:: Rozpoczyna się 70. posiedzenie Sejmu RP
24.06.2014
Wyjęcie spod egzekucji komorniczej sprzętu osób niepełnosprawnych oraz usprawnienie działania tzw. jednego okienka w celu przyspieszenia rozpoczynania działalności gospodarczej to tylko niektóre propozycje zmian w prawie, którymi zajmą się posłowie podczas 70. posiedzenia Sejmu. Izba będzie także pracować m.in. nad pakietem zdrowotnym, którego celem jest skrócenie kolejek, zapewnienie szczególnej opieki dla pacjentów onkologicznych i rozszerzenie uprawnień pielęgniarek. W porządku obrad będzie także rozpatrzenie sprawozdań Rzecznika Praw Dziecka oraz Rzecznika Praw Obywatelskich z działalności w 2013 r. Sejm zajmie się również projektem tzw. ustawy suwakowej oraz przepisów zakładających wyodrębnienie CBŚ ze struktur KGP. Bedzie też pracować nad propozycjami podniesienia kwoty wolnej od podatku oraz ograniczenia przewlekłości postępowań administracyjnych. Ponadto Izba zapozna się z informacją Prezesa Rady Ministrów o tzw. aferze podsłuchowej.
Obrady Sejmu rozpoczęły się od ślubowania poselskiego posła Stanisława Chmielewskiego, który objął mandat poselski po Adamie Szejnfeldzie, wybranym do Parlamentu Europejskiego.
Sejm będzie pracować w drugim czytaniu nad senackim projektem ustawy o petycjach. Projekt dostosowuje prawo do określonego w art. 63 Konstytucji obowiązku ustawowego uregulowania trybu rozpatrywania petycji. Proponowane przepisy określają procedury składania i rozpatrywania petycji. Projekt zakłada, że przedmiotem petycji może być żądanie zmiany przepisów prawa, podjęcia rozstrzygnięcia lub innego działania w sprawie dotyczącej podmiotu wnoszącego petycję, życia zbiorowego lub wartości wymagających szczególnej ochrony w imię dobra wspólnego, mieszczących się w zakresie zadań i kompetencji adresata petycji. Petycja powinna być rozpatrzona bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia. Jeśli w ciągu miesiąca od otrzymania petycji, składane będą dalsze petycje dotyczące tej samej sprawy, można będzie rozpatrzyć je łącznie. W przypadku uporczywego wnoszenia petycji, które nie zawierają żadnych nowych treści, można będzie, zgodnie z projektem, pozostawić je bez rozpatrzenia. Proponowane przepisy określają też tryb rozpatrywania petycji złożonej m.in. do Sejmu i Senatu oraz do jednostki samorządu terytorialnego. Petycje złożone do Sejmu lub Senatu miałyby być rozpatrywane przez odpowiednie komisje sejmowe lub senackie. Zgodnie z propozycją legislacyjną Senatu projekty ustaw, które powstały w związku z rozpatrzeniem petycji przez komisję sejmową lub senacką, nie podlegałyby zasadzie dyskontynuacji. Projekt wpłynął do laski marszałkowskiej 20 grudnia 2013 r., a 11 lutego 2014 r. został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. Pierwsze czytanie odbyło się 19 marca 2014 r. Następnie projekt trafił do Komisji Administracji i Cyfryzacji, która skierowała go do podkomisji nadzwyczajnej. 5 czerwca 2014 r. komisja przyjęła projekt z poprawkami polegającymi m.in. na usunięciu przepisu przewidującego wyłączenie spod zasady dyskontynuacji projektów ustaw powstałych w związku z rozpatrzeniem petycji przez komisję sejmową lub senacką. Ponadto na etapie komisyjnym zaproponowano, że Sejm, Senat i organ stanowiący JST będą mogły rozpatrywać petycje samodzielnie lub wskazać w regulaminie (statucie) inny organ wewnętrzny. Sprawozdanie na posiedzeniu Sejmu przedstawi poseł Marek Wojtkowski.
W drugim czytaniu Izba rozpatrzy także rządowy projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw. Projekt zakłada m.in. opodatkowanie dochodów zagranicznych spółek kontrolowanych (tzw. CFC, z ang. Controlled Foreign Corporation), czyli zarejestrowanych za granicą tzw. spółek-córek. Chodzi m.in. o przeciwdziałanie unikaniu opodatkowania przy wykorzystaniu mechanizmu przesuwania dochodów do spółek zależnych zlokalizowanych w krajach o niskich podatkach. Zgodnie z projektem, CFC to spółka, w której polski podatnik posiada co najmniej 25 proc. udziałów, jej przychody są w co najmniej 50 proc. finansowe i jest ona położona w państwie z podatkami niższymi o minimum 25 proc. od stawki CIT w Polsce. Projekt zakłada również, że świadczenia otrzymywane przez klientów banku, tzw. cashback w związku z prowadzeniem rachunku bankowego podatnika będą opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a nie jak obecnie - według skali podatkowej. Projekt przewiduje również nowe zwolnienia podatkowe, m.in. dla świadczeń otrzymywanych w wyniku uwzględnienia skargi na przewlekłość postępowania, jak również wynagrodzenia za ustanowienie służebności przesyłu. Rząd przyjął projekt 18 marca 2014 r. Projekt wpłynął do Sejmu 15 kwietnia 2014 r. 23 kwietnia 2014 r. został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. Izba przeprowadziła pierwsze czytanie projektu 7 maja 2014 r. Prace nad projektem były kontynuowane w Komisji Finansów Publicznych, która skierowała go do podkomisji stałej do monitorowania systemu podatkowego. 5 czerwca 2014 r. komisja przyjęła projekt z poprawkami dotyczącymi m.in. opodatkowania dochodów z najmu. Zaproponowano, by oświadczenie o ryczałtowym rozliczaniu podatku od najmu było składane do urzędu skarbowego jednorazowo, a nie corocznie. Komisja chce również m.in., zwolnienia z podatku dodatku energetycznego otrzymywanego przez odbiorcę wrażliwego energii elektrycznej (osobę otrzymującą dodatek mieszkaniowy). Sprawozdanie komisji przedstawi poseł Zbigniew Konwiński.
Kolejnym punktem 70. posiedzenia Sejmu będzie drugie czytanie poselskiego projektu nowelizacji ustawy – Kodeks postępowania cywilnego. Projekt wprowadza do postępowania cywilnego przepisy uniemożliwiające egzekucję przedmiotów, które dla dłużnika lub członków jego rodziny są niezbędne ze względu na niepełnosprawność. Analogiczne ograniczenie obowiązuje w ustawie o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, w zakresie m.in. przymusowego ściągania podatków, opłat, grzywien i kar pieniężnych. Zdaniem autorów projektu potrzebne jest ujednolicenie przepisów regulujących oba postępowania – cywilne i administracyjne. Projekt wpłynął do Sejmu 8 listopada 2013 r. jako inicjatywa ustawodawcza grupy posłów KP PO. 23 grudnia 2013 r. został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. 23 stycznia 2014 r. odbyło się pierwsze czytanie. Projekt trafił do Komisji Nadzwyczajnej do spraw zmian w kodyfikacjach, która skierowała go do podkomisji stałej do spraw nowelizacji prawa cywilnego. 28 maja 2014 r. komisja przyjęła projekt z poprawkami o charakterze redakcyjnym. Sprawozdanie komisji przedstawi poseł Borys Budka.
