:: Rozpoczyna się 64. posiedzenie Sejmu RP

19.03.2014

Rozpoczyna się 64. posiedzenie Sejmu RP

W trakcie trzydniowych obrad plenarnych posłowie będą pracowali m.in. nad prezydenckim projektem nowelizacji prawa wodnego, który ma ułatwić budowę dróg rowerowych i szlaków dla pieszych na wałach przeciwpowodziowych i obszarach szczególnego zagrożenia powodzią. Sejm zajmie się także poselskim projektem nowelizacji ustawy o systemie oświaty, przewidującym m.in. możliwość zatrudnienia w szkołach podstawowych, specjalnych i integracyjnych osób, które będą wspierać nauczycieli prowadzących zajęcia. W porządku obrad znalazły się także dwa poselskie projekty zmian w Kodeksie rodzinnym i opiekuńczym, których celem jest wyeliminowanie możliwości ograniczenia i pozbawienia władzy rodzicielskiej wyłącznie z powodu złej sytuacji materialnej rodziny. Posłowie zajmą się także projektami zmian w kodeksie pracy, dotyczącymi wprowadzenia zakazu handlu we wszystkie niedziele oraz zobowiązania pracodawców do potwierdzania pracownikom na piśmie istotnych warunków umowy o pracę przed rozpoczęciem pracy. Sejm rozpatrzy też poselskie projekty zaostrzające kary za prowadzenie pojazdów pod wpływem alkoholu.

Posiedzenie rozpoczęło się od złożenia ślubowania poselskiego przez posłankę Teresę Świło. Objeła ona mandat po pośle Tomaszu Smolarzu, który 12 marca 2014 r. został wojewodą dolnośląskim.
 
Ponadto Izba dokona wyboru uzupełniającego członka Trybunału Stanu. Wybór jest dokonywany w związku ze śmiercią członka Trybunału Stanu, senatora Zbigniewa Romaszewskiego. Kandydatem na jego miejsce jest prof. dr hab. Lech Morawski, pracownik naukowy UMK w Toruniu. Kandydatura została zgłoszona 14 marca 2014 r. przez grupę posłów KP PiS. Przedstawicielem wnioskodawców jest poseł Mariusz Błaszczak. Wybór członków TS następuje bezwzględną większością głosów.
 
Posłowie rozpatrzą w drugim czytaniu poselski projekt nowelizacji ustawy o odpadach. Celem nowelizacji jest umożliwienie zmiany decyzji o zamknięciu składowiska odpadów, wydanych na podstawie obowiązującej do stycznia 2013 r. ustawy z 27 kwietnia 2001 r. o odpadach. Ponieważ w niektórych przypadkach wskazane w tych decyzjach m.in. harmonogramy prac rekultywacyjnych wymagają aktualizacji, projekt wprowadza podstawę prawną do dokonania takich zmian. Nowelizacja ma umożliwić dokończenie prac rekultywacyjnych oraz skorzystanie ze środków funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej przeznaczonych na te prace. Projekt wpłynął do Sejmu 13 stycznia 2014 r. z inicjatywy grupy posłów KP PO. 4 lutego 2014 r. został skierowany do pierwszego czytania w Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Pierwsze czytanie projektu odbyło się 20 lutego 2014 r. Komisje przyjęły sprawozdanie, w którym wnoszą o przyjęcie projektu z poprawkami o charakterze redakcyjnym. Sprawozdawcą komisji będzie poseł Miron Sycz.
 
Sejm będzie pracować również w drugim czytaniu nad prezydenckim projektem nowelizacji ustawy – Prawo wodne. Projekt zezwala na poruszanie się rowerem wzdłuż wałów przeciwpowodziowych, a także ułatwia wyznaczanie turystycznych szlaków rowerowych i pieszych na wałach przeciwpowodziowych i obszarach szczególnego zagrożenia powodzią. Propozycja zawarta w nowelizacji określa m.in. specjalną procedurę zgłoszenia budowy drogi rowerowej oraz wyznaczenia szlaku turystycznego rowerowego i pieszego na obszarach szczególnego zagrożenia powodzią. Przedsięwzięcie takie będzie wymagać zgłoszenia dyrektorowi regionalnego zarządu gospodarki wodnej oraz dołączenia odpowiednich dokumentów. W przypadku budowy drogi dla rowerów oraz wytyczenia szlaku turystycznego rowerowego i pieszego na wałach przeciwpowodziowych będzie wymagane odpowiednie zgłoszenie do marszałka województwa i dołączenie wymaganych dokumentów. Projekt wpłynął do Sejmu 14 sierpnia 2013 r. z inicjatywy prezydenta. 27 sierpnia 2013 r. został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. Pierwsze czytanie projektu miało miejsce 12 września 2013 r. Następnie projekt został skierowany do dalszych prac w Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa. W przyjętym 13 marca 2014 r.
sprawozdaniu komisja proponuje przyjąć projekt z poprawkami dotyczącymi m.in. rozbudowania kategorii robót budowlanych o przebudowę drogi rowerowej. Ponadto komisja zaproponowała wydłużenie terminu wejścia w życie ustawy do 30 dni od jej ogłoszenia. Sprawozdawcą komisji będzie posłanka Ewa Wolak.
 
