:: Posiedzenie nr 35

08.03.2013

Posiedzenie nr 35

Podczas zakończonego 8 marca br. 35. posiedzenia Sejmu posłowie pracowali nad wieloma aktami prawnymi m.in. nowelizacją ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych. Celem nowelizacji jest doprecyzowanie i uszczegółowienie obecnych przepisów oraz usunięcie wątpliwości pojawiających się w orzecznictwie. Nowe przepisy m.in. określają, że stroną w postępowaniu dotyczącym wydania zgody na zmianę przeznaczenia gruntu może być wyłącznie wójt, burmistrz albo prezydent miasta. Nowelizacja przewiduje też, że odsetki bankowe oraz odsetki od nieterminowych wpłat należności i opłat związanych wyłączaniem z produkcji gruntów rolnych mają być traktowane jako dochód budżetu województwa. Ustawa porządkuje ponadto zasady windykacji zaległych i bieżących należności oraz opłat rocznych. Nowelizacja ma usprawnić procedurę uchwalania nowych miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego dla obszarów bez takich planów oraz przyspieszyć zmianę dotychczasowych planów, nieprzystających do obecnych warunków gospodarczo-inwestycyjnych.
Kolejny akt prawny uchwalony na 35. posiedzeniu Sejmu to nowelizacja ustawy o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej. W 2012 r. weszło w życie rozporządzenie Komisji Europejskiej nr 1006/2011 wprowadzające nowe oznaczenia kodów CN oleju napędowego. W związku z tym konieczne jest dodanie do obowiązującej ustawy przepisu, dzięki któremu zmiany oznaczenia oleju napędowego nie spowodują zmian w zakresie zwrotu podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej. Nowelizacja umożliwi producentom rolnym otrzymywanie zwrotu podatku akcyzowego także w przypadku ewentualnych kolejnych zmian w oznaczeniach kodem CN oleju napędowego.
Sejm uchwalił nowelizację ustawy o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Celem nowych przepisów jest zwiększenie stabilności SKOK-ów. Nowelizacja przewiduje m.in. podniesienie bezpieczeństwa depozytów złożonych w kasach poprzez objęcie ich gwarancjami Bankowego Funduszu Gwarancyjnego. Nowelizacja zwiększa także kompetencje Komisji Nadzoru Finansowego wobec SKOK-ów. Ponadto, wprowadza ona przepisy dotyczące kadencyjności rad nadzorczych oraz zarządów kas i Kasy Krajowej. Nowelizacja przewiduje wykluczenie możliwości łączenia funkcji członka rady nadzorczej lub zarządu kasy z funkcją członka zarządu lub pracownika Kasy Krajowej. Ustawa wprowadza też przepisy regulujące zasady likwidacji lub przejęcia SKOK-ów.
Izba poparła większość poprawek Senatu, głównie o charakterze doprecyzowującym, do nowelizacji ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych oraz niektórych innych ustaw. Ustawa implementuje przepisy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/73/UE z 24 listopada 2010 r. Nowe regulacje mają na celu zwiększenie efektywności działania systemu nadzoru nad ofertami publicznymi oraz wzmocnienie bezpieczeństwa, przejrzystości i zaufania do rynku kapitałowego, a także zapewnienie ochrony interesów jego uczestników, w szczególności inwestorów. Nowelizacja upraszcza obowiązki informacyjne związane z niektórymi rodzajami ofert publicznych. Ponadto umożliwia ona stosowanie przez emitentów w Polsce konstrukcji tzw. „oferty kaskadowej”. Ustawa rozszerza też formy i treści podsumowania prospektu emisyjnego.
Przyjęte zostały również wszystkie senackie poprawki do uchwalonej 8 lutego 2013 r. przez Sejm ustawy o terminach zapłaty w transakcjach handlowych, którą opracowywali posłowie pracujący w Komisji Gospodarki. Ustawa przewiduje m.in., że terminy zapłaty w transakcjach między przedsiębiorcami mają nie przekraczać 60 dni kalendarzowych. Termin ten może zostać wydłużony, jeśli strony zapiszą to w umowie i nie będzie to rażąco nieuczciwe wobec wierzyciela. Za przekroczenie terminów będą mu przysługiwać odsetki ustawowe lub w uzgodnionej wysokości. Ustawa dopuszcza także sytuację, że przekroczenie 60 dni na zapłatę będzie potraktowane jak opóźnienie, nawet jeśli dłuższy termin zapłaty wynika z umowy. Będzie to możliwe, jeżeli wierzyciel udowodni, że zapis w umowie o wydłużeniu terminu płatności był w jego sytuacji rażąco nieuczciwy. Ponadto ustawa przewiduje 30-dniowy termin zapłaty w transakcjach, w których dłużnikami są podmioty publiczne. W przypadku transakcji skomplikowanych możliwe będzie wydłużenie terminu – maksymalnie do 60 dni kalendarzowych, ale pod warunkiem ustalenia tego przez strony. Po tym terminie wierzycielowi będą przysługiwać odsetki ustawowe. Senat po rozpatrzeniu ustawy 21 lutego 2013 r. zaproponował, aby wierzyciel miał też prawo do takich odsetek w przypadku, gdy wydłużenie umową terminu zapłaty ponad 30 dni nie było obiektywnie uzasadnione właściwością lub szczególnymi warunkami umowy. Senat zaproponował również poprawki o charakterze legislacyjnym i doprecyzowującym.