Sejm będzie pracować w drugim czytaniu nad projektem nowelizacji ustawy – Kodeks wyborczy (druk nr 2464), który powstał w wyniku wspólnego rozpatrzenia dwóch poselskich projektów (druki nr 1146 oraz 1151). Propozycja wypracowana na etapie komisyjnym, w której za wiodący przyjęto projekt z druku 1151, wprowadza zasadę naprzemiennego umieszczania kobiet i mężczyzn na listach kandydatów od pierwszego do dziesiątego miejsca - w wyborach do Sejmu, Parlamentu Europejskiego oraz do rad gmin i sejmików województw. Tzw. suwak byłby stosowany przy zachowaniu 35-procentowych kwot dla każdej płci. W wyborach do rad powiatów zasada naprzemienności dotyczyłaby dwóch pierwszych miejsc na liście. Ponadto, projekt zawiera przepis przejściowy dotyczący wyłączenia spod działania nowego prawa m.in. wyborów do rad gmin, powiatów i sejmików województw, które odbędą się w 2014 r. Projekt zawarty w druku nr 1146 złożyła 10 października 2012 r. do laski marszałkowskiej grupa posłów KP RP (obecnie KP TR), a projekt z druku 1151 wpłynął 28 stycznia 2013 r. jako inicjatywa ustawodawcza grupy posłanek KP PO, RP (obecnie TR), PSL i SLD. 5 marca 2013 r. projekty zostały skierowane do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. Pierwsze czytanie odbyło się 22 marca 2013 r. Projekty skierowano do: Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej oraz Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka. Komisje podjęły uchwałę o wspólnym rozpatrzeniu projektów i skierowały je do podkomisji nadzwyczajnej. 5 czerwca 2014 r. komisje przyjęły projekt z poprawkami. Sprawozdanie komisji przedstawi poseł Waldy Dzikowski.
W drugim czytaniu Sejm rozpatrzy poselski projekt nowelizacji ustawy – Prawo upadłościowe i naprawcze oraz niektórych innych ustaw. Celem projektu jest ułatwienie osobom nieprowadzącym działalności gospodarczej ogłoszenia tzw. upadłości konsumenckiej. Zdaniem wnioskodawców obowiązujące kryteria jej ogłaszania są bardzo trudne do spełnienia. Upadłość konsumencka możliwa jest jedynie, gdy niewypłacalność dłużnika powstała wskutek wyjątkowych i niezależnych od niego okoliczności. Projekt zmienia zasady oddalania przez sąd wniosku o ogłoszenie upadłości. Sąd ma oddalać wniosek, jeżeli dłużnik doprowadził do swojej niewypłacalności umyślnie albo wskutek rażącego niedbalstwa. Ponadto projekt wprowadza możliwość przeprowadzenia przez sąd - w szczególnych okolicznościach - postępowania upadłościowego wobec konsumentów, pomimo podstaw do oddalenia wniosku o ogłoszenie upadłości. Projekt ma umożliwić obywatelom w trudnej sytuacji powrót na rynek pracy, odzyskanie zdolności kredytowej i możliwości normalnego funkcjonowania. Projekt utrzymuje zasadę, że w przypadku upadłości, w trakcie której sprzedawany jest lokal mieszkalny dłużnika, z uzyskanej kwoty otrzymuje on środki równe kosztom najmu przez pewien okres. Obecnie jest to 12 miesięcy, a wnioskodawcy proponują od 12 do 24 miesięcy. Projekt wpłynął do Sejmu 13 lutego 2014 r. z inicjatywy grupy posłów KP PO. 1 kwietnia 2014 r. został skierowany do pierwszego czytania w Komisjach: Gospodarki oraz Sprawiedliwości i Praw Człowieka. 8 maja 2014 r. odbyło się pierwsze czytanie, po czym projekt trafił do podkomisji nadzwyczajnej. 10 czerwca 2014 r. komisje przyjęły projekt z poprawkami m.in. doprecyzowującymi. Komisje chcą też, aby do postępowań wszczętych i niezakończonych przed wejściem w życie nowelizacji były stosowane przepisy dotychczasowe. Sprawozdanie komisji przedstawi posłanka Ligia Krajewska.
Posłowie zajmą się w drugim czytaniu rządowym projektem nowelizacji ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz niektórych innych ustaw. Głównym celem projektu jest przyspieszenie rozpoczynania działalności gospodarczej przez skrócenie czasu oczekiwania na uzyskanie numerów REGON i NIP. Rząd przewiduje, że proponowana nowelizacja pozwoli przedsiębiorcom uruchomić firmę w 7 dni, a nie ok. 25 dni, jak to jest obecnie. Zmiany powinny także ułatwić tworzenie miejsc pracy. W myśl projektu, działalność będzie można rozpocząć już w momencie wpisu do KRS, gdyż jednocześnie będą nadawane REGON i NIP. Dane wpisane do KRS trafią od razu elektronicznie do rejestru GUS i Centralnego Rejestru Podmiotów – Krajowej Ewidencji Podatników. Automatycznie nadane numery REGON i NIP zostaną następnie przekazane do KRS. Zatem podstawowe dane dotyczące przedsiębiorcy będą wymieniane między urzędami szybko i bez jego udziału, a razem z odpisem postanowienia o wpisie do KRS otrzyma on zaświadczenie o nadaniu numerów REGON i NIP. Projekt przewiduje, że przedsiębiorca będzie musiał zgłosić później tylko tzw. dane uzupełniające, nieobjęte wpisem do KRS, a potrzebne urzędowi skarbowemu, GUS i ZUS (np. numer konta bankowego). Jednak obowiązek ten nie będzie wstrzymywał rozpoczęcia działalności. Zgodnie z projektem, nowe przepisy miałyby wejść w życie 1 października 2014 r. Rząd przyjął projekt 7 stycznia 2014 r. Do Sejmu wpłynął on 23 stycznia 2014 r., a 28 stycznia 2014 r. został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. Pierwsze czytanie odbyło się 20 lutego 2014 r. Następnie projekt trafił do Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka, która skierowała go do podkomisji nadzwyczajnej. 5 czerwca 2014 r. komisja przyjęła projekt z poprawkami m.in. przesuwającymi termin wejścia w życie nowelizacji z 1 października na 1 grudnia 2014 r. Sprawozdawcą komisji będzie posłanka Brygida Kolenda-Łabuś.
Izba przeprowadzi drugie czytanie projektu nowelizacji ustawy o Policji oraz niektórych innych ustaw (druk nr 2462), który powstał w wyniku wspólnego rozpatrzenia dwóch projektów: poselskiego (druk nr 1381) oraz rządowego (druk nr 2192). Projekt decentralizuje Centralne Biuro Śledcze (CBŚ) poprzez wyłączenie go ze struktur Komendy Głównej Policji i zmienia jego nazwę na Centralne Biuro Śledcze Policji (CBŚP). Proponowana nowelizacja zakłada, że CBŚP będzie jednostką policji podobną do komend wojewódzkich, a komendant CBŚP otrzyma podobne uprawnienia w stosunku do swych podwładnych jak komendanci wojewódzcy. CBŚP będzie wyposażone w uprawnienia wykonawcze do zwalczania przestępczości zorganizowanej, które obecnie ma komendant główny Policji. W myśl projektu komendanta CBŚP ma powoływać i odwoływać minister spraw wewnętrznych na wniosek komendanta głównego Policji. Komendant CBŚP nie będzie dysponował własnymi funduszami, ale zyska uprawnienia personalne i dyscyplinarne wobec funkcjonariuszy. Będzie mógł również podejmować czynności operacyjno-rozpoznawcze. Uprawnienia te będą pod kontrolą prokuratorsko-sądową. Zgodnie z projektem, komendant Biura będzie miał prawo korzystać z informacji, gromadzonych przez Krajowe Centrum Informacji Kryminalnych. Ponadto projekt m.in. rozszerza katalog zadań Policji o fizyczne zwalczanie terroryzmu. Usankcjonuje to udział wyspecjalizowanych jednostek i komórek działających w ramach Policji w systemie ochrony antyterrorystycznej Polski. Projekt poselski wpłynął do Sejmu 13 marca 2013 r. z inicjatywy grupy posłów KP Prawo i Sprawiedliwość. Rząd przyjął swój projekt 4 marca 2014 r. - do Sejmu wpłynął on 7 marca 2014 r. Oba projekty zostały skierowane do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu: 21 maja 2013 r. (projekt poselski) i 10 marca 2014 r. (projekt rządowy). Pierwsze czytanie projektów odbyło się 14 i 21 marca 2014 r. Następnie nad projektami pracowała Komisja Spraw Wewnętrznych. Komisja podjęła uchwałę o wspólnym rozpatrzeniu projektów i skierowała je do podkomisji nadzwyczajnej. 5 czerwca 2014 r. komisja przyjęła projekt z poprawkami przewidującymi np. wykreślenie dodatkowego zadania Policji polegającego na fizycznym zwalczaniu terroryzmu przy wykorzystaniu specjalistycznych sił i środków. Zaproponowano też m.in. poprawki legislacyjno-porządkowe, uwzględniające konsekwencję przyjęcia nazwy skróconej CBŚP. Sprawozdanie przedstawi poseł Janusz Dzięcioł.
