada 2013 r. w sprawie baterii i akumulatorów oraz zużytych baterii i akumulatorów. Posłowie zaproponowali ponadto, by usytuowanie miejsc odbioru oraz punktów zbierania baterii przenośnych lub akumulatorów przenośnych musiało uwzględniać gęstość zaludnienia, aby użytkownicy końcowi mogli je oddawać w łatwo dostępnych miejscach, zlokalizowanym w ich najbliższej okolicy. Ponadto komisja zaproponowała m.in. zwiększenie do 0,05 zł stawki opłaty na publiczne kampanie informacyjne. Posłowie zaproponowali ponadto wydłużenie vacatio legis ustawy. Ma ona wejść w życie 1 stycznia 2015 r. Sprawozdanie przedstawi poseł Tomasz Arkit.

Ponadto Izba w łącznej dyskusji będzie pracować nad Informacjami o działalności sądów administracyjnych za rok 2012 i 2013. Zgodnie z dokumentami, w 2012 r. do wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA) wpłynęło 72,1 tys. skarg, w tym 68 tys. skarg na akty i czynności oraz 4,2 tys. na bezczynność organów. Załatwionych zostało 71,9 tys. skarg,  co stanowi 99,59 proc. z nich. W 2013 r. do WSA wniesiono 81,6 tys. skarg, w tym 75,4 tys. skargi na akty i czynności oraz 6,3 tys. na bezczynność organów. W ubiegłym roku wojewódzkie sądy administracyjne załatwiły 75,7 tys. skarg, czyli 92,73 proc. skarg. Natomiast do Naczelnego Sądu Administracyjnego w 2012 r. wpłynęło 15 tys. skarg kasacyjnych, a w 2013 r.  było ich 16,8 tys. W 2012 r. NSA załatwił 12,3 tys. skarg kasacyjnych, co stanowi 43,44 proc. ogółu skarg, a w roku kolejnym 13,5 tys., tj. 41,18 proc. ogólnej ich liczby. Skargi przekazane do NSA dotyczyły najczęściej podatków i innych świadczeń pieniężnych oraz egzekucji tych świadczeń - w 2012 r. stanowiły one 41,1 proc ogółu skarg, a w 2013 r. 42,83 proc. W ramach działalności pozaorzeczniczej w 2012 r. Biuro Orzecznictwa  NSA m.in. zaopiniowało 30 projektów aktów prawnych, a w 2013 r. - 28. Informacje wpłynęły do Sejmu: 17 kwietnia 2013 r. za rok 2012, a za rok 2013 -  17 kwietnia 2014 r. Dokumenty zostały skierowane do Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka - 24 kwietnia 2013 r. informacja za rok 2012, a 24 kwietnia 2014 r. dokument za rok 2013. 25 września 2013 r. komisja zapoznała się z informacją za rok 2012, natomiast 6 czerwca 2014 r. za rok 2013. Sprawozdanie komisji na posiedzeniu Sejmu dotyczące informacji za rok 2012 przedstawi poseł Robert Kropiwnicki, a za rok 2013 posłanka Anna Grodzka.

Podczas 71. posiedzenia Sejmu posłowie rozpatrzą także Sprawozdanie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z działalności w 2013 r. wraz z Aneksem pt. Media publiczne oraz z informacją o podstawowych problemach radiofonii i telewizji w 2013 r. Dokument zawiera informacje o sposobie wykonania ustawowych zadań KRRiT, w tym dotyczących postępowań koncesyjnych. Zgodnie ze sprawozdaniem w 2013 r. zakończył się siódmy i jednocześnie ostatni etap wyłączeń nadajników telewizji analogowej – obecnie na terenie całej Polski odbiór naziemny programów telewizyjnych jest możliwy tylko w sposób cyfrowy. W ubiegłym roku cyfrową emisję programów rozpoczęła także publiczna radiofonia. Ponadto, zgodnie ze sprawozdaniem, w 2013 r. KRRiT przyjęła 597 uchwał, głównie w związku z prowadzonymi postępowaniami koncesyjnymi. W celu wyjaśnienia bądź omówienia problemów z dziedziny mediów audiowizualnych KRRiT zorganizowała 35 spotkań z nadawcami oraz innymi podmiotami działającymi na rynku mediów. Raport zawiera też m.in. dane o dochodach budżetu państwa z tytułu działalności KRRiT – w 2013 r. wyniosły one ponad 43 mln zł, czyli o blisko 80 proc. więcej niż zakładano w ustawie budżetowej. Z kolei z tytułu opłat koncesyjnych wpływy wyniosły łącznie ponad 42,7 mln zł. Był to w całości dochód budżetu państwa. Dokument wpłynął do Sejmu 1 kwietnia 2014 r., a następnie został skierowany do Komisji Kultury i Środków Przekazu. 25 czerwca 2014 r. komisja przyjęła projekt uchwały o przyjęciu sprawozdania przez Sejm. Projekt przedstawi na posiedzeniu Izby poseł Jerzy Fedorowicz.