Sejm rozpatrzy w drugim czytaniu rządowy projekt nowelizacji ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji. Projekt umożliwia samorządom lub związkom jednostek samorządu terytorialnego nieodpłatne przejmowanie spółek Skarbu Państwa, które powstały w innym trybie niż komercjalizacja, tj. przekształcenie przedsiębiorstwa państwowego w spółkę handlową. Obecnie komunalizacja, czyli przekazywanie mienia Skarbu Państwa samorządom, jest możliwa tylko w przypadku skomercjalizowanych spółek. Rząd wskazuje, że niektóre spółki z udziałem Skarbu Państwa - z uwagi na ich profil działania (np. zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności) - nie mogą kierować się wyłącznie optymalizacją zysków. Z tej przyczyny ich pełna prywatyzacja (przekazanie państwowego mienia prywatnym właścicielom) jest niecelowa. Jednak, zdaniem Rady Ministrów, spółki takie będą mogły wykonywać swoje zadania znacznie efektywniej pod nadzorem lokalnego samorządu. Rząd podkreśla, że już obecnie komunalizacja jest istotną formą realizacji planów przekształceń własnościowych. Ponadto projekt zakłada, że w przypadku sprzedaży przejętej spółki innemu inwestorowi samorząd będzie musiał w ciągu 3 miesięcy od uzyskania przychodów z tego tytułu przekazać ich część na fundusze celowe: reprywatyzacji, restrukturyzacji przedsiębiorców, Skarbu Państwa oraz nauki i technologii polskiej. Rząd przyjął projekt 29 października 2013 r. Do Sejmu wpłynął on 6 listopada 2013 r. Pierwsze czytanie odbyło się 12 marca 2014 r. w Komisji Skarbu Państwa, która wniosła o przyjęcie projektu bez poprawek. Sprawozdawcą komisji będzie poseł Łukasz Tusk.
 
Drugie czytanie poselskiego projektu nowelizacji ustawy o systemie oświaty to kolejny punkt posiedzenia Izby. Głównym celem projektu jest wzmocnienie systemu opieki szkolnej nad dziećmi szkół podstawowych oraz specjalnych i integracyjnych. Propozycja nowelizacji zawiera m.in. nowe regulacje dotyczące świetlic szkolnych i tzw. nauczycieli wspomagających. Zmienia też zasady odraczania obowiązku szkolnego. Zaproponowane zmiany umożliwiają zatrudnienie w szkołach podstawowych, specjalnych i integracyjnych osób, które będą wspierać nauczyciela prowadzącego zajęcia dydaktyczne, wychowawcze, opiekuńcze lub świetlicowe. Osoby takie będą musiały legitymować się wykształceniem na poziomie wymaganym w przypadku nauczycieli szkoły podstawowej oraz przygotowaniem pedagogicznym. Będą zatrudniane przez gminy na podstawie przepisów Kodeksu Pracy. Ponadto projekt upraszcza procedurę odraczania obowiązku szkolnego. Zaproponowana zmiana zakłada, że odroczenie obowiązku szkolnego 6-latków będzie następowało, zgodnie z opinią publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, do końca roku kalendarzowego, w którym dziecko ukończy 6 lat. Ponadto zmiany przenoszą z poziomu rozporządzenia do ustawy przepisy dotyczące świetlic szkolnych. Zgodnie z projektem zajęcia świetlicowe organizowane będą przez szkołę m.in. na wniosek rodziców, a pod opieką jednego nauczyciela będzie mogło przebywać nie więcej niż 25 uczniów. Projekt wpłynął do Sejmu 28 stycznia 2014 r. z inicjatywy grupy posłów KP PO. 11 lutego 2014 r. został skierowany do pierwszego czytania w Komisjach: Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. 20 lutego 2014 r. komisje przeprowadziły pierwsze czytanie projektu i skierowały go do dalszych prac w podkomisji. 13 marca 2014 r. Komisje przyjęły sprawozdanie, w którym wnoszą o uchwalenie projektu ustawy z poprawkami. Komisje zaproponowały m.in. określenie osób wspierających nauczycieli asystentami nauczycieli oraz doprecyzowanie, że będą oni zatrudniani w celu wsparcia pedagogów podczas zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. Ponadto do projektu zostały zaproponowane liczne zmiany legislacyjne i redakcyjne. Sprawozdawcą komisji będzie posłanka Krystyna Szumilas.
 