Posłowie zajmą się Informacją o działalności Rzecznika Praw Dziecka za rok 2013 oraz uwagami o stanie przestrzegania praw dziecka. Zgodnie z dokumentem w ubiegłym roku RPD podjął 48 580 spraw oraz brał udział w 276 postępowaniach sądowych. Najwięcej spraw, bo 24 698, było związanych z prawem dziecka do wychowania w rodzinie. 9 375 dotyczyło prawa do ochrony przed przemocą i złym traktowaniem. W 6 834 sprawach problemem było przestrzeganie prawa do nauki. 3 149 spraw związanych było z prawem do życia i ochrony zdrowia, a 2 886 z prawem do godziwych warunków socjalnych. Rzecznik Praw Dziecka przeprowadził 171 kontroli takich miejsc jak: kluby malucha oraz przedszkola, szkoły podstawowe i gimnazja, młodzieżowe ośrodki socjoterapii czy młodzieżowe ośrodki wychowawcze. Ponadto, m.in. w 2013 r. Rzecznik kontynuował współpracę z organami władzy, organizacjami pozarządowymi, uczestniczył w pracach międzynarodowych gremiów. W zeszłym roku Rzecznik kontynuował współpracę międzynarodową w ramach Europejskiej Sieci Rzeczników Praw Dziecka (ENOC). Dokument wpłynął do Sejmu 31 marca 2014 r., a 10 kwietnia 2014 r. został skierowany do Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Komisji Polityki Społecznej i Rodziny. 5 czerwca 2014 r. komisje zapoznały się z informacją. Sprawozdanie komisji przedstawi posłanka Domicela Kopaczewska.
Drugie czytanie poselskiego projektu nowelizacji ustawy o ustanowieniu programu wieloletniego „Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu 2004-2015” to kolejny punkt porządku obrad 70. posiedzenia Sejmu. Projekt wydłuża okres realizacji programu o dwa lata - do 2017 r. - oraz obniża wartość kosztorysową zadań inwestycyjnych nim objętych z 600 mln 937 tys. zł do 546 mln 753 tys. zł w cenach z 2009 r. Celem programu jest zwiększenie możliwości kształcenia i prowadzenia badań na unikatowych kierunkach studiów i rozwój gospodarki opartej na wiedzy np. w dziedzinie nowoczesnych technologii, informatyzacji i komunikacji społecznej. Zdaniem wnioskodawców wydłużenie programu pozwoli na dokończenie rozpoczętych inwestycji, których realizacja przeciąga się ze względu na długotrwałe negocjacje w sprawie nabycia nieruchomości oraz procedury administracyjne związane z uzyskaniem decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych. Natomiast obniżenie wartości kosztorysowej zadań inwestycyjnych umożliwi wykorzystanie środków, które zostały zaoszczędzone przy budowie Wydziału Chemii. Projekt wpłynął do Sejmu 9 maja 2014 r. jako inicjatywa ustawodawcza grupy posłów KP PO. 27 maja 2014 r. został skierowany do pierwszego czytania w Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Komisji Finansów Publicznych. 5 czerwca 2014 r. odbyło się pierwsze czytanie. Komisje przyjęły projekt z poprawkami redakcyjnymi. Sprawozdanie komisji przedstawi poseł Paweł Arndt.
Izba rozpatrzy również w pierwszym czytaniu rządowy projekt nowelizacji ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, ustawy o Funduszu Kolejowym oraz ustawy o podatku akcyzowym. Celem projektu jest zapewnienie dodatkowych wpływów do Funduszu Kolejowego (FK). Proponowana nowelizacja zakłada podniesienie stawek opłaty paliwowej z jednoczesnym obniżeniem stawek podatku akcyzowego od paliw silnikowych (o 25 zł/1000 l lub 25 zł/1000 kg, w zależności od rodzaju paliwa), tak by nie wpłynęło to na ceny paliw. Obecnie opłata paliwowa stanowi przychód Krajowego Funduszu Drogowego (80 proc. wpływów) i Funduszu Kolejowego (20 proc. wpływów). Projekt umożliwi także w latach 2016-2019, raz w roku, transfer środków z KFD do FK w wysokości 400 mln zł. Jednocześnie projekt utrzymuje w mocy przepisy mówiące o dodatkowym zasilaniu FK do 2015 r. ze środków KFD w wysokości 100 mln zł. Zdaniem rządu proponowane zmiany pozwolą w pełni wykorzystać środki pochodzące z UE w ramach nowej perspektywy finansowej na lata 2014-2020, co przełoży się na realizację większej liczby inwestycji i utrzymanie infrastruktury kolejowej. Dodatkowo zmiany w ustawie o podatku akcyzowym nakładają na podmioty zobowiązane do zapłaty opłaty paliwowej obowiązek składania zabezpieczenia akcyzowego, w wysokości pokrywającej powstałe albo mogące postać zobowiązania podatkowe. Podmioty, które nie posiadają zaległości z tytułu ceł i podatków, będą mogły ubiegać się o zwolnienie z tego obowiązku. Zdaniem rządu zabezpieczenie akcyzowe zmniejszy ryzyko powstawania zaległości w opłacie paliwowej. Rząd przyjął projekt 27 maja 2014 r. Projekt wpłynął do Sejmu 12 czerwca 2014 r., a 17 czerwca 2014 r. został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. W pracach nad projektem rząd reprezentuje Minister Finansów.
W pierwszym czytaniu w łącznej dyskusji Sejm rozpatrzy trzy rządowe projekty ustaw wchodzące w skład tzw. pakietu kolejkowego.