W drugim czytaniu Sejm zajmie się poselskim projektem nowelizacji ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Projekt przyznaje prawo do renty rodzinnej wdowom po górnikach zmarłych wskutek wypadku przy pracy. Dotyczy to górników, którzy zostali zatrudnieni przed 1 stycznia 1999 r. Jest to propozycja powrotu do uregulowań obowiązujących przed tą datą. Prawo do renty rodzinnej przysługiwałoby małżonkowi dożywotnio, bez względu na wiek i stan zdrowia. Prawo to nie ulegałoby zawieszeniu w przypadku zawarcia kolejnego związku małżeńskiego. Zgodnie z projektem, prawo do świadczenia nie byłoby również uzależnione od tego, czy do renty po zmarłym górniku będą uprawnione także inne osoby. Renta  wypłacana byłaby z ubezpieczenia wypadkowego. Projekt wpłynął do Sejmu 13 marca 2012 r. jako inicjatywa ustawodawcza KP Ruch Palikota (obecnie KP Twój Ruch). 25 kwietnia 2012 r. został skierowany do pierwszego czytania w Komisji Polityki Społecznej i Rodziny. 4 kwietnia 2013 r. komisja wniosła o odrzucenie projektu. Sprawozdanie komisji przedstawi poseł Rajmund Miller.

Posłowie przeprowadzą też pierwsze czytanie rządowego projektu nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Ordynacja podatkowa. Projekt przewiduje uproszczenie rozliczeń podatku VAT płaconego od usług telekomunikacyjnych, nadawczych i elektronicznych w państwach UE. VAT od tych usług będzie mógł być opłacany w kraju w którym konsument korzysta z usługi, a nie ma w nim siedziby działalności gospodarczej. Projekt przewiduje wprowadzenie szczególnej procedury rozliczania VAT (tzw. system mini one stop shop – MOSS, czyli mały punkt kompleksowej obsługi). Zdaniem rządu zmiana ta ułatwi rejestrację i rozliczanie VAT w każdym państwie członkowskim, w którym znajduje się konsument. Podatnik, który wybierze rozliczanie podatku VAT za pomocą tej procedury, może zarejestrować się w małym punkcie kompleksowej obsługi w danym państwie członkowskim (państwo członkowskie identyfikacji), w którym będzie składać drogą elektroniczną kwartalną deklarację VAT i wpłacać należną wszystkim państwom członkowskim UE kwotę VAT. Kwoty VAT będą przez administracje przekazywane do właściwych państw członkowskich konsumpcji, czyli tam, gdzie są odbiorcy tych usług. Projekt implementuje dyrektywy Rady: 2008/8/WE oraz  2013/61/UE. Rząd przyjął projekt 17 czerwca 2014 r. 18 czerwca 2014 r. projekt wpłynął do Sejmu, a 24 czerwca 2014 r. został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. W parlamentarnych pracach nad projektem rząd reprezentuje Minister Finansów.

W pierwszym czytaniu Sejm zajmie się ponadto rządowym projektem nowelizacji ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw. Projekt zakłada wykorzystanie aktywów finansowych jednostek sektora finansów publicznych w zarządzaniu płynnością budżetu państwa. Chodzi o rozwiązania, które zdaniem rządu zmniejszą potrzeby pożyczkowe państwa, wpłyną na obniżenie poziomu długu publicznego oraz zminimalizują koszty jego obsługi. Proponowana nowelizacja m.in. rozszerza obowiązek lokowania wolnych środków w formie depozytu u ministra finansów. Objęte tym obowiązkiem będą kolejne jednostki sektora finansów publicznych: państwowe instytucje kultury, Polska Akademia Nauk (i tworzone przez PAN jednostki), samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej (utworzone przez: ministra, centralny organ administracji rządowej, wojewodę lub uczelnię medyczną), a także wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Rząd przyjął projekt 3 czerwca 2014 r. Projekt wpłynął do Sejmu 18 czerwca 2014 r. i 24 czerwca 2014 r. został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. W pracach nad projektem rząd reprezentuje Minister Finansów.

Drugie czytanie rządowego projektu nowelizacji ustawy o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 to kolejny punkt, którym zajmą się posłowie podczas 71. posiedzenia Izby. Projekt tworzy ramy prawne dla realizacji umowy partnerstwa. Nowelizacja ma m.in. umożliwić wdrożenie programów dotyczących polityki spójności w budżecie Unii Europejskiej na lata 2014-2020. Zmiany są związane z koniecznością dostosowania przepisów krajowych do zmienionych regulacji unijnych. Projekt tworzy też zasady umożliwiające realizację w Polsce unijnej polityki spójności. Projekt określa zarówno mechanizmy, jak i system instytucjonalny realizacji krajowych i regionalnych programów operacyjnych. W projekcie znalazły się m.in. zasady wyboru projektów i procedura odwoławcza związana z realizacją programów operacyjnych oraz nowe instrumenty realizacji polityki spójności w zakresie rozwoju terytorialnego. Projekt wprowadza tzw. politykę e-Cohesion, czyli nowe podejście do informatyzacji procesów dotyczących realizacji projektów i związanych z tym wymogów zapewnienia przez państwo członkowskie elektronicznej wymiany informacji z korzystającymi z funduszy polityki spójności. W propozycji rządowej są także zawarte m.in. kwestie finansowe związane m.in. z rozliczeniami z Komisją Europejską oraz przepisy dotyczące kontroli, nieprawidłowości i nakładania korekt. Zostały także określone zasady monitorowania postępu i sprawozdawczości z realizacji programów operacyjnych oraz projektów. Rząd przyjął projekt 8 maja 2014 r. Do Sejmu wpłynął on 2 czerwca 2014 r., a 4 czerwca 2014 r. został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Izby. Po pierwszym czytaniu, które odbyło się 6 czerwca 2014 r., projekt został skierowany do Komisji do Spraw Unii Europejskiej, Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, z zaleceniem zasięgnięcia opinii Komisji Finansów Publicznych oraz Komisji Polityki Społecznej i Rodziny. 8 lipca 2014 r. komisje przyjęły sprawozdanie, w którym wnoszą o przyjęcie projektu z poprawkami. Sprawozdanie przedstawi poseł Radosław Witkowski.
Posłowie rozpatrzą w pierwszym czytaniu senacki projekt nowelizacji ustawy – Prawo o adwokaturze oraz ustawy o radcach prawnych. Celem projektu jest usprawnienie i przyspieszenie postępowań dyscyplinarnych w samorządach adwokatów i radców prawnych. Proponowane rozwiązania mają też wzmocnić organy tych samorządów zawodowych odpowiedzialne za postępowania dyscyplinarne. Propozycja Senatu jest reakcją na problem wydłużenia, a nawet przewlekłości postępowań dyscyplinarnych coraz częściej prowadzącej do przedawnień. Projekt nadaje rzecznikom dyscyplinarnym, Rzecznikowi Dyscyplinarnemu Adwokatury oraz Głównemu Rzecznikowi Dyscyplinarnemu status organów, co powinno przyczynić się do umocnienia gwarancji obiektywizmu podejmowanych przez nich działań. Senat proponuje określenie zadań poszczególnych rzeczników dyscyplinarnych już na poziomie ustawowym. Projekt wydłuża z 3 do 4 lat kadencję organów adwokatury, organów izb adwokackich oraz zespołów adwokackich, a także organów samorządu radców prawnych. Ma to wpłynąć pozytywnie na stabilność ich funkcjonowania. Ponadto projekt przewiduje m.in. usprawnienie doręczania korespondencji w toku postępowania dyscyplinarnego, w tym wprowadzenie tzw. doręczenia zastępczego. Chodzi o sytuacje, w których adresat uchyla się od odebrania korespondencji. W określonych warunkach pismo takie może zostać uznane za doręczone mimo jego nieodebrania. Wnioskodawca proponuje także m.in. wydłużenie terminów przedawnienia przewinień dyscyplinarnych. Projekt wpłynął do Sejmu 28 kwietnia 2014 r., a 27 maja 2014 r. został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. Uzasadnienie przedstawi senator Piotr Zientarski.