Rozpatrzenie w łącznej dyskusji dwóch poselskich projektów nowelizacji Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego to kolejne punkty 64. posiedzenia Sejmu.
 
Wniesiony przez grupę posłów KP PiS projekt nowelizacji ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz o zmianie niektórych innych ustaw ma na celu ochronę dzieci przed odbieraniem ich rodzicom tylko dlatego, że rodzina żyje w biedzie. Niemożliwe ma być pozbawienie lub zawieszenie władzy rodzicielskiej, a także umieszczenie dziecka w rodzinie zastępczej, rodzinnym domu dziecka albo w instytucjonalnej pieczy zastępczej wyłącznie z powodu trwałej przeszkody niezawinionej przez rodziców, w tym z uwagi na trudną sytuację materialną. Wnioskodawcy postulują, aby w rozstrzygnięciach dotyczących stosunków rodzinnych była brana pod uwagę nie tylko władza rodzicielska, ale także by chroniona była miłość rodziców do dziecka i dziecka do rodziców. Projekt reguluje także tzw. opiekę naprzemienną, polegającą na pozostawaniu dziecka na zmianę pod opieką obojga rodziców.
 
Projekt wpłynął do Sejmu 17 stycznia 2014 r. 4 marca 2014 r. został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. Uzasadnienie przedstawi posłanka Małgorzata Sadurska.
 
Wsparty podpisami grupy posłów KP SP projekt nowelizacji Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego wprowadza zakaz pozbawiania, ograniczania i zawieszania władzy rodzicielskiej tylko ze względu na złą sytuację materialną rodziny, jeśli rodzice poprawnie wypełniają inne obowiązki rodzicielskie. W ocenie wnioskodawców projekt jest próbą reakcji na ujawniony w ostatnich latach problem braku wystarczającej dbałości o dobro rodziny, z którym związana jest zbędna ingerencja organów państwowych w jej funkcjonowanie. Projekt wpłynął do Sejmu 23 stycznia 2014 r. z inicjatywy grupy posłów KP Solidarna Polska. 4 marca 2014 r. został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. Uzasadnienie przedstawi poseł Arkadiusz Mularczyk.
Posłowie zajmą się także w pierwszych czytaniach trzema projektami nowelizacji Kodeksu pracy.
Propozycja wniesiona przez grupę posłów KP PiS, wsparta podpisami parlamentarzystów z innych klubów oraz posłów niezrzeszonych, zakłada wprowadzenie generalnego zakazu pracy w sklepach we wszystkie niedziele. Obecnie zakaz ten dotyczy wyłącznie tych niedziel, w które przypada święto. Zgodnie z obowiązującymi przepisami praca w pozostałe niedziele w placówkach handlowych jest dozwolona przy wykonywaniu prac koniecznych ze względu na ich użyteczność społeczną i codzienne potrzeby ludności. Jednocześnie autorzy proponują uzupełnienie istniejącego w Kodeksie katalogu prac, których wykonywanie jest dozwolone w niedziele i święta o pracę na stacjach benzynowych. Projekt wpłynął do Sejmu 24 maja 2013 r. 4 czerwca 2013 r. wnioskodawcy złożyli autopoprawkę. 26 lipca 2013 r. projekt został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. W pracach nad projektem wnioskodawców reprezentuje poseł Robert Telus.
 
W łącznej dyskusji nad tym projektem odbędzie się debata nad obywatelskim projektem ustawy „WOLNA NIEDZIELA” o zmianie ustawy – Kodeks pracy. Projekt zakłada wprowadzenie generalnego zakazu pracy w sklepach we wszystkie niedziele. 19 września 2013 r. wpłynęło do Marszałka Sejmu zawiadomienie o utworzeniu Komitetu Inicjatywy Ustawodawczej Ustawy „WOLNA NIEDZIELA” o zmianie ustawy – Kodeks pracy. 1 października 2013 r. Marszałek Sejmu przyjął zawiadomienie o utworzeniu komitetu. 2 stycznia 2014 r. Komitet złożył projekt wraz z wykazem podpisów popierających go obywateli. 4 lutego 2014 r. projekt został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. Projekt uzasadni pełnomocnik Komitetu Krzysztof Steckiewicz.
 