Celem pierwszej z tych propozycji – rządowego projektu nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw – jest m.in. zapewnienie pacjentom onkologicznym kompleksowego i bardziej skutecznego leczenia oraz lepsze wykorzystanie środków no nie przeznaczonych. Proponowane rozwiązania mają również skrócić kolejki osób oczekujących na świadczenia specjalistyczne, zmienić sposób zarządzania procesem zawierania umów o udzielenie świadczeń opieki zdrowotnej oraz poprawić funkcjonowanie Narodowego Funduszu Zdrowia. Projekt przewiduje systemowe zmiany dotyczące zabezpieczenia świadczeń zdrowotnych w zakresie onkologii, obejmujące m.in. stworzenie odrębnej listy pacjentów onkologicznych. Dzięki temu pacjent uzyska kompleksową opiekę na każdym etapie choroby nowotworowej, np. zapewnienie określonych terminów na wykonanie diagnostyki onkologicznej. Nastąpi przesunięcie ciężaru opieki zdrowotnej z lekarzy specjalistów i hospitalizacji na lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej i ambulatoryjnej opieki specjalistycznej. Projekt zakłada wprowadzenie karty diagnostyki i leczenia onkologicznego. Taką kartę będzie mógł otrzymać każdy pacjent z podejrzeniem lub rozpoznaniem nowotworu złośliwego. Dzięki karcie wszystkie informacje o przebiegu leczenia będą dostępne w jednym miejscu, a wgląd do nich będą mieli wszyscy lekarze zaangażowani w proces diagnostyki i leczenia. Nowe przepisy przewidują zwiększenie roli lekarza pierwszego kontaktu w leczeniu pacjentów nowotworowych. Lekarz POZ-u określi, czy konieczna jest wizyta u specjalisty oraz zleci wykonanie niezbędnych badań w ramach diagnostyki podstawowej. Pacjent, u którego stwierdzono nowotwór, będzie kierowany na pogłębioną diagnostykę, która określi m.in.: rodzaj, stopień zaawansowania oraz kwalifikacje do leczenia radykalnego. Te dane zostaną zapisane w karcie leczenia onkologicznego. Diagnostyka onkologiczna będzie odbywać się w obrębie jednego podmiotu leczniczego. Ponadto projekt ma poprawić dostęp do świadczeń przez zmiany zasad prowadzenia list oczekujących i zawierania umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej. Listy będą prowadzone w postaci elektronicznej i monitorowane przez NFZ. Pozwoli to wyeliminować, częste obecnie praktyki, wpisywania się pacjentów na więcej niż jedną listę oczekujących na to samo świadczenie. Na listach nie będą uwzględniani pacjenci kontynuujący leczenie. Zawinione przez pacjenta niezgłoszenie się w ustalonym terminie będzie skutkować skreśleniem z listy. Projekt zakłada także przywrócenie skierowania do okulisty i dermatologa. Przewiduje również wydłużenie okresu, na jaki są zawierane umowy z NFZ, co najmniej do 5 lat w zakresie ambulatoryjnej opieki zdrowotnej i 10 lat w przypadku leczenia szpitalnego. Projekt wprowadza też obowiązek sporządzania planu zakupów, co wpłynie korzystnie na transparentność alokacji środków finansowych. Zdaniem rządu zaproponowane zmiany poprawią efektywność wydawania środków publicznych. Chodzi o wycenę świadczeń zdrowotnych opartą o rzeczywiste i uzasadnione dane o kosztach świadczeń. Zgodnie z projektem, taryfę świadczeń będzie opracowywała powołana (w miejsce Agencji Oceny Technologii Medycznych) Agencja Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji. Proponowana nowelizacja umożliwia też wypisanie recepty przez lekarza bez konieczności osobistego badania pacjenta. Lekarz, znając z dokumentacji medycznej stan zdrowia pacjenta, będzie mógł wypisać receptę na lek kontynuujący leczenie, a dodatkowo będzie mógł przekazać ją osobie upoważnionej przez pacjenta. Ponadto, projekt wprowadza zmiany dotyczące powoływania i odwoływania prezesa NFZ, dyrektorów oddziałów wojewódzkich oraz rad oddziałów wojewódzkich NFZ. W Radzie NFZ znajdzie się przedstawiciel organizacji pacjenckich. Rząd przyjął projekt 10 czerwca 2014 r. Rządowa propozycja wpłynęła do Sejmu 18 czerwca 2014 r., a 23 czerwca 2014 r. została skierowana do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. Do reprezentowania rządu upoważniono Ministra Zdrowia.
Rządowy projekt nowelizacji ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej oraz niektórych innych ustaw zakłada, że pielęgniarki i położne będą mogły udzielać samodzielnie niektórych świadczeń diagnostycznych i laboratoryjnych. Rząd wskazuje, że jest to rozwiązanie stosowane w innych państwach unijnych. Zdaniem Rady Ministrów proponowane zmiany zwiększą dostępność do świadczeń zdrowotnych oraz zmniejszą kolejki do lekarzy. Nowelizacja ma objąć tylko pielęgniarki i położne z wyższym wykształceniem, posiadające niezbędną wiedzę i umiejętności w zakresie ordynacji leków, uzyskaną na studiach pierwszego i drugiego stopnia na kierunkach pielęgniarstwo i położnictwo, na studiach podyplomowych oraz specjalistycznych kursach. Rząd proponuje, by pielęgniarki i położne, która ukończyła studia drugiego stopnia na kierunku pielęgniarstwo i położnictwo, mogły ordynować leki i samodzielnie wypisywać recepty na lekarstwa, z wyjątkiem zawierających substancje bardzo silnie działające, środki odurzające i substancje psychotropowe. Po ukończeniu specjalistycznego kursu osoby te zyskają ponadto uprawnienie do wypisywania recept i zleceń na środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego i określone wyroby medyczne. Z kolei pielęgniarki i położne z dyplomem pierwszego stopnia będą mogły na zlecenie lekarza wystawiać recepty na określone leki. Po ukończeniu kursu będą też mogły wypisywać recepty na środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego jako kontynuację leczenia oraz wydawać skierowania na badania diagnostyczne, z wyjątkiem tych, które są związane z podwyższonym ryzykiem dla pacjenta. Sposób i tryb wystawiania recept oraz wykazy substancji czynnych, środków spożywczych, wyrobów medycznych i badań diagnostycznych zostanie określona w rozporządzeniu ministra zdrowia. Ponadto rząd proponuje, że w przypadku pacjentów kontynuujących leczenie związane z chorobą przewlekłą będzie możliwe wystawienie recepty przez pielęgniarki i położne bez tzw. osobistego kontaktu z pacjentem. Ponadto receptę będzie mogła odebrać osoba upoważniona przez pacjenta lub inną osobę. Proponowane rozwiązania mają wejść w życie po upływie 14 dni od ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Rząd przyjął projekt 10 czerwca 2014 r. Do Sejmu wpłynął on 18 czerwca 2014 r., a 23 czerwca 2014 r. został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. Projekt uzasadni Minister Zdrowia.
W tzw. pakiecie kolejkowym jest także projekt nowelizacji ustawy o konsultantach w ochronie zdrowia, który ma wzmocnić rolę konsultantów jako doradców ministra i wojewodów oraz zapewnić przejrzystość wykonywania zadań przez konsultantów. Zdaniem rządu proponowane regulacje są wyrazem dbałości o bezstronność konsultantów i niezależność wyrażanych przez nich opinii. Projekt zakłada, że konsultantem będzie specjalista z określonej dziedziny medycyny, farmacji lub innej dziedziny mającej zastosowanie w ochronie zdrowia, dający rękojmię należytego wykonywania zadań konsultanta. Zgodnie z projektem, wszyscy konsultanci oraz kandydaci na konsultantów będą składali oświadczenia, ujawniając informacje o faktach, które mogłyby skutkować ewentualnymi konfliktami interesów między pracą konsultanta a inną działalnością, którą prowadzą. Konsultanci krajowi będą składali je ministrowi zdrowia, a konsultanci wojewódzcy–wojewodom. W oświadczeniu znajdą się m.in. informacje dotyczące członkostwa tych osób w organach spółek handlowych, spółdzielni, stowarzyszeń, fundacji. Specjaliści poinformują, czy są przedstawicielami albo pełnomocnikami przedsiębiorstw produkujących lub wprowadzających do obrotu m.in. leki i substancje przeznaczone do wytwarzania produktów leczniczych. Składając oświadczenie, kandydat lub konsultant, ujawni informacje o posiadanych akcjach lub udziałach w spółkach handlowych, spółdzielniach zajmujących się taką działalnością oraz poinformuje o badaniach klinicznych, naukowych i pracach rozwojowych związanych z dziedziną konsultacji, które prowadzi. Konsultant będzie również zobowiązany do podania informacji o korzyściach powyżej 380 zł, w tym wyjazdach krajowych lub zagranicznych niezwiązanych z pełnioną funkcją, których koszt nie został pokryty przez instytucje go zatrudniające. Po wejściu ustawy w życie kandydat na konsultanta będzie musiał złożyć oświadczenie w ciągu 7 dni, a konsultant – w ciągu 3 miesięcy. Oświadczenia tych osób będą zamieszczane w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Zdrowia. Rząd przyjął projekt 17 czerwca 2014 r. Do Sejmu wpłynął on 18 czerwca 2013 r., a 23 czerwca 2014 r. został skierowany do pierwszego czytania na forum Izby. Wnioskodawcę reprezentuje Minister Zdrowia.