W porządku obrad jest także pierwsze czytanie poselskiego projektu nowelizacji ustawy - Kodeks karny (druk nr 2169). Projekt ma umożliwić skuteczniejszą walkę z problemem prowadzenia pojazdów oraz powodowania wypadków z ofiarami śmiertelnymi przez osoby nietrzeźwe. Projekt m.in. podwyższa wysokość kar za takie czyny. Kierowcom nietrzeźwym lub będącym pod wpływem narkotyków ma grozić od 3 miesięcy do 5 lat więzienia. Za spowodowanie wypadku lub katastrofy ze skutkiem śmiertelnym lub ciężkim uszczerbkiem na zdrowiu będzie można trafić do więzienia na okres od roku do 10 lat. Ponadto autorzy chcą, by sąd obowiązkowo odbierał pojazdy lub ich równowartość sprawcom, którzy w stanie nietrzeźwości lub odurzenia spowodowali wypadek lub katastrofę,  w której ktoś zginął lub doznał ciężkiego uszczerbku na zdrowiu. Pojazdy traciliby także sprawcy, którzy uciekli z miejsca zdarzenia. Wnioskodawcy proponują, by nietrzeźwi lub odurzeni sprawcy wypadków i katastrof, których skutkiem była śmierć człowieka lub ciężki uszczerbek na zdrowiu byli obowiązkowo skazywani na kary bezwzględnego pozbawienia wolności, bez możliwości jej zawieszenia. Projekt wpłynął do Sejmu 3 stycznia 2014 r. jako inicjatywa ustawodawcza grupy posłów KP PiS. 21 lutego 2014 r. projekt został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. Wnioskodawców reprezentuje poseł Andrzej Duda.

W porządku obrad będzie też pierwsze czytanie poselskiego projektu nowelizacji ustawy - Kodeks karny (druk nr 2297). Projekt wprowadza nowe przestępstwa w rozdziale grupującym czyny przeciwko wolności sumienia i wyznania. Autorzy proponują, by karane było zmuszanie człowieka do brania udziału lub nieuczestniczenia w obrzędach religijnych. Poza tym projekt wprowadza nowe przestępstwo – publiczną obrazę przekonań światopoglądowych innych osób. Ponadto wnioskodawcy postulują, by złośliwe przeszkadzanie w publicznym wykonywaniu aktów religijnych, było karane także w przypadku niezarejestrowanych kościołów lub innych związków wyznaniowych. Obecnie ochroną prawną są objęte wyłącznie akty religijne kościołów i związków wyznaniowych o uregulowanej sytuacji prawnej. Zgodnie z projektem za każdy z opisanych w projekcie czynów miałaby grozić grzywna, kara ograniczenia wolności lub do 2 lat więzienia. Projekt wpłynął do Sejmu 19 lutego 2014 r. jako inicjatywa ustawodawcza grupy posłów KP Twój Ruch. 10 kwietnia 2014 r. projekt został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. Uzasadnienie przedstawi poseł Roman Kotliński.