Ostatnia z rozpatrywanych na bieżącym posiedzeniu propozycji nowelizacji Kodeksu pracy, wniesiona przez grupę posłów KP PiS, zawiera propozycje, które powinny przyczynić się do wzmocnienia ochrony praw pracowniczych i zwiększenia wykrywania przez Państwową Inspekcje Pracy zjawiska tzw. pracy na czarno. Wnioskodawcy proponują, by w przypadkach, kiedy umowa o pracę nie została zawarta na piśmie, pracodawca musiał potwierdzić na piśmie jej najważniejsze zapisy jeszcze przed rozpoczęciem przez pracownika pracy. Chodzi o potwierdzenie m.in. rodzaju umowy i jej warunków, np. wysokości wynagrodzenia. W obowiązujących przepisach pracodawca musi to zrobić najpóźniej w dniu rozpoczęcia pracy przez pracownika. Projekt wpłynął do Sejmu 14 stycznia 2014 r. 4 marca 2014 r. projekt został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. W pracach nad projektem wnioskodawców reprezentuje poseł Janusz Śniadek.
 
Pierwsze czytanie senackiego projektu ustawy o petycjach to kolejny punkt 64. posiedzenia Sejmu. Projekt określa procedury składania i rozpatrywania petycji, czyli realizacji uprawnienia wynikającego z Konstytucji. Izba druga proponuje, by przedmiotem petycji mogło być żądanie ustanowienia lub zmiany przepisów prawa, podjęcia decyzji lub innego działania w sprawie dotyczącej podmiotu wnoszącego petycję, życia zbiorowego lub wartości wymagających szczególnej ochrony w imię dobra wspólnego. Zgodnie z projektem petycję będzie można złożyć w formie pisemnej lub elektronicznej. W tej samej formie wnoszący petycję będzie informowany o sposobie jej załatwienia. Petycja powinna zawierać m.in. imię i nazwisko lub nazwę wnoszącego ją podmiotu oraz wskazanie jej celu. Petycja będzie musiała mieścić się w zakresie działań i kompetencji rozpatrującego ją podmiotu. Podmiot rozpatrujący petycję (lub obsługujący go urząd) będzie miał obowiązek zamieszczania na stronie internetowej informacji zawierających m.in. zwięzły opis treści petycji oraz jej skan. Zgodnie z propozycjami wnioskodawcy petycja powinna być rozpatrzona bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia. Petycje złożone do Sejmu lub Senatu będą rozpatrywane przez odpowiednie komisje sejmowe lub senackie. Projekty ustaw, które powstały w związku z rozpatrzeniem petycji przez komisję sejmową lub senacką, nie będą podlegały zasadzie dyskontynuacji. Oznacza to, że prace nad nimi będą kontynuowane pomimo zakończenia kadencji parlamentu. 18 grudnia 2013 r. Senat podjął uchwałę o wniesieniu projektu do Sejmu. Projekt wpłynął do Sejmu 20 grudnia 2013 r. 11 lutego 2014 r. został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. Projekt uzasadni senator Mieczysław Augustyn.
Izba rozpatrzy w pierwszym czytaniu poselski projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawcy proponują ustawowe upoważnienie ministra finansów do wydania rozporządzenia, w którym miałby on określić transakcje lub kategorie podatników, dla których obowiązek zapłaty podatku VAT powstawałby dopiero po uregulowaniu należności przez odbiorcę towaru lub usługi. Oznacza to wprowadzenie do przepisów nowego wyjątku od generalnej zasady, zgodnie z którą obowiązek zapłaty podatku powstaje już w momencie dostarczenia towarów lub wykonania usługi. Ponadto, nabywca towaru lub usługi zalegający z opłaceniem faktury (za transakcje określone w rozporządzeniu ministra) nie będzie mógł pomniejszyć podatku naliczonego, aż do dnia uregulowania płatności względem sprzedającego. Przepis ten będzie dotyczył podatników, których roczny obrót nie przekroczył w poprzednim roku podatkowym 500 tys. euro. Obecnie obowiązuje tzw. ulga na złe długi (art. 89a ustawy o VAT). Dotyczy ona podatników, których faktury za sprzedane towary lub wykonane usługi nie zostały opłacone. Zgodnie z obowiązującymi przepisami taki przedsiębiorca ma prawo do skorygowania podstawy opodatkowania oraz podatku o te wierzytelności, od których terminu płatności upłynęło 150 dni. Wnioskodawcy są zdania, że obecne przepisy prowadzą do zmniejszenia efektywności firm, ich kłopotów finansowych i często upadłości. Projekt wpłynął do Sejmu 30 lipca 2012 r. jako inicjatywa ustawodawcza grupy posłów KP PiS. 10 marca 2013 r. wnioskodawcy złożyli autopoprawkę do projektu.. 6 lutego 2014 r. Komisja Ustawodawcza uznała projekt za dopuszczalny. 11 lutego 2014 r. został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. Uzasadnienie przedstawi poseł Mariusz Orion Jędrysek.
 