W drugim czytaniu posłowie rozpatrzą rządowy projekt ustawy, która dotyczy wyrażenia zgody na ratyfikację przez prezydenta Protokołu między rządem Rzeczypospolitej Polskiej a rządem Zjednoczonych Emiratów Arabskich zmieniającego Umowę między rządem RP a rządem ZEAw sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzoną w Abu Zabi 31 stycznia 1993 r., oraz Protokół, sporządzony w Abu Zabi 31 stycznia 1993 r., podpisanego w Abu Zabi 11 grudnia 2013 r. W przypadku Polski umowa będzie dotyczyć podatków: dochodowego od osób prawnych i od osób fizycznych, a w odniesieniu do ZEA podatków: dochodowego i od osób prawnych. Protokół wprowadza m.in. zmiany w zakresie opodatkowania zysków kapitałowych w tym tzw. klauzulę nieruchomościową. Zgodnie z tym zapisem dochód z tytułu zbycia udziałów lub akcji tych spółek, których majątek składa się w więcej niż 50 proc. z nieruchomości, będzie podlegał opodatkowaniu w kraju, w którym te nieruchomości się znajdują. Protokół zmienia też w przypadku Polski metodę wyłączenia z progresją na metodę odliczenia proporcjonalnego. Metoda odliczenia proporcjonalnego polega na tym, że podatek zapłacony od dochodu osiągniętego za granicą jest zaliczany na poczet podatku należnego w kraju rezydencji podatkowej, obliczonego od całości dochodów w takiej proporcji, w jakiej dochód ze źródeł zagranicznych pozostaje w stosunku do całości dochodu podatnika. Rząd przyjął projekt ustawy o ratyfikacji w trybie obiegowym 9 kwietnia 2014 r. Projekt wpłynął do Sejmu 6 maja 2014 r. Został skierowany do pierwszego czytania w Komisjach: Finansów Publicznych oraz Spraw Zagranicznych. Pierwsze czytanie odbyło się 28 maja 2014 r. Komisje przyjęły projekt bez poprawek. Sprawozdawcą komisji będzie Zofia Czernow.
Ponadto Sejm zajmie się w drugim czytaniu rządowym projektem upoważniającym prezydenta do ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Bermudów (zgodnie z upoważnieniem Rządu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej) o wymianie informacji w sprawach podatkowych oraz Uzgodnień końcowych dotyczących interpretacji oraz stosowania Umowy, podpisanych w Londynie 25 listopada 2013 r. Umowa między Polską a Bermudami została przygotowana na podstawie Modelowej Umowy OECD o wymianie informacji w sprawach podatkowych. W przypadku Polski umowa dotyczy podatków dochodowych od osób prawnych oraz fizycznych. Natomiast w odniesieniu do Bermudów będą to podatki bezpośrednie, bez względu na rodzaj i nazwę. Zgodnie z umową właściwe organy stron będą na żądanie udzielać informacji podatkowych i będą zobowiązane m.in. do przekazywania żądanych informacji, w formie zeznań świadków i uwierzytelnionych kopii oryginalnych dokumentów i informacji pochodzących z banków oraz instytucji finansowych i od wszelkich innych osób. Rząd przyjął projekt w trybie obiegowym 7 kwietnia 2014 r. Projekt wpłynął do Sejmu 6 maja 2014 r., a 13 maja 2014 r. został skierowany do pierwszego czytania w Komisjach: Finansów Publicznych oraz Spraw Zagranicznych. 28 maja 2014 r. przeprowadzone zostało pierwsze czytanie. Komisje przyjęły projekt bez poprawek. Sprawozdanie komisji przedstawi poseł Michał Szczerba.
W drugim czytaniu posłowie rozpatrzą rządowy projekt ustawy o ratyfikacji Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Brytyjskich Wysp Dziewiczych o wymianie informacji w sprawach podatkowych oraz Protokołu i Wspólnej Deklaracji Rządu Rzeczypospolitej Polskiej i Rządu Brytyjskich Wysp Dziewiczych, podpisanych w Londynie 28 listopada 2013 r. W przypadku Polski umowa dotyczy podatków dochodowych od osób prawnych, fizycznych, a także od towarów i usług. Jeśli chodzi o Wyspy Dziewicze, będą to podatki: dochodowy od wynagrodzeń oraz od majątku. Zgodnie z umową właściwe organy obu krajów będą na żądanie udzielać informacji podatkowych i będą zobowiązane m.in. do przekazywania żądanych informacji, w formie zeznań świadków i uwierzytelnionych kopii oryginalnych dokumentów i informacji pochodzących z banków oraz instytucji finansowych i od wszelkich innych osób. Protokół zawiera m.in. postanowienie, zgodnie z którym w razie wprowadzenia na Brytyjskich Wyspach Dziewiczych podatku od wartości dodanej, będzie on automatycznie objęty postanowieniami umowy. Wspólna Deklaracja określa ogólne cele, jakie przyświecają porozumieniu pomiędzy Polską a Wyspami Dziewiczymi, m.in. przejrzystość i efektywną wymianę informacji w sprawach podatkowych. Rząd przyjął projekt w trybie obiegowym 7 kwietnia 2014 r. Projekt wpłynął do Sejmu 6 maja 2014 r., a 13 maja 2014 r. został skierowany do pierwszego czytania w Komisjach: Finansów Publicznych oraz Spraw Zagranicznych. 28 maja 2014 r. przeprowadzono pierwsze czytanie. Komisje przyjęły projekt bez poprawek. Sprawozdanie komisji przedstawi poseł Jarosław Górczyński.
Izba będzie również pracować w drugim czytaniu nad rządową propozycją wyrażenia ustawowej zgody na ratyfikację przez prezydenta Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Kajmanami o wymianie informacji w sprawach podatkowych, podpisanej w Londynie 29 listopada 2013 r. Umowa między Polską a Kajmanami została przygotowana na podstawie Modelowej Umowy OECD o wymianie informacji w sprawach podatkowych oraz Modelowej Konwencji OECD w sprawie dochodu i majątku. Umowa dotyczy: w przypadku Polski - podatków dochodowych od osób prawnych oraz fizycznych, a w odniesieniu do Kajmanów - wszystkich podatków. Zgodnie z umową właściwe organy obu krajów będą udzielać informacji podatkowych na żądanie i będą zobowiązane m.in. do przekazywania informacji w formie zeznań świadków, uwierzytelnionych kopii oryginalnych dokumentów i informacji pochodzących z banków. Rząd przyjął projekt ustawy o ratyfikacji w trybie obiegowym 23 kwietnia 2014 r. Projekt wpłynął do Sejmu 12 maja 2014 r., a 27 maja 2014 r. został skierowany do pierwszego czytania w Komisjach: Finansów Publicznych oraz Spraw Zagranicznych. 5 czerwca 2014 r. przeprowadzone zostało pierwsze czytanie. Komisje przyjęły projekt bez poprawek. Sprawozdanie komisji przedstawi poseł Killion Munyama.
