:: „PO PIERWSZYM DZWONKU”
14.09.2013
Połowa września za nami, przywykliśmy już, ze dzieci znów chodzą do szkoły, ale warto przypomnieć co nowego przed nami.
Oprócz kontynuacji reformy edukacyjnej są m.in. propozycje dotyczące aktywności fizycznej - ruchowej uczniów. Ministerstwo Sportu uruchomiło pilotażowo cztery programy, które mają zwiększyć atrakcyjność lekcji wychowania fizycznego. Prócz „rozruszania” niechętnie ćwiczącej młodzieży, założeniem ministerialnych programów jest odpowiednia troska o sportowe talenty, które ujawniają się najczęściej w szkole podstawowej/gimnazjum. Najważniejsza jest jednak zdrowotna profilaktyka, bowiem sport jest dobrym nawykiem na całe życie! To obszar edukacji traktowany nieco po macoszemu. Niesłusznie. Wyniki badań naukowców są bowiem bezlitosne: pokolenie naszych dzieci będzie zapewne żyło o pięć lat krócej niż rodzice, właśnie ze względu na brak ruchu. Najwyższa pora potraktować temat sportu z należytą powagą – z myślą o przyszłości.
Nacisk na edukację sportową to tylko jeden z obszarów zmian. Współczesna szkoła nie może stać w miejscu. System doskonalenia musi być obecny zarówno w pracy szkół jak i nauczycieli. Jest to konieczne, by sprostać wyzwaniom, jakie stoją przed nowoczesną edukacją. Stąd szereg projektów realizowanych przez powiaty na rzecz nowego systemu doskonalenia kadry nauczycielskiej i wspierania pracy placówek oświatowych, m.in. „Otwarta szkoła”, „Cyfrowa szkoła” czy „Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły”. W ramach tego projektu przeprowadzone zostaną m.in. szkolenia i warsztaty, które pomogą budować lepszą współpracę całego środowiska szkolnego w myśl zasady dzielenia się „dobrymi praktykami”. Tylko odpowiednia współpraca rodziców, uczniów i nauczycieli może zaowocować stworzeniem najlepszego dla naszych dzieci środowiska do rozwoju i edukacji.
Wiadomo, że wyposażenie ucznia jest sporym obciążeniem dla domowego budżetu. Dlatego rząd dofinansowuje wyprawki w ramach programu „Wyprawka szkolna”. Programem objęci zostali uczniowie pierwszych roczników uczących się zgodnie z nową podstawą programową oraz uczniowie klas najmłodszych: I-III szkół podstawowych. Dla uczniów klas pierwszych szkoły podstawowej oraz odpowiedniej klasy szkoły artystycznej dochód nie może przekraczać kwoty 539 zł netto na osobę w rodzinie. Dla uczniów pozostałych klas objętych programem jest to dochód nieprzekraczający 456 zł netto na osobę w rodzinie. Natomiast rodziny wielodzietne, nawet gdy przekroczą progi dochodowe, mogą wystąpić do urzędów gmin z wnioskiem o przyznanie dofinansowania na zakup podręczników. Program przewiduje pomoc poza progami dochodowymi dla 5% uprawnionych uczniów.
Z bardzo ważnymi zmianami spotkali się także rodzice dzieci w wieku przedszkolnym. Program rządowego wsparcia dla przedszkoli zakłada, że edukacja przedszkolna powinna być powszechnie dostępna. Głównym celem obowiązującej tzw. ustawy przedszkolnej jest zniesienie barier w upowszechnianiu tego typu edukacji i wychowania. Najistotniejszą z nich jest bariera ekonomiczna. Dlatego tzw. ustawa przedszkolna wprowadziła od 1 września 2013 roku ograniczenie opłat pobieranych przez gminę od rodziców do maksymalnie 1 zł za każdą dodatkową godzinę ponad minimalnie 5 bezpłatnych godzin. To jest decyzja o wielkim znaczeniu, gdyż państwo widząc potrzebę i wagę opieki przedszkolnej podjęło decyzję o dofinansowanie tego zadania własnego gmin. Nie oznacza to jednak ograniczenia oferty zajęć dodatkowych w przedszkolach! Zajęcia takie mogą być opłacane z dotacji z budżetu państwa. Jak wygląda podział środków wspierających samorządy w praktyce? W tym roku do gmin trafi łącznie prawie 504 mln zł, z czego: 171,2 mln zł na rekompensatę wpływów do gmin z tytułu zmniejszonych opłat wnoszonych przez rodziców oraz 332,4 mln zł na rozwój wychowania przedszkolnego, w tym poszerzanie oferty przedszkoli (np. poprzez organizację zajęć dodatkowych) oraz tworzenie nowych miejsc wychowania przedszkolnego.
Wbrew informacji, która obiegła w tempie błyskawicy fora i portale społecznościowe, przedszkole nadal może rozszerzać swoją ofertę zajęć o tzw. zajęcia dodatkowe (czyli np. nauka języka obcego). Opłaty dla rodziców za przedszkole nie mogą być jednak z tego tytułu wyższe. Celem dotacji jest wyrównanie szans dzieci z uboższych rodzin, których rodziców do tej pory nie było stać na dodatkowe zajęcia. Podkreślę jeszcze raz, że nieuprawnionym jest twierdzenie, że ustawa przedszkolna pozbawia dzieci możliwości rozwoju ponad podstawę programową. Dyrektor przedszkola, aby zorganizować prowadzenie zajęć tzw. dodatkowych może: powierzyć prowadzenie takich zajęć nauczycielom zatrudnionym w przedszkolu zgodnie z ich kompetencjami (np. rytmika), zatrudnić nowych nauczycieli, posiadających odpowiednie kompetencje do prowadzenia konkretnego typu zajęć lub podpisać umowę z firmą zewnętrzną na prowadzenie takich zajęć.
Warto podkreślić, że zajęcia takie jak: rytmika, taniec, plastyka itp. znajdują się w podstawie programowej. Ich realizacja należy do obowiązków przedszkola! W przypadku tzw. zajęć dodatkowych, które nie mieszczą się w tej podstawie (np. języki obce) możliwe jest i wskazane zatrudnienie nauczyciela posiadającego odpowiednie kompetencje (samorząd dostaje na ten cel dotację) lub wykorzystanie umiejętności nauczyciela w przedszkolu. Ponadto problem języków powinien zostać rozwiązany już niebawem: w MEN trwają prace, by w podstawie programowej wychowania przedszkolnego pojawił się język obcy.
Powyższe reformy i wynikające z nich zmiany dyktowane są dobrem dzieci i ich rodziców. Zgodnie z zasadami „Szkoły współpracy” są reakcją na społeczne oczekiwania i potrzeby. Dyskusja trwa, a każda ze stron jest otwarta na dialog. Wierzę, że taka współpraca pozwoli nam stworzyć najlepsze z możliwych miejsc dla rozwoju naszych pociech.
Maria Janyska
Poseł na Sejm RP
:: Komentarze