Posłowie przyjęli poprawki Senatu do ustawy o środkach ochrony roślin, dotyczące obowiązku składania niektórych dokumentów określonych w ustawie w języku polskim. Ustawa ma na celu ograniczenie zagrożeń związanych z obrotem i stosowaniem środków ochrony roślin. Wprowadza także zasady integrowanej ochrony roślin, zapewniające racjonalne stosowanie tych preparatów w produkcji roślinnej. Nowe rozwiązania wdrażają też przepisy unijne. Ustawa określa zasady wprowadzania do obrotu i stosowania środków ochrony roślin. Zawiera także przepisy dotyczące gromadzenia informacji o zatruciach środkami ochrony roślin. Ustawa określa ponadto zadania i kompetencje organów administracji publicznej oraz jednostek organizacyjnych w zakresie wydawania zezwoleń i pozwoleń na wprowadzanie tych środków do obrotu. Akceptację Sejmu zyskała również senacka poprawka do nowelizacji ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Ustawa doprecyzowuje przepis regulujący wyznaczanie przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta terminu na wnoszenie uwag do projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Ponadto, w nowelizacji doprecyzowane zostały przepisy regulujące wnoszenie uwag do projektu planu miejscowego w formie elektronicznej z bezpiecznym podpisem elektronicznym. Uściślono, że chodzi o podpis elektroniczny w rozumieniu ustawy z 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym. Nowelizacja dała też możliwość składania uwag do projektu planu miejscowego przy użyciu profilu zaufanego ePUAP oraz za pomocą elektronicznej skrzynki podawczej.
Podczas 35. posiedzenia posłowie przyjęli także informację Ministra Edukacji Narodowej o stanie przygotowań organów prowadzących do objęcia obowiązkiem szkolnym dzieci sześcioletnich. W dokumencie wskazano, że Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego oraz Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Dyrektorów Szkół potwierdzają gotowość polskich placówek do realizacji tego zadania. Od 2009 r. do gmin trafiło blisko 1,9 mld zł z budżetu państwa i 631,5 mln zł ze środków unijnych. Otrzymane środki zostały przeznaczone m.in. na: doposażenie nowych sal lekcyjnych i gimnastycznych w szkołach podstawowych, remonty bieżące tych szkół i program rządowy „Radosna szkoła”.  Zgodnie z informacją przygotowanie szkół do pracy z młodszymi dziećmi potwierdzają również kontrole sanitarne.
Izba przyjęła rządowe sprawozdanie z funkcjonowania ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie za lata 2010 i 2011. Dokument przedstawia wprowadzone zmiany legislacyjne i ich znaczenie dla funkcjonowania trzeciego sektora, w tym możliwość przekazania 1 proc. podatku organizacjom pożytku publicznego. W sprawozdaniu opisane zostały działania nadzorcze i kontrolne prowadzone przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej oraz funkcjonowanie Rady Działalności Pożytku Publicznego. W dokumencie zaprezentowano też różnorodne formy współpracy administracji publicznej z trzecim sektorem w ramach partnerstwa publiczno-społecznego.
Sejm skierował do Komisji Obrony Narodowej oraz Komisji Polityki Społecznej i Rodziny poselski projekt ustawy o Korpusie Weteranów Walk o Niepodległość Rzeczypospolitej Polskiej. W skład Korpusu pod patronatem prezydenta mieliby wchodzić uczestnicy walk zbrojnych o niepodległość lub ustalenie granic Państwa Polskiego do 8 maja 1945 r., osoby walczące przeciw reżimowi komunistycznemu po zakończeniu II wojny światowej, a także odznaczone Krzyżem Wojskowym. Status weterana będzie nadawał Szef Biura Bezpieczeństwa Narodowego. Przed wydaniem decyzji będzie mógł zwrócić się m.in. do IPN o przekazanie dodatkowych wyjaśnień dotyczących osoby objętej postępowaniem. Weteranom będzie przysługiwał m.in. dodatek w kwocie 200 zł miesięcznie. Projekt przewiduje też wypłatę zasiłku pogrzebowego po śmierci weterana w wysokości maksymalnie 400 proc. przeciętnego wynagrodzenia. Weterani będą mogli także korzystać poza kolejnością ze świadczeń publicznej opieki zdrowotnej.
Izba skierowała do Komisji Finansów Publicznych poselski projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym. Projekt zakłada zmiany w systemie opodatkowania wyrobów węglowych podatkiem akcyzowym oraz w systemie zwolnień od akcyzy tych wyrobów. Opodatkowanie wyrobów węglowych miałoby następować dopiero na ostatnim etapie obrotu, czyli przy sprzedaży nabywcy finalnemu. Projekt przewiduje też odejście od instytucji pośredniczącego podmiotu węglowego oraz od opodatkowania eksportu i dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów węglowych. Nowelizacja ustawy zakłada także korektę katalogu zwolnień od opodatkowania w zakresie wyrobów węglowych.