Sejm rozpatrzy też w drugim czytaniu rządowy projekt ustawy, która wyraża zgodę na ratyfikację przez prezydenta Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Chorwacji o współpracy w zwalczaniu przestępczości podpisanej w Dubrowniku 9 lipca 2010 r. Zgodnie z umową strony będą przeciwdziałać zagrożeniom bezpieczeństwa oraz porządku publicznego. Umowa dotyczy m.in. współpracy operacyjnej polskich i chorwackich organów zajmujących się zwalczaniem przestępczości. Przewiduje też współpracę w formie np.: wspólnych patroli i grup roboczych, szkoleń i doskonalenia zawodowego, ochrony świadków oraz zorganizowania punktów kontaktowych. Rząd przyjął projekt ustawy ratyfikacyjnej 27 lutego 2014 r. w trybie obiegowym. Projekt wpłynął do Sejmu 20 marca 2014 r., a 25 marca 2014 r. został skierowany do pierwszego czytania w Komisjach: Spraw Zagranicznych oraz Sprawiedliwości i Praw Człowieka. Komisje rozpatrzyły projekt 23 kwietnia 2014 r. i przyjęły go bez poprawek. Sprawozdanie komisji przedstawi poseł Czesław Gluza.
Izba zajmie się także wnioskiem Moniki Kujawy reprezentowanej przez adwokat Elżbietę Bogucką z 19 lipca 2013 r. o wyrażenie przez Sejm zgody na pociągnięcie do odpowiedzialności cywilnej posła Jerzego Polaczka. Wniosek wpłynął do Marszałka Sejmu 23 lipca 2013 r., a 20 sierpnia 2013 r. został skierowany przez szefową pierwszej Izby parlamentu do Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich. Komisja rozpatrzyła wniosek 5 czerwca 2014 r. i proponuje jego odrzucenie. Sprawozdanie komisji na posiedzeniu Sejmu przedstawi poseł Maks Kraczkowski.
Ponadto Sejm będzie pracować nad Informacją o działalności Rzecznika Praw Obywatelskich za 2013 r. oraz o stanie przestrzegania wolności i praw człowieka i obywatela. Zgodnie z dokumentem, w ubiegłym roku RPO przeprowadził 124 wizytacje prewencyjne m.in. w: 14 zakładach karnych, 11 aresztach śledczych, 4 oddziałach zewnętrznych jednostek penitencjarnych, 4 izbach wytrzeźwień, 11 szpitalach psychiatrycznych i 21 domach pomocy społecznej. Z informacji wynika, że w 2013 r. biuro RPO przyjęło 6 592 osoby zgłaszające się do Rzecznika. Pracownicy biura udzielali też wyjaśnień i porad przez telefon - odnotowano 39 683 takie rozmowy telefoniczne. W roku sprawozdawczym zakończono postępowanie w 18 768 sprawach podjętych w 2013 r. i latach poprzednich. Spośród 449 wystąpień o charakterze generalnym i szczególnych środków zaskarżenia skierowanych przez Rzecznika w 2013 r. najwięcej dotyczyło spraw z zakresu: prawa karnego (118), konstytucyjnego i międzynarodowego (104), administracyjnego i gospodarczego (100), cywilnego (68), pracy i zabezpieczeń społecznych (37). Główni adresaci wystąpień Rzecznika to: Sąd Najwyższy, Ministerstwo Sprawiedliwości, Trybunał Konstytucyjny, Ministerstwo Zdrowia, Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej oraz Naczelny Sąd Administracyjny. Dokument wpłynął do Sejmu 27 marca 2014 r., a 1 kwietnia 2014 r. został skierowany do Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka. 5 czerwca 2014 r. komisja zapoznała się z informacją. Sprawozdanie komisji na posiedzeniu Sejmu przedstawi posłanka Zofia Czernow.
Izba zapozna się również z Informacją Prezesa Rady Ministrów w sprawie tzw. afery podsłuchowej z udziałem Prezesa Narodowego Banku Polskiego, Ministra Spraw Wewnętrznych oraz byłych wysokich urzędników państwowych. O przedstawienie informacji wnioskował KP Sojusz Lewicy Demokratycznej.
Sejm zajmie się ponadto w drugim czytaniu poselskim projektem nowelizacji ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia. Projekt wydłuża o trzy lata - do 31 lipca 2017 r. – okres przejściowy, w którym dokumentacja medyczna może być prowadzona w postaci papierowej lub elektronicznej. Po tej dacie wszystkie podmioty udzielające świadczeń zdrowotnych będą zobowiązane do prowadzenia wyłącznie elektronicznej dokumentacji medycznej. Projekt wypłynął do Sejmu 4 czerwca 2014 r. z inicjatywy grupy posłów KP PO. 10 czerwca 2014 r. został skierowany do pierwszego czytania w Komisji Zdrowia.
W porządku obrad jest także pierwsze czytanie poselskiego projektu nowelizacji ustawy - Kodeks karny (druk nr 2169). Projekt ma umożliwić skuteczniejszą walkę z problemem prowadzenia pojazdów oraz powodowania wypadków z ofiarami śmiertelnymi przez osoby nietrzeźwe. Projekt m.in. podwyższa wysokość kar za takie czyny. Kierowcom nietrzeźwym lub będącym pod wpływem narkotyków ma grozić od 3 miesięcy do 5 lat więzienia. Za spowodowanie wypadku lub katastrofy ze skutkiem śmiertelnym lub ciężkim uszczerbkiem na zdrowiu będzie można trafić do więzienia na okres od roku do 10 lat. Ponadto autorzy chcą, by sąd obowiązkowo odbierał pojazdy lub ich równowartość sprawcom, którzy w stanie nietrzeźwości lub odurzenia spowodowali wypadek lub katastrofę, w której ktoś zginął lub doznał ciężkiego uszczerbku na zdrowiu. Pojazdy traciliby także sprawcy, którzy uciekli z miejsca zdarzenia. Wnioskodawcy proponują, by nietrzeźwi lub odurzeni sprawcy wypadków i katastrof, których skutkiem była śmierć człowieka lub ciężki uszczerbek na zdrowiu byli obowiązkowo skazywani na kary bezwzględnego pozbawienia wolności, bez możliwości jej zawieszenia. Projekt wpłynął do Sejmu 3 stycznia 2014 r. jako inicjatywa ustawodawcza grupy posłów KP PiS. 21 lutego 2014 r. projekt został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. Wnioskodawców reprezentuje poseł Andrzej Duda.
Posłowie rozpatrzą w pierwszym czytaniu senacki projekt nowelizacji ustawy – Prawo o adwokaturze oraz ustawy o radcach prawnych. Celem projektu jest usprawnienie i przyspieszenie postępowań dyscyplinarnych w samorządach adwokatów i radców prawnych. Proponowane rozwiązania mają też wzmocnić organy tych samorządów zawodowych odpowiedzialne za postępowania dyscyplinarne. Propozycja Senatu jest reakcją na problem wydłużenia, a nawet przewlekłości postępowań dyscyplinarnych coraz częściej prowadzącej do przedawnień. Projekt nadaje rzecznikom dyscyplinarnym, Rzecznikowi Dyscyplinarnemu Adwokatury oraz Głównemu Rzecznikowi Dyscyplinarnemu status organów, co powinno przyczynić się do umocnienia gwarancji obiektywizmu podejmowanych przez nich działań. Senat proponuje określenie zadań poszczególnych rzeczników dyscyplinarnych już na poziomie ustawowym. Projekt wydłuża z 3 do 4 lat kadencję organów adwokatury, organów izb adwokackich oraz zespołów adwokackich, a także organów samorządu radców prawnych. Ma to wpłynąć pozytywnie na stabilność ich funkcjonowania. Ponadto projekt przewiduje m.in. usprawnienie doręczania korespondencji w toku postępowania dyscyplinarnego, w tym wprowadzenie tzw. doręczenia zastępczego. Chodzi o sytuacje, w których adresat uchyla się od odebrania korespondencji. W określonych warunkach pismo takie może zostać uznane za doręczone mimo jego nieodebrania. Wnioskodawca proponuje także m.in. wydłużenie terminów przedawnienia przewinień dyscyplinarnych. Projekt wpłynął do Sejmu 28 kwietnia 2014 r., a 27 maja 2014 r. został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. Uzasadnienie przedstawi senator Piotr Zientarski.
