11.07.2013
Rząd zakończył prace nad zapowiadanymi zmianami funkcjonowania urzędów pracy. Cel zmian - efektywniejsza praca urzędów, a przede wszystkim lepsze dostosowanie ofert do potrzeb bezrobotnych.
9 lipca br. Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz niektórych innych ustaw, przedłożone przez ministra pracy i polityki społecznej. Celem proponowanej regulacji jest lepsze dostosowanie ofert urzędów pracy do potrzeb bezrobotnych, skutkujące efektywniejszym ich funkcjonowaniem, a także szerzej, wprowadzenie mechanizmów kompleksowo zmieniających rynek pracy. Projekt stanowi realizację postulatu premiera z tzw. II expose, który dotyczył zreformowania urzędów pracy. Koniecznymi działaniami, wynikającymi z analizy rynku pracy, są: poprawa efektywności działania urzędów pracy, indywidualne podejście do klientów oraz podniesienie standardów obsługi, a także poprawa wskaźników zatrudnienia - wprowadzenie nowych form organizacji pracy oraz współpracy urzędów pracy z podmiotami niepublicznymi. Urzędy pracy muszą dostosowywać swoje propozycje do potrzeb konkretnego bezrobotnego i pracodawcy. Niezbędne jest też dokonanie zmian w sposobie dystrybucji środków Funduszu Pracy, tak aby premiować skuteczność, czyli uzależnić wysokość funduszy przyznawanych powiatowym urzędom pracy od osiąganych efektów. Konieczne będzie też objęcie realną pomocą osób długotrwale bezrobotnych dzięki poszerzeniu współpracy urzędów pracy z ośrodkami pomocy społecznej i organizacjami pozarządowymi. Przewidywane jest szersze włączenie partnerów społecznych w projektowanie i monitorowanie działań na rzecz aktywizacji zawodowej. Stąd zaproponowane przez Rząd zmiany koncentrujące się wokół poprawienia efektywności działania urzędów pracy. W tym celu przewidziano powiązanie wysokości środków przekazywanych z Funduszu Pracy powiatom na wynagrodzenia pracowników powiatowych urzędów pracy z efektami ich działania. Premiowani będą pracownicy pracujący bezpośrednio z klientami indywidualnymi i instytucjonalnymi, a także kadra kierownicza tych urzędów, które uzyskają najlepsze wyniki w „doprowadzaniu” bezrobotnych do zatrudnienia. To rozwiązanie ma funkcjonować 4 lata (2014-2017), co pozwoli ocenić jego efektywność. W przypadku osiągnięcia pozytywnych rezultatów będzie można je przedłużyć. Zaplanowano także zmianę zakresu zadań Centrów Informacji i Planowania Kariery Zawodowej działających w ramach Wojewódzkich Urzędów Pracy. Poprawienie jakości usług świadczonych bezrobotnym stosownie do ich potrzeb nastąpi dzięki wzmocnieniu indywidualnego podejścia do klientów powiatowych urzędów pracy, które zapewni system profilowania pomocy dla bezrobotnych. Konkretny bezrobotny otrzyma konkretną pomoc adekwatną do swoich potrzeb i możliwości aktywizacyjnych. Bezrobotny zostanie przypisany do jednego z trzech profili: W pierwszym profilu znajdą się bezrobotni aktywni, dla których podstawowym wsparciem będą usługi z zakresu pośrednictwa pracy i poradnictwa zawodowego i w bardzo ograniczonym zakresie inne formy wsparcia. Do drugiego profilu należeć będą bezrobotni wymagający wsparcia, którzy korzystać będą ze wszystkich usług i instrumentów rynku pracy, jakie oferują urzędy. W trzecim profilu znajdą się bezrobotni oddaleni od rynku pracy, zarówno tacy, którzy z różnych powodów zagrożeni są wykluczeniem społecznym, jak i tacy, którzy z własnego wyboru nie są zainteresowani podjęciem pracy lub uchylają się od pracy legalnej.