Izba zapozna się Informacją o działalności Sądu Najwyższego w roku 2013. Zgodnie z dokumentem w ubiegłym roku do SN wpłynęło ponad 10,6 tys. spraw. Przeważały skargi kasacyjne i kasacje – 7 269. W 2013 r. do Sądu Najwyższego wpłynęło także 1,1 tys. zażaleń oraz przedstawiono do rozstrzygnięcia 194 kwestie prawne. Pozostałe sprawy to m.in. apelacje od orzeczeń wojskowych sądów okręgowych i skargi o stwierdzenie niezgodności z prawem prawomocnego orzeczenia. Autorzy raportu zwracają uwagę m.in. na rosnące trudności z rozpoznawaniem kasacji i skarg kasacyjnych – sprawy są coraz bardziej skomplikowane, wymagają żmudnej i wszechstronnej analizy prawnej. Dokonując wykładni obowiązującego prawa Sąd Najwyższy wielokrotnie odwoływał się w 2013 r. do prawa międzynarodowego i europejskiego. Dokument wpłynął do Sejmu 7 maja 2014 r., a 13 maja 2014 r. został skierowany do Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka, która zapoznała się z nim 6 czerwca 2014 r. Sprawozdanie na posiedzeniu Sejmu przedstawi poseł Stanisław Piotrowicz.

Sejm zajmie się także Informacją z działalności Krajowej Rady Sądownictwa w 2013 r. W ubiegłym roku KRS m.in. odbyła 14 posiedzeń plenarnych, powołała 369 zespołów opiniujących np. kandydatury na sędziów oraz wnioski o przeniesienie sędziego w stan spoczynku oraz  przeprowadziła 224  rozmowy z kandydatami na sędziów. W 2013 r. KRS wystąpiła do Prezydenta z wnioskiem o powołanie 227 kobiet i 140 mężczyzn na stanowisko sędziego oraz zaopiniowała 187 projektów aktów normatywnych, w tym 137 ustaw i 37 rozporządzeń. Informacja opisuje też m.in. współpracę międzynarodową KRS np. z Radą Europy. Dokument wpłynął do Sejmu 7 maja 2014 r. 12 maja br. został skierowany do rozpatrzenia przez Komisję Sprawiedliwości i Praw Człowieka, która na posiedzeniu 6 czerwca br. zapoznała się z nim. Sprawozdanie komisji na posiedzeniu Sejmu przedstawi posłanka Elżbieta Achinger.

Izba rozpatrzy stanowisko Senatu w sprawie nowelizacji ustawy o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw oraz niektórych innych ustaw. Nowe przepisy wdrażają część przepisów dyrektywy 2009/30/WE, dotyczącej specyfikacji benzyn i oleju napędowego oraz wprowadzającej mechanizm monitorowania i ograniczania emisji gazów cieplarnianych. Nowelizacja m.in. wprowadza obowiązek monitorowania i redukcji emisji gazów cieplarnianych z paliw i energii elektrycznej wykorzystywanych w transporcie. W tym celu ustanawia tzw. Narodowy Cel Redukcyjny (NCR), który do 2020 r. ma wynieść 6 proc. (w stosunku do poziomu z 2010 r.), oraz określa zasady monitorowania emisji. Wykonanie NCR ma nadzorować Urząd Regulacji Energetyki. Ponadto ustawa podnosi z 5 do 10 proc. dopuszczalną zawartość biokomponentów w benzynach silnikowych. Z uwagi na nieprzystosowanie części samochodów do tankowania paliwa zawierającego do 10 proc. biokomponentów (tzw. benzyny E10) nowelizacja przewiduje, że do 2020 r. stacje benzynowe będą musiały prowadzić również sprzedaż paliwa z 5-proc. dodatkiem etanolu (E5). Zgodnie z ustawą, za niespełnienie tego obowiązku będzie groziła kara w wysokości 10 proc. przychodu uzyskanego w okresie 30 dni przed rozpoczęciem kontroli przez Inspekcję Handlową. Nowelizacja przewiduje też, że stacje benzynowe będą zobowiązane do oznakowania dystrybutorów na paliwo E10. Chodzi o informacje o zawartości bioetanolu oraz możliwości użycia tego typu paliwa w samochodach. Za brak takich danych będzie groziła kara w wysokości 5 tys. zł. Sejm uchwalił ustawę 10 czerwca 2014 r., a 3 lipca 2014 r. Senat zaproponował m.in. ograniczenie zakresu informacji zawartych w sprawozdaniach przekazywanych do Urzędu Regulacji Energetyki przez producentów paliw i biopaliw. W poprawce Izba druga znosi obowiązek przedstawiania informacji o emisyjności biokomponentów spełniających kryteria zrównoważonego rozwoju oraz o wykorzystanych systemach certyfikacji. Senat chce też np. wprowadzenia przepisu przejściowego, zgodnie z którym certyfikaty jakości biokomponentów wydane przed 1 stycznia 2015 r. mają zachować ważność do upływu terminu, na jaki zostały wydane.

Posłowie będą także pracować nad senackimi poprawkami do nowelizacji ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw. Celem nowelizacji jest ograniczanie niekorzystnego wpływu instalacji przemysłowych na środowisko przez skuteczniejsze zapobieganie i zmniejszanie emisji zanieczyszczeń. Ustawa wykonuje dyrektywę 2010/75/UE w sprawie emisji przemysłowych (dyrektywę IED, ang. Industrial Emissions Directive). Stosowanie dyrektywy ma przyczynić się do osiągnięcia wysokiego poziomu ochrony środowiska i zdrowia ludzi, m.in. przez redukcję emisji zanieczyszczeń z instalacji przemysłowych. Przyjęte zmiany przede wszystkim zwiększają wymagania dla instalacji przemysłowych dotyczące wartości emisji, które nie mogą być przekroczone. Nowelizacja tworzy podstawy prawne do wprowadzenia m.in. Przejściowego Planu Krajowego (PPK). PPK umożliwi operatorom niektórych dużych źródeł spalania paliw (zakładów przemysłowych), po spełnieniu określonych warunków, skorzystanie z czasowego odstępstwa od zaostrzanych od 1 stycznia 2016 r. wymagań emisyjnych wynikających z dyrektywy IED. Dodatkowo w ustawie uporządkowano przepisy dotyczące ochrony powierzchni ziemi i jej rekultywacji. Doprecyzowano przepisy regulujące dokonywanie oceny wystąpienia zanieczyszczenia powierzchni ziemi oraz określające sposoby prowadzenia rekultywacji terenów zanieczyszczonych. Ponadto, do nowelizacji wprowadzono zmiany redukujące zbędne obciążenia administracyjne związane z wydawaniem pozwoleń emisyjnych. Sejm uchwalił ustawę 10 czerwca 2014 r. 3 lipca 2014 r. Senat wprowadził do ustawy poprawki głównie o charakterze technicznym, legislacyjnym i redakcyjnym. Izba druga zaproponowała również m.in. zmianę dotyczącą planów ochrony obszarów Natura 2000. Zgodnie z tą senacką poprawką na takich obszarach będzie można podejmować działalność sprzeczną z planami ochrony pod warunkiem, że będzie ona realizowana w ramach inwestycji celu publicznego. Chodzi m.in. o budowę dróg na obszarze Natura 2000.