Sejm będzie pracować w pierwszym czytaniu nad senackim projektem nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (druk nr 2421). Projekt zwalnia z podatku dochodowego od osób fizycznych otrzymane odszkodowania lub zadośćuczynienia, których wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z układów zbiorowych pracy lub innych porozumień zbiorowych, regulaminów i statutów. Pod warunkiem, że te porozumienia, regulaminy i statuty mają umocowanie ustawowe. Dotychczas zwolnione z PIT były tylko te odszkodowania lub zadośćuczynienia, które wynikają wprost z ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na ich podstawie. Bez zmian pozostają wyjątki określone w obecnie obowiązującej ustawie o PIT. Wynika z nich m.in., że z podatku nie są zwolnione np. odprawy i odszkodowania z tytułu skrócenia okresu wypowiedzenia umowy o pracę. Ustawa wykonuje wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 29 marca 2013 r. Wnioskodawca proponuje, by zaproponowana zmiana miała zastosowanie do dochodów uzyskanych od 1 stycznia 2014 r. Projekt wpłynął do Sejmu 28 kwietnia 2014 r., a 27 maja 2014 r. został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. Wnioskodawcę reprezentuje senator Stanisław Jurcewicz.
Rozpatrzenie stanowiska Senatu w sprawie nowelizacji ustawy o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz niektórych innych ustaw to kolejny punkt porządku obrad 70. posiedzenia Sejmu. Przyjęta przez Izbę pierwszą nowelizacja wdraża dyrektywę europejską 2011/95/UE w sprawie norm dotyczących kwalifikowania obywateli państw trzecich lub bezpaństwowców jako beneficjentów ochrony międzynarodowej, jednolitego statusu uchodźców lub osób kwalifikujących się do otrzymania ochrony uzupełniającej oraz zakresu udzielanej ochrony. Nowelizacja rozszerza m.in. katalog osób, którym przysługuje prawo do świadczeń z pomocy społecznej, o członków rodzin osób objętych ochroną międzynarodowej (np. posiadających status uchodźcy), którzy uzyskali zezwolenie na pobyt czasowy, udzielone w celu połączenia z rodziną. W myśl ustawy, osoby, które uzyskały w Polsce np. status uchodźcy będą mogły skorzystać ze świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, o ile mieszkają w Polsce i spełniają wymóg kryterium dochodowego. Nie będzie konieczne posiadanie obywatelstwa polskiego. Ustawa wprowadza też regulacje umożliwiające uzyskanie potwierdzenia ukończenia studiów wyższych na określonym poziomie kształcenia przez obywatela państwa trzeciego (spoza UE) lub bezpaństwowca posiadającego status uchodźcy, który nie dysponuje dyplomem ukończenia studiów. Sejm uchwalił ustawę 9 maja 2014 r., a Senat 6 czerwca 2014 r. wprowadził do niej poprawki o charakterze doprecyzowującym, legislacyjnym i ujednolicającym. Izba druga chce m.in., aby zamiast niejednolitej terminologii (”obywatel państwa trzeciego”, „cudzoziemiec”) stosowanej do określenia osób objętych ochroną międzynarodową używany był jednolity termin „cudzoziemiec” (oznacza on osoby nieposiadające obywatelstwa polskiego, a więc również bezpaństwowców).
Sejm zajmie się też poprawkami Senatu do ustawy o niektórych umowach zawieranych w związku z realizacją zamówień o podstawowym znaczeniu dla bezpieczeństwa państwa. Ustawa zmienia charakter offsetu, czyli systemu kompensacji wydatków państwa na zakup uzbrojenia i sprzętu wojskowego za granicą, z czysto ekonomicznego na obronny. Nowe umowy offsetowe będą miały służyć ochronie podstawowych interesów bezpieczeństwa państwa. Zgodnie z nowymi przepisami zawierane będą jedynie umowy offsetowe adresowane do przedsiębiorstw przemysłu obronnego, co wpłynie na rozwój zdolności obronnych Polski. W ustawie offset zdefiniowano jako współpracę między Skarbem Państwa i offsetobiorcą (m.in. przedsiębiorcą z sektora obronnego, jednostką naukową) a zagranicznym dostawcą. Zgodnie z ustawą za zawieranie umów offsetowych i kontrolę zobowiązań offsetowych będzie odpowiedzialny minister obrony narodowej, a nie szef resortu gospodarki jak dotychczas. Ten ostatni będzie tylko nadzorować już rozpoczęte programy. W myśl ustawy, nie każde zawarcie umowy dostawy sprzętu na potrzeby obronności będzie wymagało umowy offsetowej. Zniesiony został próg 5 mln euro wartości umowy dostawy, od którego zachodzi obowiązek zawarcia umowy offsetowej. Zlikwidowany został też m.in. mnożnik offsetowy, co oznacza, że wartość umowy offsetowej będzie ustalana indywidualnie dla każdej z nich. Ponadto ustawa przewiduje, że wysokość odszkodowania w przypadku niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania offsetowego ma być określana każdorazowo w umowie offsetowej. Sejm uchwalił ustawę 9 maja 2014 r. 6 czerwca 2014 r. Senat zaproponował poprawki do ustawy. Izba druga chce m.in. usunięcia przepisu dotyczącego powyższego odszkodowania, ponieważ, jak wskazała, ustawa przewiduje już obowiązek zamieszczenia kar umownych w umowie. Senat wniósł także poprawki doprecyzowujące, legislacyjne i redakcyjne. Komisja Obrony Narodowej rozpatrzyła senackie poprawki 10 czerwca 2014 r. i wnosi o przyjęcie części z nich. Sprawozdanie komisji przedstawi posłanka Renata Butryn.
Posłowie rozpatrzą też stanowisko Senatu w sprawie nowelizacji ustawy - Prawo o adwokaturze oraz niektórych innych ustaw. Ustawa umożliwia powrót do zawodu po wcześniejszym usunięciu z samorządu zawodowego. Nowelizacja dostosowuje prawo do wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 18 października 2010 r. TK za niezgodny z ustawą zasadniczą uznał brak możliwości ubiegania się o ponowny wpis na listę członków danego samorządu zawodowego osobie z niej skreślonej z powodów dyscyplinarnych. Nowelizacja dotyczy samorządów zawodowych: adwokatów, radców prawnych, lekarzy weterynarii, notariuszy, farmaceutów, komorników sądowych, architektów, inżynierów budownictwa oraz urbanistów, rzeczników patentowych i diagnostów laboratoryjnych. Ustawa przywraca osobie odwołanej albo skreślonej z listy członków danego samorządu zawodowego prawo ubiegania się o ponowne powołanie na stanowisko albo wpis na listę. Umożliwia też uzyskanie ponownego prawa wykonywania zawodu oraz wprowadza instytucję zatarcia wpisu o orzeczonej karze dyscyplinarnej, np. zakazie wykonywania zawodu. Osoby, które wracają do zawodu prawniczego po orzeczeniu dyscyplinarnym i które nie wykonywały zawodu przez co najmniej 10 lat będą musiały ponownie zdać egzamin. Ponowne zdawanie egzaminu czekać będzie także tych prawników, którzy w ciągu 10 lat od dnia doręczenia uchwały o wyniku egzaminu, nie wpisali się na listę zawodową. Sejm uchwalił ustawę 30 maja 2014 r. Senat na posiedzeniu 12 czerwca 2014 r. wprowadził do niej poprawki redakcyjne.