Posłowie zdecydowali także o skierowaniu rządowego projektu ustawy o środkach przymusu bezpośredniego i broni palnej do Komisji Spraw Wewnętrznych z zaleceniem zasięgnięcia opinii Komisji  Sprawiedliwości i Praw Człowieka.
Posłowie skierowali ponadto do Komisji Nadzwyczajnej do spraw zmian w kodyfikacjach rządowego projektu nowelizacji ustawy Kodeks pracy oraz ustawy o związkach zawodowych. Projekt przewiduje wydłużenie okresu rozliczeniowego czasu pracy maksymalnie do 12 miesięcy w każdym systemie czasu pracy. Wprowadzenie dłuższego okresu rozliczeniowego ma pomóc pracodawcom lepiej organizować pracę i rozliczać czas pracy oraz umożliwić elastyczne reagowanie na zmieniającą się koniunkturę gospodarczą. W zakresie ruchomego czasu pracy projekt zakłada dwa warianty w ustaleniu rozkładów czasu pracy uwzględniających różne godziny rozpoczynania pracy. Pierwszy zakłada, że pracodawca może wyznaczyć pracownikom różne godziny rozpoczynania pracy w poszczególne dni, z zachowaniem przepisów dotyczących wymiaru czasu pracy, odpoczynku dobowego i tygodniowego. Drugi przewiduje, że określany będzie przedział czasu, w którym pracownik powinien rozpocząć pracę. Warianty ruchomego czasu pracy powinny zostać uwzględnione w układzie zbiorowym lub w porozumieniu ze związkami zawodowymi. Wykonywanie pracy w systemie ruchomym będzie możliwe także na wniosek zainteresowanego pracownika, co ma ułatwić godzenie życia zawodowego i rodzinnego. Do Komisji Nadzwyczajnej do spraw zmian w kodyfikacjach trafiła także rozpatrywana łącznie z powyższym projektem propozycja poselska, która oprócz wydłużenia okresu rozliczeniowego czasu pracy do 12 miesięcy zakłada także m.in. możliwość wprowadzenia przerywanego czasu pracy. Ma to być możliwe nie tylko, jak obecnie, na podstawie układu zbiorowego pracy, ale również poprzez zastosowanie porozumienia ze związkami zawodowymi lub przedstawicielami pracowników. Zgodnie z proponowanymi przepisami pracodawca będzie mógł wprowadzić przerwę w pracy, niewliczaną do czasu pracy, w wymiarze przekraczającym 60 minut, z zachowaniem przepisów ochronnych w zakresie dobowego i tygodniowego odpoczynku, pod warunkiem, że pracownik złoży w tej sprawie indywidualny wniosek. Projekt przewiduje także obniżenie dodatków za pracę w godzinach nadliczbowych - ze 100 proc. do 80 proc. za pracę w godzinach nocnych, niedziele i święta oraz z 50 proc. do 30 proc. za nadgodziny w normalny dzień pracy. Pracodawca będzie mógł zrekompensować pracownikowi pracę w dniu wolnym od pracy (sobota, niedziela i święta) w postaci rekompensaty finansowej lub dnia wolnego udzielonego do końca następnego okresu rozliczeniowego.
Izba podjęła uchwałę w sprawie uczczenia rocznicy powstania Polskiej Partii Socjalistycznej. Jest ona wyrazem uznania dla działaczy PPS za ich wkład w budowę niepodległej i sprawiedliwej Polski. W uchwale PPS uznawana jest za siłę polityczną, która wywarła znaczący wpływ na proces tworzenia i rozwoju polskiej demokracji parlamentarnej. Podkreślono także zasługi tej partii w zakresie wprowadzenia nowoczesnego prawodawstwa pracy. W uchwale wskazano też m.in. na działalność PPS w czasie II wojny światowej w ramach rządu na emigracji oraz uczestnictwo w walkach Polskiego Państwa Podziemnego.