Rozpatrzenie stanowiska Senatu w sprawie nowelizacji ustawy Prawo geologiczne i górnicze oraz niektórych innych ustaw to kolejny punkt porządku obrad 71. posiedzenia Sejmu. Nowelizacja wprowadza rozwiązania umożliwiające racjonalne gospodarowanie przez państwo złożami węglowodorów: gazem ziemnym, w tym  łupkowym, oraz ropą naftową. Nowe regulacje mają ułatwić i przyspieszyć prowadzenie prac poszukiwawczych i wydobywczych służących pozyskiwaniu węglowodorów, czego efektem będzie zwiększenie podaży gazu ziemnego, w tym łupkowego. Dzięki temu wzrośnie bezpieczeństwo energetyczne Polski. Nowelizacja wprowadza jedną koncesję na poszukiwanie i rozpoznawanie złoża węglowodorów oraz ich wydobywanie ze złoża. Koncesja będzie przyznawana przez Ministra Środowiska w postępowaniu przetargowym prowadzonym z urzędu. Koncesja będzie mogła być przyznana bez przetargu, jeśli wcześniej w drodze przetargu nie udało się wyłonić podmiotu, który otrzyma koncesję. Koncesja będzie udzielana na okres nie krótszy niż 10 lat i nie dłuższy niż 30 lat. Nowelizacja wprowadza też obowiązek ustanowienia zabezpieczenia m.in. z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania warunków określonych w koncesji. Zabezpieczenie nie będzie mogło przekroczyć równowartości 20 proc. wysokości kosztów prac geologicznych. Ustawa przewiduje ponadto szereg ułatwień dla przedsiębiorców zajmujących się  poszukiwaniem i wydobyciem węglowodorów. Daje przedsiębiorcom m.in. możliwość rozpoczęcia wydobycia surowca już w trakcie trwania fazy poszukiwania i rozpoznawania. Ponadto będą oni mogli m.in. wykonywać badania geofizyczne w celu zbadania struktur geologicznych wyłącznie na podstawie zgłoszenia. W celu należytego zabezpieczenia uprawnień Skarbu Państwa, jako właściciela złóż, nowelizacja wzmacnia uprawnienia kontrolne organów nadzoru górniczego oraz inspekcji ochrony środowiska. Przewiduje również monitorowanie przez Ministra Środowiska wykonywania koncesji. Sejm uchwalił ustawę 10 czerwca 2014 r., a Senat 3 lipca 2014 r. wprowadził do niej poprawki. Izba druga chce m.in., aby w przypadku naruszenia harmonogramu prac poszukiwawczo-wydobywczych, organ koncesyjny wszczynał postępowanie administracyjne i w ramach tej procedury wzywał przedsiębiorcę do złożenia wyjaśnień i usunięcia nieprawidłowości w określonym terminie. Senatorowie zaproponowali też wymóg posiadania - przez podmiot zainteresowany koncesją - doświadczenia polegającego na rozpoznaniu i udokumentowaniu co najmniej jednego złoża węglowodorów, bądź na prowadzeniu wydobycia co najmniej przez trzy lata. Senat proponuje także zmianę terminu wejścia ustawy w życie na 1 stycznia 2015 r.