Przedmiotem prac posłów będzie też stanowisko Senatu w sprawie nowelizacji ustawy o kierujących pojazdami. Nowelizacja przywraca zasadę merytorycznej odpowiedzialności ministra właściwego do spraw transportu za treść pytań egzaminacyjnych oraz nadzoru nad nimi. Pytania będzie układać, weryfikować i zatwierdzać państwowa komisja. Propozycje pytań będą mogły być przedstawiane Komisji przez podmioty zewnętrzne. Zgodnie z ustawą baza pytań egzaminacyjnych stosowanych na egzaminach na prawo jazdy będzie udostępniana. Natomiast pytania na egzaminach dla kandydatów na instruktorów i egzaminatorów nie będą informacją publiczną. W myśl nowelizacji egzamin na prawo jazdy będzie można zdawać na pojeździe innym niż ten, który należy do WORD - np. na tym, którym kursant jeździł w szkole jazdy. Pojazd ten będzie musiał jednak spełniać określone warunki wymagane do przeprowadzenia egzaminu państwowego, np. posiadać kamerę w kabinie. Ustawa uchyla też obowiązek odbywania szkolenia teoretycznego w szkołach jazdy. Na szkolenie kierowców składać się będzie część praktyczna, nauka udzielania pierwszej pomocy oraz egzamin. Nowelizacja zakłada też, że osoby posiadające prawo jazdy od 3 lat będą mogły jeździć motocyklami o pojemności do 125 cm³ z manualną skrzynią biegów. Sejm uchwalił ustawę 9 maja 2014 r. Senat rozpatrzył ją 6 czerwca br. i zaproponował m.in. aby osoby posiadające prawo jazdy od 3 lat mogły prowadzić motocykle do 125 cm³ także z automatyczną skrzynią biegów. Izba druga chce też np. skrócenia do 3 miesięcy od dnia ogłoszenia ustawy okresu, po którym możliwe będzie przystępowanie do egzaminu państwowego bez konieczności odbycia przez kandydata na kierowcę części teoretycznej szkolenia (ustawa przewiduje taką możliwość od 1 stycznia 2015 r.). Komisja Infrastruktury rozpatrzyła stanowisko Senatu 10 czerwca 2014 r. i rekomenduje przyjęcie części poprawek. Sprawozdanie komisji przedstawi poseł Leszek Aleksandrzak.
Sejm będzie także pracować nad senackimi poprawkami do nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym. Ustawa ma usprawnić i przyspieszyć inwestycje kolejowe oraz umożliwić szybsze dopuszczanie pociągów do użytku publicznego. Zgodnie z nowelizacją wojewoda wydając decyzję o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej nie będzie sprawdzał wniosku PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. pod kątem zgodności z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Jednocześnie wniosek dotyczący terenów nieobjętych aktualnymi planami zagospodarowania przestrzennego będzie musiał zawierać opinię właściwego wojewody, marszałka województwa oraz starosty. Ustawa przewiduje też, że dokumentacja składana do prezesa Urzędu Transportu Kolejowego w sprawie dopuszczania pojazdów kolejowych do użytku będzie musiała być składana w postaci elektronicznej - bez możliwości jej modyfikacji. Ustawa zawiera też przepis przejściowy, który stanowi, że do momentu wejścia w życie ustawy, wszystkie złożone wnioski rozpatrywane będą na obecnie obowiązujących zasadach. Sejm uchwalił ustawę 30 maja 2014 r. Senat rozpatrzył nowelizację 12 czerwca 2014 r. i proponuje poprawki o charakterze doprecyzowującym.
W porządku obrad 70. posiedzenia Sejmu będzie też rozpatrzenie stanowiska Senatu w sprawie nowelizacji ustawy – Prawo energetyczne. Nowelizacja umożliwia przeprowadzenie prawnego rozdziału hurtowego i detalicznego obrotu energią przez Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo SA w sposób jak najmniej uciążliwy dla detalicznych klientów przedsiębiorstwa. Rozdział ma zlikwidować przewagę konkurencyjną PGNiG nad innymi uczestnikami rynku, którzy nie prowadzą sprzedaży energii jednocześnie w hurcie i detalu. Dzięki ustawie w związku z rozdziałem sprzedaży hurtowej i detalicznej nie będzie trzeba podpisywać nowych umów z dotychczasowymi klientami detalicznymi PGNiG. Spółka będzie miała 3 miesiące na poinformowanie klientów o zmianach. Klienci będą mieli 30 dni od otrzymania tej informacji na wypowiedzenie umów bez konieczności ponoszenia kosztów lub wypłaty odszkodowań. Nowelizacja ma zapewnić odbiorcom końcowym gwarancję bezpieczeństwa dostaw oraz należytą ochronę ich interesów. Ponadto ustawa umożliwia zrealizowanie przez PGNiG tzw. obliga gazowego, czyli sprzedaży części gazu przez giełdę. Wydzielona wskutek nowelizacji spółka odpowiedzialna za handel detaliczny surowcem będzie mogła go kupować od PGNiG za pośrednictwem giełdy. Sejm uchwalił nowelizację 30 maja 2014 r., a 12 czerwca 2014 r. Senat wprowadził do niej poprawki doprecyzowujące. Jedna z nich umożliwia wyodrębnionemu przedsiębiorstwu wejście w prawa i obowiązki, zwłaszcza podatkowe, spółki matki. Senackie poprawki dotyczą też m.in. obowiązków wynikających z kodeksu cywilnego, które w pełni mają przejść na wyodrębnioną spółkę.
Sejm przeprowadzi pierwsze czytanie poselskiego projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (druk nr 2414). Celem projektu jest podniesienie tzw. kwoty wolnej od podatku. Obecnie wynosi ona 556,02 zł, co oznacza, że podatku PIT nie płacą osoby osiągające dochód w wysokości nie większej niż 3091 zł rocznie. Wnioskodawcy proponują, by z podatku PIT były zwolnione osoby o dochodach nieprzekraczających minimum egzystencji. Oznacza to, że np. w 2014 r. kwota wolna od podatku wyniosłaby 1125,60 zł. Kwota wolna od podatku była obliczana jako 18 proc. z dwunastokrotności tzw. średniorocznego minimum egzystencji dla jednoosbowego gospodarstwa pracowniczego. Dane takie ogłasza Instytut Pracy i Spraw Socjalnych – placówka nadzorowana przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej. Zgodnie z projektem dane te byłyby publikowane także na stronie internetowej Ministerstwa Finansów. Do wyznaczenia kwoty wolnej od podatku stosowane byłoby minimum egzystencji sprzed dwóch lat. Np. w 2014 r. brany byłby pod uwagę wskaźnik z 2012 r. Wnioskodawcy proponują, by ustawa weszła w życie 1 stycznia 2015 r. Projekt wpłynął do Sejmu 1 kwietnia 2014 r. z inicjatywy grupy posłów KP Twój Ruch. 27 maja 2014 r. projekt został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. W pracach nad projektem wnioskodawców reprezentuje poseł Łukasz Gibała.
W pierwszym czytaniu Izba rozpatrzy ponadto poselski projekt nowelizacji ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego. Według wnioskodawców projekt ma ograniczyć przewlekłość postępowań administracyjnych. W tym celu nakłada na organy administracji publicznej obowiązek sporządzania bardziej szczegółowych niż dotąd tzw. metryk spraw, przekazywania ich organom zwierzchnim oraz przewiduje kary finansowe za opóźnienia w prowadzeniu postępowań. Wnioskodawcy proponują, by za niezałatwienie sprawy w terminie organy administracji publicznej rozpatrujące sprawę w pierwszej instancji płaciły 500 zł kary za każdy dzień zwłoki. Wpływy z kar mają stanowić dochód budżetu państwa. Do terminów załatwienia sprawy, których przekroczenie powoduje obowiązek ukarania organu, nie byłyby wliczane m.in. okresy zawieszenia postępowania oraz opóźnień spowodowanych z winy strony lub z przyczyn niezależnych od organu. Kary byłyby wymierzane przez organ wyższego stopnia. Autorzy proponują też, by w pierwszym tygodniu każdego miesiąca metryki spraw były przekazywane organom wyższe
:: Komentarze