:: Co słychać w Sejmie...

04.12.2013

W Sejmie o życiu, zdrowiu, bezpieczeństwie i porządku publicznym, ale także o rekreacji i aktywnym wypoczynku Przyjęcie nowych przepisów dotyczących funkcjonowania ogrodów działkowych oraz ustawy kompleksowo regulującej kwestię systemu powiadamiania ratunkowego to tylko dwie spośród kilkunastu ustaw przyjętych  na 54. posiedzeniu Sejmu, ale o  fundamentalnym znaczeniu dla Obywateli.

 
 
Pierwszą z nich -  ustawę o rodzinnych ogrodach działkowych, Sejm przyjął  prawie jednogłośnie, po wielu miesiącach pracy, w często "gorącej" atmosferze. Ustawa ta w sposób kompleksowy reguluje zakładanie, funkcjonowanie i likwidację rodzinnych ogrodów działkowych, prawa i obowiązki działkowców, zasady ich zrzeszania się oraz zadania organizacji działkowców. Zmiany w prawie były niezbędne ze względu na wyrok Trybunału Konstytucyjnego, który uznał za niezgodne z konstytucją 24 przepisy ustawy o rodzinnych ogrodach działkowych. TK zakwestionował m.in. rozwiązania określające przywileje PZD, w tym monopol Związku na przydział działek czy obowiązkową przynależność do niego. 
 
Przyjęta, ustawa  za fundament uznaje stworzenie takiej sytuacji prawnej działkowców w Polsce, która zgodna jest z Konstytucją RP, zasadami solidarności społecznej, zasadą samorządności i praworządności.  Tworzenie ogrodów działkowych będzie zadaniem własnym gmin. To Gmina poprzez swojego pełnomocnika dokonywać będzie wszystkich czynności prawnych w zakresie spraw związanych z zarządem ogrodem. Nowa ustawa dopuszcza wyłącznie  dwie formy prawne: prawo własności oraz prawo użytkowania. Przewiduje m.in. możliwość tworzenia rodzinnych ogrodów działkowych również na gruntach stowarzyszeń ogrodowych. Przyznaje też działkowcom prawo do skierowania do sądu pozwu o stwierdzenie nieważności wydanego przez stowarzyszenie regulaminu lub zmian wprowadzonych do niego, jeśli są sprzeczne z ustawą. Podstawą ustanowienia prawa do działki będzie umowa dzierżawy działkowej. Ustawa nakłada ponadto na zarządy ogrodów działkowych obowiązek powołania, w terminie 12 miesięcy od wejścia w życie ustawy, zebrania wszystkich działkowców, by ci zdecydowali, czy chcą pozostać w ogólnopolskim stowarzyszeniu, w jakie przekształci się Polski Związek Działkowców, czy też będą chcieli  się od niego odłączyć, reguluje też kwestie decyzji o wywłaszczeniu.  Likwidacja ogrodu działkowego może się odbyć tylko w wyjątkowych wypadkach, uzasadnionych szczególnymi potrzebami gospodarczymi lub społecznymi. W przypadku dokonania likwidacji, właściwy organ zapewnia teren zastępczy, o powierzchni nie mniejszej niż likwidowany ogród, wyposażone w taką samą infrastrukturę oraz obowiązek wypłaty odszkodowania za ewentualne szkody wynikłe z jego likwidacji .
 
Ustawa nadaje podmiotowość prawną wspólnocie ogrodu, którą stanowią wszyscy właściciele i użytkownicy działek. Wspólnota ogrodu może więc nabywać i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozywana. Wspólnoty ogrodów mogą zrzeszać się na zasadzie dobrowolności, w oparciu o przepisy ustawy Prawo o stowarzyszeniach, wspólnotą kieruje zarząd wybrany przez zebranie wspólnoty ogrodu. Wprowadzono też fundamentalny zapis, że ogrody działkowe stanowią składnik terenów zielonych  oraz  terenów rekreacyjnych i podlegają ochronie przewidzianej w przepisach o ochronie gruntów rolnych i leśnych, a także w przepisach o ochronie Środowiska. Te uregulowania wychodzą naprzeciw Działkowcom - zapewniają istnienie i dalszy rozwój ogrodów działkowych w Polsce.
 
Drugim ważnym  aktem prawnym, który przyjęliśmy  jest ustawa o systemie powiadamiania ratunkowego. Prowadziłam ten projekt jako przewodnicząca podkomisji.  Ustawa wprowadza  nową, całościową regulację systemu powiadamiania ratunkowego oraz określa jego zadania i organizację. System ma umożliwić odpowiednio szybkie reagowanie w przypadku konieczności ochrony pięciu podstawowych wartości takich jak: życie, zdrowie, bezpieczeństwo i porządek publiczny, mienie oraz środowisko. Zgodnie z ustawą zgłoszenia na numer 112, a także przekierowywane na niego automatycznie z nr 997, 998 i 999,  będą przyjmować operatorzy wojewódzkich Centrów Powiadamiania Ratunkowego (CPR). Centrów ma być 17 – dwa dla województwa mazowieckiego i po jednym w pozostałych województwach. Wszystkie będą pracować według tych samych procedur. Operator CPR będzie dokonywać pełnej kwalifikacji zgłoszenia, a następnie przekazywać kompleksową informację do dyspozytora właściwej służby.
 
Centra mają współpracować z Policją, Państwową Strażą Pożarną oraz jednostkami Państwowego Ratownictwa Medycznego. Ustawa dopuszcza także współpracę z innymi podmiotami, np. ze strażami miejskimi czy pogotowiem energetycznym. Centra, co bardzo ważne,  będą działały według zasady wzajemnej zastępowalności. Zgłoszenie, które z jakiejkolwiek przyczyny nie będzie mogło być odebrane w CPR właściwym dla miejsca pobytu osoby dzwoniącej będzie automatycznie przekierowywane do innego Centrum. Zgodnie z ustawą system będzie finansowany z budżetu państwa. 
 
Numer 112 jest jednolitym numerem alarmowym obowiązującym na terenie całej Unii Europejskiej, dostępnym przez całą dobę z telefonów stacjonarnych i komórkowych. System powiadamiania ratunkowego ma zintegrować ratownictwo medyczne, straż pożarną oraz policję i przyspieszyć reagowanie służb. Ustawa o systemie powiadamiania ratunkowego ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2014 r. niemniej poszczególne województwa już od kilku już lat przygotowują się do realizacji tego zadania. Wielkopolska jako pierwsze województwo wprowadziło  system powiadamiania ratunkowego - już w lutym b.r. zafunkcjonowało  Wojewódzkie Centrum Powiadamiania Ratunkowego (WCPR) w Poznaniu i zbiera bardzo dobre opinie.
 
Jak wygląda to w praktyce? Wybierając numer 112  usłyszymy kilkusekundową zapowiedź. Po niej odezwie się operator, który dzięki systemowi automatycznej lokalizacji telefonu i dokładnym mapom wie z jakiego miejsca dzwoni rozmówca i może nasze zgłoszenie wraz z lokalizacją niezwłocznie przekazać odpowiednim służbom.
 
Maria Małgorzata Janyska
Posłanka na Sejm RP

:: Komentarze

:: facebook