Sejm zajmie się także poprawkami Senatu do nowelizacji Kodeksu wyborczego oraz niektórych innych ustaw przewidującej m.in., że wszyscy wyborcy będą mogli w wyborach oddać głos korespondencyjnie. Dotychczas taką możliwość miały tylko osoby niepełnosprawne oraz przebywające za granicą. Zainteresowani tą formą oddania głosu będą musieli tylko z wyprzedzeniem zgłosić to w gminie. Pakiet wyborczy wyborca będzie mógł odebrać w urzędzie gminy, albo zostanie on przesłany bezpośrednio do jego domu. Z głosowania korespondencyjnego będą wyłączone wybory do organów stanowiących samorządu oraz wybory wójta, a podczas najbliższych wyborów samorządowych takie głosowanie w ogóle nie będzie możliwe. Nowelizacja wprowadza także dodatkowe udogodnienia dla osób niepełnosprawnych. Chodzi m.in. o skrócenie z 14 do 5 dni przed wyborami terminu na złożenie wniosku o dopisanie do spisu wyborców w wybranym przez niepełnosprawnego lokalu. To także umożliwienie wyboru lokalu do głosowania spośród wszystkich lokali na obszarze gminy, a nie tylko spośród tych przystosowanych dla osób niepełnosprawnych. Wśród  przyjętych udogodnień jest też zwiększenie liczby lokali wyborczych dostosowanych dla osób niepełnosprawnych. Powinna ona wynosić co najmniej: 1/5 wszystkich lokali obwodowych komisji wyborczych w danej gminie do końca 2014 r. , do końca 2015 r. – 1/3 wszystkich lokali, a do 31 grudnia 2016 r. – 2/5 wszystkich lokali. Od 1 stycznia 2017 r. ma ich być co najmniej połowa. Nowelizacja przewiduje także m.in. zmiany w zakresie finansowania komitetów wyborczych i ich rozliczania. Państwowa Komisja Wyborcza będzie mogła przyjąć sprawozdanie finansowe z zastrzeżeniami, jeśli suma zakwestionowanych środków nie przekroczy 1 proc. ogółu przychodów komitetu. Do tej pory Dotychczas PKW odrzucała sprawozdanie finansowe komitetu wyborczego, jeśli środki finansowe pozyskał z naruszeniem przepisów bez względu na wielkość kwoty. Ponadto ustawa upraszcza regulacje dotyczące skutków łączenia mandatów i jednoczesnego kandydowania. Europoseł będzie tracił mandat z mocy prawa, jeśli zostanie wybrany, powołany na inną funkcję lub stanowisko, których nie można łączyć z mandatem posła do PE. Dotychczas europoseł miał 14 dni na decyzję, z której funkcji zrezygnować. Sejm uchwalił ustawę 10 czerwca 2014 r. Senat na posiedzeniu 3 lipca 2014 r wprowadził do ustawy poprawki, głównie o charakterze redakcyjnym i legislacyjnym. Ponadto zaproponował m.in. skrócenie z 21 do 15 dni czasu, jaki wyborca będzie miał na podjęcie decyzji, czy chce głosować korespondencyjnie.

W porządku obrad będzie też rozpatrzenie stanowiska Senatu w sprawie nowelizacji ustawy o Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury oraz ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych. Ustawa znosi staż referendarski w ramach aplikacji sędziowskiej. Konsekwencją powyższej zmiany jest skrócenie tej aplikacji z 48 do 30 miesięcy. Obecnie trwa ona 48 miesięcy – przez pierwsze 30 miesięcy są to zajęcia w Krajowej Szkole Sądownictwa i Prokuratury oraz praktyki. Kolejne półtora roku to staż na stanowisku referendarza sądowego. Zgodnie z nowelizacją stanowisko sędziego sądu rejonowego będzie mogła być powołana osoba, która m.in. ukończyła aplikację sędziowską w KSSiP oraz przez co najmniej 18 miesięcy pracowała na stanowisku referendarza sądowego albo asystenta sędziego w pełnym wymiarze czasu pracy. W myśl ustawy do aplikantów sędziowskich, którzy zdali egzamin sędziowski w latach 2013-2014 będą stosowane przepisy dotychczasowe. Sejm uchwalił ustawę 10 czerwca 2014 r., a 3 lipca 2014 r. Senat zaproponował zmianę przepisu przejściowego. Zgodnie z propozycją Izby drugiej przepisy dotychczasowe mają być stosowane do aplikantów, którzy rozpoczęli szkolenie przed dniem wejścia w życie nowelizacji.

Posłowie rozpatrzą również poprawki zaproponowane przez Senat do nowelizacji ustawy o Sądzie Najwyższym. Ustawa podnosi z 70 do 72 lat wiek, po osiągnięciu którego sędzia Sądu Najwyższego będzie przechodził obowiązkowo w stan spoczynku. Zgodnie z nowelizacją sędzia, nie później niż pół roku przed ukończeniem 70. roku życia, będzie mógł oświadczyć Pierwszemu Prezesowi Sądu Najwyższego wolę dalszego zajmowania stanowiska. Oprócz oświadczenia sędzia ma przedstawiać zaświadczenie stwierdzające zdolność do pełnienia obowiązków sędziego ze względu na stan zdrowia. Sędziowie, którzy osiągnęli 70. rok życia będą mogli w każdej chwili przejść w stan spoczynku, składając odpowiednie oświadczenie Pierwszemu Prezesowi Sądu Najwyższego. Nowelizacja ma umożliwić wymiarowi sprawiedliwości dłuższe korzystanie z wiedzy i wieloletniego doświadczenia sędziów. Sejm uchwalił ustawę 10 czerwca 2014 r., a 3 lipca 2014 r. Senat wprowadził do niej poprawki. Izba druga zaproponowała m.in. by sędziowie SN mogli orzekać do ukończenia 75. roku życia.