W pierwszym czytaniu rozpatrzony został komisyjny projekt nowelizacji Kodeksu postępowania karnego. Projekt rozszerza uprawnienia organów kontroli państwowej (m.in. NIK, Państwowej Inspekcji Pracy i organów kontroli skarbowej) do wykonywania praw pokrzywdzonego w sprawach o przestępstwa ujawnione w toku kontroli. Obecnie organy kontroli mogą wykonywać te prawa wyłącznie w sprawach, dotyczących wyrządzenia szkody w mieniu takiej instytucji. W projekcie uprawnienie to jest rozszerzone na wszystkie przestępstwa wykryte w trakcie kontroli, a popełnione w związku z działalnością instytucji państwowej, samorządowej lub społecznej. Ponadto działania organów kontroli mają nie być uzależnione od tego, czy organy pokrzywdzonej instytucji podejmują działania w tej sprawie. Obecnie organy kontrolne mają uprawnienie tylko w przypadkach, gdy w sprawie nie działa organ tej instytucji. Projekt trafi teraz do dalszych prac w Komisji nadzwyczajnej do spraw zmian w kodyfikacjach. W ostatnim dniu posiedzenia przeprowadzone zostało również pierwsze czytanie projektu nowelizacji Kodeksu karnego oraz niektórych innych ustaw. Wnioskodawcy proponują wprowadzenie do kodeksu karnego nowej kary - 20 lat więzienia. Ponadto projekt zakłada zaostrzenie kar za szereg przestępstw, m.in. zbrodnie wojenne, ludobójstwo, szpiegostwo, zabójstwo, udział w bójce, zgwałcenie, łapownictwo. Projekt zmienia także kodeks postępowania karnego oraz kodeks karny wykonawczy. Zdaniem autorów nowa kara 20 lat więzienia ma zwiększyć swobodę orzekania sędziowskiego oraz umożliwić surowsze karanie sprawców niektórych przestępstw. Konsekwencją wprowadzenia nowej kary jest m.in. propozycja zmiany zasad stosowania nadzwyczajnego złagodzenia kary, warunkowego zwolnienia, orzekania kary łącznej za kilka przestępstw. Ponadto autorzy proponują, by za zbrodnię można było uznawać przestępstwa popełnione nieumyślnie. Ponadto, zgodnie z projektem, z kodeksu karnego miałyby być wykreślone przestępstwa pomówienia oraz publicznego znieważania lub poniżania konstytucyjnego organu RP. Wniosek o odrzucenie projektu zostanie poddany pod głosowanie na kolejnym posiedzeniu Sejmu.
W ostatnim dniu 35. posiedzenia Sejmu posłowie zdecydowali o odrzuceniu wniosku o wyrażenie wotum nieufności wobec rządu i wybranie Piotra Glińskiego na premiera.
 
Komisje sejmowe, w których pracuje Posłanka Janyska, w trakcie trwania 35. posiedzenia Sejmu prowadziły prace nad wieloma aktami prawnymi. Komisja Nadzwyczajna do rozpatrzenia projektów ustaw deregulacyjnych zakończyła w pierwszym czytaniu prace nad rządowym projektem ustawy o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów. Komisja rozpatrzyła artykuły, do których na poprzednich posiedzeniach zostały zgłoszone poprawki natury legislacyjnej i merytorycznej, jak również te artykuły, które nie zostały rozpatrzone. Posłowie zajęli się m. in.: Prawem o notariacie, o komornikach sądowych i egzekucji, o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, o licencji syndyka, usługach detektywistycznych, a także Prawem o szkolnictwie wyższym. Przyjęte zostały także poprawki dotyczą likwidacji wymagań warunków lokalowych i wyposażenia technicznego dla agencji zatrudnienia. Natomiast Komisja Gospodarki rozpatrzyła informację na temat sytuacji przemysłu motoryzacyjnego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji zakładów Fiat Auto Poland w Tychach oraz działań podejmowanych przez rząd w celu wsparcia przedsiębiorstw motoryzacyjnych i ochrony miejsc pracy w tej branży. Posłowie przyjęli informacje o przyjętych przez Radę Ministrów zmianach w Kodeksie pracy, który wprowadza ruchomy czas pracy i wydłuża okres rozliczeniowy czasu pracy. Komisja Administracji i Cyfryzacji podjęła temat rozwoju infrastruktury sieci informatycznej w poszczególnych województwach, stanu wykorzystania środków unijnych, zagrożeń i barier, możliwości budowy regionalnych i lokalnych sieci Internetu szerokopasmowego. Natomiast na wspólnym posiedzeniu Komisji Administracji i Cyfryzacji oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej przeprowadzono pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych.
 
Źródło: sejm.gov.pl oraz materiały własne

:: Komentarze

:: facebook