Posłowie zajmą się także w pierwszych czytaniach dwiema poselskimi propozycjami nowelizacji przepisów, których celem jest zaostrzenie odpowiedzialności za prowadzenie pojazdów pod wpływem alkoholu lub narkotyków.
 
Poselski projekt nowelizacji Kodeksu karnego, wniesiony przez grupę posłów PiS, zakłada m.in. podwyższenie kar za takie czyny, zniesienie w niektórych przypadkach możliwości orzeczenia kary w zawieszeniu oraz wprowadzenie możliwości konfiskaty pojazdów. Zgodnie z projektem, za samo prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu lub narkotyków ma grozić od 3 miesięcy do 5 lat więzienia. Za nieumyślne spowodowanie katastrofy komunikacyjnej albo wypadku ze skutkiem śmiertelnym lub ciężkim uszczerbkiem na zdrowiu ofiar będzie groziło od roku do 10 lat więzienia. Wnioskodawcy proponują, by za popełnienie w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem narkotyków najpoważniejszych przestępstw komunikacyjnych nie było możliwe orzeczenie kary więzienia w zawieszeniu. Dotyczy to sprawców, którzy, nawet nieumyślnie, spowodowali katastrofę lądową lub wypadek ze skutkiem śmiertelnym lub ciężkimi obrażeniami ofiar. Autorzy proponują ponadto, by przestępstwem stało się prowadzenie pojazdu przez osoby, wobec których orzeczono zakaz prowadzenia pojazdów m.in. za wcześniejszą jazdę po pijanemu lub pod wpływem środków odurzających bądź ucieczkę z miejsca wypadku. Proponują, by groziła za to grzywna, ograniczenie wolności lub do 2 lat więzienia. Projekt wprowadza ponadto możliwość konfiskaty pojazdów sprawców wypadków i katastrof z ofiarami śmiertelnymi, spowodowanych w stanie nietrzeźwości lub odurzenia. Jeżeli pojazd nie był własnością sprawcy, projekt zakłada orzeczenie przepadku jego równowartości. Projekt wpłynął do Sejmu 3 stycznia 2014 r. 21 lutego 2014 r. został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. Wnioskodawców reprezentuje poseł Andrzej Duda.
 