Kolejnym punktem 71. posiedzenia Sejmu będzie rozpatrzenie senackich poprawek do nowelizacji ustawy o rachunkowości. Nowe przepisy upraszczają sprawozdawczość finansową wielu podmiotów, w tym mikrofirm. Celem jest redukcja barier administracyjnych i zmniejszenie kosztów działalności gospodarczej, które w znacznym stopniu ograniczają rozwój przedsiębiorczości. Zmiany wdrażają do polskiego prawa dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE. Zgodnie z nowelizacją możliwe będzie sporządzanie znacznie skróconego sprawozdania finansowego przez jednostki typu mikro. Podmioty te będą uwzględniały w sprawozdaniu jedynie podstawowe informacje w bilansie oraz rachunku zysków i strat. Ustawa znosi też obowiązek sporządzania informacji dodatkowej oraz sprawozdania z działalności, ale pod warunkiem, że niektóre dane będą ujawnione w informacjach dołączonych do bilansu. Zgodnie z nowelizacją jednostkami typu mikro są m.in.: spółki akcyjne, spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz spółki komandytowo-akcyjne, które w roku obrotowym, za który sporządzają sprawozdanie finansowe oraz w roku poprzedzającym rok obrotowy, nie przekroczyły co najmniej dwóch z następujących pułapów: 1,5 mln zł – suma aktywów bilansu na koniec roku obrotowego, 3 mln zł – przychody netto ze sprzedaży towarów i produktów za rok obrotowy, 10 osób – średnioroczne zatrudnienie w przeliczeniu na pełne etaty. W stosunku do brzmienia wdrażanej dyrektywy, katalog podmiotów rozszerzono o inne mikropodmioty, np.: osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych, spółki partnerskie – jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wyniosły nie mniej niż równowartość w walucie polskiej 1,2 mln euro i nie więcej niż 2 mln euro. Sejm uchwalił ustawę 10 czerwca 2014 r., natomiast 3 lipca 2014 r. Senat wprowadził do niej poprawki, głównie o charakterze techniczno-doprecyzowującym. Jedna ze zmian senackich zmierza do tego, aby stowarzyszenia, związki zawodowe, organizacje pracodawców, izby gospodarcze oraz inne tego typu podmioty mogły skorzystać z uproszczeń sprawozdawczości, począwszy od sprawozdań za rok 2014.

W piątkowym bloku głosowań posłowie m.in. przeprowadzą trzecie czytanie senackiego projektu ustawy o petycjach. Projekt dostosowuje prawo do określonego w art. 63 Konstytucji obowiązku ustawowego uregulowania trybu rozpatrywania petycji. Proponowane przepisy określają procedury składania i rozpatrywania petycji. Projekt zakłada, że przedmiotem petycji może być żądanie zmiany przepisów prawa, podjęcia rozstrzygnięcia lub innego działania w sprawie dotyczącej podmiotu wnoszącego petycję, życia zbiorowego lub wartości wymagających szczególnej ochrony w imię dobra wspólnego, mieszczących się w zakresie zadań i kompetencji adresata petycji. Petycja powinna być rozpatrzona bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia. Jeśli w ciągu miesiąca od otrzymania petycji, składane będą dalsze petycje dotyczące tej samej sprawy, można będzie rozpatrzyć je łącznie. W przypadku uporczywego wnoszenia petycji, które nie zawierają żadnych nowych treści, można będzie, zgodnie z projektem, pozostawić je bez rozpatrzenia. Proponowane przepisy określają też tryb rozpatrywania petycji złożonej m.in. do Sejmu i Senatu oraz do jednostki samorządu terytorialnego. Sejm, Senat i organ stanowiący JST będzie mógł rozpatrywać petycje samodzielnie lub wskazać w regulaminie (statucie) inny organ wewnętrzny. Projekt nakłada na premiera obowiązek corocznego składania Sejmowi  i Senatowi (do 30 czerwca) informacji o petycjach rozpatrzonych przez poszczególnych ministrów oraz centralne organy administracji rządowej w roku poprzednim. Projekt wpłynął do laski marszałkowskiej 20 grudnia 2013 r., a 11 lutego 2014 r. został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. Pierwsze czytanie odbyło się 19 marca 2014 r. Następnie projekt trafił do Komisji Administracji i Cyfryzacji, która skierowała go do podkomisji nadzwyczajnej. 5 czerwca 2014 r. komisja przyjęła projekt z poprawkami. Podczas drugiego czytania 24 czerwca 2014 r. do projektu została zgłoszona poprawka, zgodnie z którą premier nie będzie musiał przedstawiać Sejmowi i Senatowi corocznych informacji o petycjach rozpatrzonych przez administrację rządową. Komisja rozpatrzyła poprawkę 26 czerwca 2014 r. i proponuje jej przyjęcie. Sprawozdanie na posiedzeniu Sejmu przedstawi poseł Marek Wojtkowski.

Izba podejmie także decyzję w sprawie wniosku o odrzucenie poselskiego projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Celem projektu jest podniesienie tzw. kwoty wolnej od podatku. Obecnie wynosi ona 556,02 zł, co oznacza, że podatku PIT nie płacą osoby osiągające dochód w wysokości nie większej niż 3091 zł rocznie. Wnioskodawcy proponują, by z podatku PIT były zwolnione osoby o dochodach nieprzekraczających minimum egzystencji. Oznacza to, że np. w 2014 r. kwota wolna od podatku wyniosłaby nie 556,02 zł a 1125,60 zł. Kwota wolna od podatku byłaby obliczana jako 18 proc. z dwunastokrotności tzw. średniorocznego minimum egzystencji dla jednoosobowego gospodarstwa pracowniczego.

Sejm rozstrzygnie także w sprawie wniosków o odrzucenie poselskiego projektu nowelizacji ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego. Według wnioskodawców projekt ma ograniczyć przewlekłość postępowań administracyjnych. W tym celu nakłada na organy administracji publicznej obowiązek sporządzania bardziej szczegółowych niż dotąd tzw. metryk spraw, przekazywania ich organom zwierzchnim oraz przewiduje kary finansowe za opóźnienia w prowadzeniu postępowań. Wnioskodawcy proponują, by za niezałatwienie sprawy w terminie organy administracji publicznej rozpatrujące sprawę w pierwszej instancji płaciły 500 zł kary za każdy dzień zwłoki.