Propozycja grupy posłów KP PSL, którzy wnieśli projekt nowelizacji Kodeksu karnego oraz niektórych innych ustaw, przewiduje zmiany w kodeksach: karnym, wykroczeń oraz postępowania w sprawach o wykroczenia, a także w ustawie o kierujących pojazdami. Projekt zaostrza odpowiedzialność karną oraz odpowiedzialność za wykroczenia w związku z kierowaniem pojazdem mechanicznym pod wpływem alkoholu. Wnioskodawcy proponują obowiązkowe podawanie przez sąd do publicznej wiadomości informacji o wyrokach skazujących za jazdę w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka odurzającego. Ponadto projekt zaostrza kary za jazdę pod wpływem alkoholu lub środka odurzającego. Ma za to grozić grzywna nie mniejsza niż 240 stawek dziennych, kara ograniczenia wolności nie krótsza niż 6 miesięcy lub kara więzienia od 3 miesięcy do 5 lat. Wnioskodawcy proponują także podniesienie kar wobec recydywistów. Osobie, która została wcześniej prawomocnie skazana za jazdę w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem narkotyków albo skazana m.in. za spowodowanie katastrofy komunikacyjnej lub wypadku, będzie groziło od 6 miesięcy do 8 lat więzienia. W projekcie jest także kilka propozycji zmian w Kodeksie wykroczeń. Projekt zaostrza m.in. karę za prowadzenie pojazdu mechanicznego po użyciu alkoholu lub podobnie działającego środka oraz prowadzenie na drodze publicznej w stanie nietrzeźwości pojazdu innego niż mechaniczny. Za te wykroczenia ma grozić kara ograniczenia wolności od 2 do 6 miesięcy lub kara grzywny od 2400 do 10000 zł. Z kolei za prowadzenie w stanie po użyciu alkoholu na drodze publicznej pojazdu innego niż mechaniczny (np. roweru lub zaprzęgu konnego) ma grozić kara ograniczenia wolności od 2 do 6 miesięcy lub grzywna od 500 do 5.000 zł. Projekt zakłada ponadto, że grzywna za prowadzenie pojazdu bez prawa jazdy lub innego równorzędnego dokumentu nie będzie mogła być niższa niż 1.000 zł. Autorzy proponują także podwyższenie maksymalnych kwot mandatów. Będą one mogły wynieść do 1.000 zł, a w przypadku popełnienia jednym czynem dwóch lub więcej wykroczeń – do 2.000 zł. W ustawie o kierujących pojazdami autorzy proponują m.in. dodanie przepisu, w myśl którego kierujący motorowerem, pojazdem silnikowym lub tramwajem, prawomocnie skazani za kierowanie pojazdem w stanie nietrzeźwości, będą zobowiązani do odbycia na swój koszt terapii uzależnień od alkoholu. Projekt wpłynął do Sejmu 10 stycznia 2014 r. 4 marca 2014 r. projekt został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. Uzasadnienie proponowanych rozwiązań przedstawi poseł Bartłomiej Bodio.
Sejm zajmie się także w pierwszym czytaniu poselską propozycją nowelizacji ustawy – Kodeks postępowania cywilnego. Projekt ma usprawnić funkcjonowanie tzw. protokołu elektronicznego, czyli nagrania obrazu i dźwięku z przebiegu rozpraw. Protokół elektroniczny funkcjonuje w procedurze cywilnej od połowy 2010 r. Zdaniem autorów projektu proponowane regulacje ułatwią korzystanie z protokołu elektronicznego oraz rozwiążą problemy, które powstały w praktyce jego stosowania. Projekt jest odpowiedzią na postulaty zgłaszane przez sędziów, adwokatów i radców prawnych. Posłowie proponują modyfikację przepisów dotyczących udostępniania informacji o sprawach. Dokumenty będą mogły być udostępniane za pomocą systemu teleinformatycznego, czyli drogą elektroniczną. Ponadto strony będą mogły otrzymać – co do zasady - z akt sprawy zarówno zapis obrazu, jak i dźwięku. Posłowie proponują ponadto, by przewodniczący mógł zarządzić sporządzenie transkrypcji całości lub części protokołu sporządzonego w formie nagrania przebiegu rozprawy. W przypadku nagrywanych posiedzeń projekt dopuszcza możliwość wygłoszenia ustnego uzasadnienia. Strony, które zażądają jego doręczenia, otrzymają odpis wyroku wraz z transkrypcją uzasadnienia. Kolejna proponowana zmiana ma usprawnić przebieg rozprawy apelacyjnej. Obecnie zaczyna się ona od sprawozdania sędziego, który przedstawia sprawę z uwzględnieniem zarzutów i wniosków zawartych w apelacji. Projekt przewiduje, że w przypadku nieobecności stron lub za ich zgodą sąd będzie mógł odstąpić od tego sprawozdania. Projekt wpłynął do Sejmu 11 grudnia 2013 r. jako inicjatywa ustawodawcza grupy posłów KP Platforma Obywatelska. 11 lutego 2014 r. projekt został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. Projekt uzasadni poseł Witold Pahl.
 
Podczas bieżącego posiedzenia Sejmu izba rozpatrzy także w pierwszym czytaniu poselski projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw dotyczących przekształceń własnościowych nieruchomości. Projekt wprowadza obowiązek zbycia do końca 2014 r., na rzecz uprawnionych najemców, pracowniczych mieszkań zakładowych, powstałych przy udziale zakładowego funduszu mieszkaniowego i dotacji z budżetu państwa. Wspólnota mieszkaniowa zakładowego budynku mieszkalnego, w którym znajdują się pracownicze lokale, ma nabyć nieodpłatnie i z mocy prawa stać się, z dniem l stycznia 2015 r. właścicielem tego budynku wraz z gruntami, mieszkaniami i towarzyszącymi obiektami infrastruktury technicznej.
 