Przedmiotem głosowania będzie też wniosek, aby prace nad poselskim projektem nowelizacji Konstytucji RP dotyczącym lasów państwowych były kontynuowane w specjalnie powołanej komisji nadzwyczajnej. Wnioskodawcy chcą dodać do ustawy zasadniczej art. 74a w rozdziale II, poświęconym ochronie środowiska i bezpieczeństwu ekologicznemu. Autorzy projektu proponują, aby lasy państwowe podlegały szczególnej ochronie oraz stanowiły dobro wspólne. Zgodnie z projektem lasy państwowe nie będą mogły podlegać przekształceniom własnościowym, z wyjątkiem przypadków określonych w ustawie. Obecnie wyjątki określa ustawa o lasach. Sprzedaż lasów państwowych wymaga zgody dyrektora generalnego lasów i może odbywać się m.in. w przypadku regulacji granicy polno-leśnej oraz nieprzydatności gruntów dla gospodarki leśnej. Projekt zawiera też propozycję, aby lasy państwowe były dostępne dla wszystkich. Zasady dostępu do lasów określałaby odrębna ustawa. Pierwsze czytanie odbyło się 29 maja 2014 r. na posiedzeniu Sejmu.

Izba rozpatrzy też w głosowaniu wniosek Prezydium Sejmu w sprawie zmian w składzie sekretarzy Sejmu. Przedmiotem wniosku jest propozycja odwołania z funkcji sekretarza Sejmu posła Michała Kabacińskiego i powołania  w jego miejsce posła Łukasza Krupy. Zgodnie z art. 6 regulaminu Sejmu Izba wybiera 20 sekretarzy. Są to osoby pomagające marszałkowi Sejmu w prowadzeniu obrad. Do ich obowiązków należy m.in. prowadzenie listy mówców oraz protokołów posiedzeń Sejmu.

Izba będzie także pracować nad Sprawozdaniem z działalności Prokuratorii Generalnej Skarbu Państwa w 2013 r. Dokument podsumowuje działania Prokuratorii Generalnej w trzech podstawowych obszarach: wykonywania zastępstwa procesowego Skarbu Państwa i Rzeczypospolitej Polskiej, wydawania opinii prawnych na rzecz administracji publicznej oraz udziału w procesie tworzenia prawa. W 2013 r. Prokuratoria m.in. prowadziła sprawy dotyczące arbitrażu handlowego oraz odpowiedzialności Skarbu Państwa za wadliwe decyzje – np. administracyjne, celne i podatkowe. W ramach zastępstwa procesowego Prokuratoria Generalna w ubiegłym roku prowadziła 4 330 nowych spraw. Zakończono 3 982 sprawy, w tym postępowania wszczęte przed 2013 r. Sprawozdanie wpłynęło do Sejmu 28 marca 2014 r., a 1 kwietnia 2014 r. zostało skierowane do Komisji Skarbu Państwa. Komisja rozpatrzyła dokument 5 czerwca 2014 r. i wnosi o jego przyjęcie. Sprawozdanie komisji przedstawi poseł Zbigniew Konwiński.

Ponadto w porządku obrad będzie drugie czytanie poselskiego projektu ustawy o utworzeniu Polskiej Agencji Kosmicznej. W myśl projektu Polska Agencja Kosmiczna (POLSA, z ang. Polish Space Agency) będzie realizować zadania państwa w zakresie badań przestrzeni kosmicznej. Agencja będzie działać na rzecz rozwoju technologii kosmicznych i satelitarnych oraz ich zastosowania dla celów użytkowych, przemysłowych, obronnych i naukowych. Projekt przewiduje, że POLSA będzie m.in.: koordynować polską politykę kosmiczną realizowaną w ramach programów krajowych, unijnych i międzynarodowych (w tym w ramach polskiego członkostwa w Europejskiej Agencji Kosmicznej i Unii Europejskiej).  Zadaniem Agencji ma być również podejmowanie oraz wspieranie działań na rzecz promocji polskiego przemysłu kosmicznego i myśli naukowej w dziedzinie badań przestrzeni kosmicznej. POLSA będzie też wykonywać zadania z zakresu obronności i bezpieczeństwa państwa. Jak podkreślają wnioskodawcy, agencja będzie pomagać środowiskom naukowym oraz przedsiębiorstwom w pozyskiwaniu finansowania i zamówień oraz wdrażaniu technologii kosmicznych. Obecnie zadania te są rozproszone między różne instytucje państwowe. Projekt wpłynął do Sejmu 5 grudnia 2013 r. jako ponadpartyjna inicjatywa poselska. 3 kwietnia 2014 r. został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. Pierwsze czytanie odbyło się 23 kwietnia 2014 r., a następnie projekt trafił do dalszych prac w Komisjach: Gospodarki i Obrony Narodowej, z zaleceniem zasięgnięcia opinii Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży. 29 maja 2014 r. komisje przyjęły projekt z poprawkami. Stanowisko komisji przedstawi poseł Jan Kaźmierczak.

Sejm wysłucha ponadto informacji bieżącej w sprawie sprawozdania z działań podjętych przez Polskę w celu wprowadzenia w życie postanowień Konwencji Narodów Zjednoczonych o prawach osób niepełnosprawnych z dnia 13 grudnia 2006 r. O przedstawienie informacji wnioskował KP PO. Na posiedzeniu posłowie będą również zadawać przedstawicielom rządu pytania na temat aktualnych kwestii, m.in. systemu zabezpieczenia masowych imprez i zgromadzeń, ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, a także ograniczenia działalności Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Poselskie pytania w sprawach bieżących mają dotyczyć też np. rezygnacji przez spółkę Fiat z inwestycji w fabryce w Tychach oraz wprowadzenia opłat za wody pobierane do zalewu stawów.
 
Źródło: sejm.gov.pl

Foto: R. Zambrzycki

:: Komentarze

:: facebook