Proponowane przepisy nakładają obowiązek sprzedaży zakładowych lokali na warunkach preferencyjnych. Nabycie własności mieszkania od Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego miałoby nastąpić po cenie rynkowej określonej przez rzeczoznawcę majątkowego, jednak na wniosek osoby uprawnionej cena mieszkania będzie mogła zostać obniżona o 6 proc. za każdy rok pracy osoby uprawnionej i o 3 proc. za każdy rok najmu tego mieszkania. Łączna obniżka nie powinna przekroczyć 95 proc. ceny rynkowej. Cena będzie mogła zostać również rozłożona na raty płatne w okresie do 10 lat. Jeśli osobą uprawnioną będzie emeryt, rencista lub wdowa (wdowiec) po nim (po niej) cena nabycia mieszkania zostanie ustalona na 5 proc. jego wartości. Projekt wpłynął do Sejmu 17 kwietnia 2013 r. jako inicjatywa ustawodawcza grupy posłów KP Sojusz Lewicy Demokratycznej. 11 lutego 2014 r. został skierowany do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu. Uzasadnienie projektu przedstawi poseł Piotr Chmielowski.
 
Izba zapozna się także z przedstawioną przez Radę Ministrów informacją o stanie lasów oraz o realizacji „Krajowego Programu Zwiększania Lesistości” w 2012 r. wraz ze stanowiskiem Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa. Zgodnie z dokumentem na koniec 2012 r. powierzchnia lasów w Polsce wynosiła 9164 tys. ha, co odpowiada lesistości 29,3 proc. Około 20 proc. ogólnej powierzchni lasów, tj. 1809 tys. ha nie stanowiło własności Skarbu Państwa. Z tej liczby 1725 tys. ha było lasami prywatnymi. W informacji zawarte są statystyki dotyczące m.in. zalesiania, wielkości zasobów drzewnych z podziałem na województwa oraz przychodów ze sprzedaży drewna. W dokumencie są także m.in. dane dotyczące powierzchni leśnej w parkach narodowych. Autorzy dokumentu zwracają uwagę, że na skutek zmian klimatu nasila się występowanie klęsk przyrodniczych. Wskazują ponadto na konieczność bieżącego monitorowania poziomu szkód łowieckich w uprawach rolnych i drzewostanach oraz konieczność elastycznego reagowania na jego wzrost przez korektę rocznych planów łowieckich. Dokument wpłynął do Sejmu 31 grudnia 2013 r. 15 stycznia 2014 r. został skierowany do Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa. 6 lutego 2014 r. komisja przyjęła sprawozdanie, w którym wnosi o przyjęcie dokumentu. Sprawozdanie komisji przedstawi poseł Henryk Siedlaczek.
 
W bloku głosowań Izba przeprowadzi trzecie czytanie rządowego projektu ustawy o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych. Projekt, obejmujący 91 profesji: 82 techniczne i 9 finansowych, stanowi drugi etap otwierania dostępu do zawodów regulowanych poprzez ograniczenie lub likwidację obecnych wymogów. Rząd wskazuje, że nadmierne regulowanie zawodów związanych z rachunkowością oraz profesji architekta i inżyniera niekorzystnie wpływa na konkurencyjność oraz innowacyjność gospodarki i obniża poziom zatrudnienia w tych sektorach. Na liście profesji objętych projektem są m.in. różnej specjalności architekci, a także inżynierowie - budownictwa, inżynierii środowiska, górnictwa i geologii, inżynierii wojskowej, telekomunikacji, elektrotechnicy, energetycy, transportu, elektroniki i telekomunikacji, inżynierii naftowej i gazowniczej. Deregulacja obejmie również np. urbanistów, rzeczoznawców samochodowych oraz diagnostów uprawnionych do wykonywania badań technicznych pojazdów. Uwolnione mają być też zawody lotnicze, np. pilot samolotowy zawodowy i liniowy, pilot śmigłowcowy zawodowy i liniowy, pilot balonu wolnego, pilot szybowcowy, radiooperator pokładowy, technik-mechanik lotniczy, technik awionik, dyspozytor lotniczy, mechanik pokładowy, skoczek spadochronowy czy nawigator lotniczy. Drugi etap deregulacji ma objąć też kilka profesji rynku finansowego, tj. osoby zajmujące się usługowym prowadzeniem ksiąg rachunkowych, doradców podatkowych, brokerów i agentów ubezpieczeniowych, aktuariuszy, agentów celnych, biegłych rewidentów, przyjmujących zakłady wzajemne i prowadzących kolektury gier liczbowych. Rząd przyjął projekt 25 czerwca 2013 r. Rządowa propozycja wpłynęła do Sejmu 17 lipca 2013 r. Pierwsze czytanie odbyło się 23 lipca 2013 r. na posiedzeniu Sejmu. Następnie projekt trafił do Komisji Nadzwyczajnej do spraw związanych z ograniczaniem biurokracji. 24 września 2013 r. odbyło się wysłuchanie publiczne dotyczące projektu. 19 lutego 2014 r. komisja przyjęła projekt z poprawkami. W drugim czytaniu, które odbyło się 12 marca 2014 r., zostały zgłoszone kolejne poprawki do projektu. Postulowane zmiany dotyczą m.in. odejścia od propozycji likwidacji obowiązkowego samorządu urbanistów oraz skrócenia praktyki zawodowej wymaganej do uzyskania uprawnień budowlanych. Wniesione zostały również poprawki o charakterze legislacyjnym oraz redakcyjnym.
 
W bloku głosowań przeprowadzone zostanie ponadto trzecie czytanie poselskiego projektu nowelizacji ustawy o bezpieczeństwie morskim. Wnioskodawcy proponują zmiany w załączniku do ustawy, określającym wysokość opłat m.in. za egzaminy dla marynarzy, a także np. za przeprowadzanie inspekcji statków, wystawianie certyfikatów. Opłaty mają być wyrażone w złotych polskich – dotychczas były wyrażone w jednostkach taryfowych, stanowiących równowartość 0,2 tzw. SDR - Specjalnych Praw Ciągnienia, czyli umownej jednostki rozrachunkowej, której wartość jest określana na podstawie kursu koszyka walut, w skład którego wchodzi dolar amerykański, euro, jen i funt szterling. Projekt zakłada ponadto urealnienie opłat za egzaminy, tak aby ich wysokość odzwierciedlała rzeczywiste koszty ponoszone przez Centralną Morską Komisję Egzaminacyjną. Projekt dostosowuje także nazwy egzaminów do brzmienia obowiązujących przepisów. Projekt wpłynął do Sejmu 22 listopada 2013 r. jako inicjatywa ustawodawcza grupy posłów KP PO. 23 stycznia 2014 r. został skierowany do pierwszego czytania w Komisji Infrastruktury. Na posiedzeniu 19 lutego 2014 r. komisja rozpatrzyła projekt, proponując wprowadzenie poprawek. 12 marca 2014 r. odbyło się drugie czytanie projektu, podczas którego zostały zgłoszone dwie poprawki, które mają na celu zachowanie dotychczasowych stawek za egzaminy i certyfikaty morskie. Komisja Infrastruktury rekomenduje ich odrzucenie. Sprawozdanie przedstawi poseł Arkadiusz Litwiński.
 
Posłowie rozstrzygną też w głosowaniach o dalszych losach dwóch projektów nowelizacji ustawy o Policji i niektórych innych ustaw. Pierwsze czytania obu projektów odbyły się 14 marca 2014 r. W dyskusji zostały zgłoszone wnioski o ich odrzucenie w pierwszym czytaniu.
 
Projekt poselski, wniesiony przez grupę posłów KP PiS, wyodrębnia ze struktury Komendy Głównej Policji Centralne Biuro Śledcze Policji, którego zadaniem ma być rozpoznawanie, zapobieganie i zwalczanie przestępczości zorganizowanej. Jak podkreślają wnioskodawcy, po raz pierwszy tego typu zadania zostaną przypisane Policji w ustawie, a nie w aktach wykonawczych. Projekt rządowy zakłada utworzenie nowej jednostki organizacyjnej Policji pod nazwą: Centralne Biuro Śledcze Policji, kierowanej przez Komendanta Centralnego Biura Śledczego Policji.
 
Izba wysłucha też informacji bieżącej w sprawie przyszłości rynku lotniczego w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem podmiotów państwowych lub podmiotów z udziałem Skarbu Państwa: Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze, Polskich Linii Lotniczych LOT SA, EuroLot SA oraz spółek, w których PLL LOT SA posiadał udziały lub akcje. O jej przedstawienie wnioskował KP Prawo i Sprawiedliwość.
 
Posłowie będą mieli także możliwość zadawania przedstawicielom rządu pytań m.in. w sprawie wirusa ASF zwanego afrykańskim pomorem świń, w sprawie braku nadzoru nad funkcjonowaniem ZUS, a także na temat przekraczania maksymalnego czasu dotarcia do chorego przez pogotowie ratunkowe w woj. małopolskim po wdrożeniu reformy likwidującej regionalne dyspozytornie pogotowia ratunkowego.
 
Źródło: sejm.gov.pl
Fot. K. Białoskórski 

:: Komentarze

:: facebook